دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403 - 0:09 قبل از ظهر

بهترین غذا برای رشد توله سگ

رشد توله سگ مسئله ای مهم است که متاثر از عوامل و فاکتورهای بسیاری قرار دارد. غذا از جمله مهمترین فاکتورهایی به شمار می آید که بر روند رشد تغذیه توله سگ تاثیر می گذارد. برای این که توله سگ شما روند طبیعی رشدش را داشته باشد، باید بهترین غذاها را در اختیارش قرار دهید، ولی بهترین غذا برای رشد توله سگ چیست؟ از شما دعوت می کنیم که ما را تا پایان این محتوا از مجله سیب همراهی کنید که با بهترین غذا برای توله سگ به تفکیک سن او و نحوه تغییر غذای توله سگ به سگ بالغ آشنا شوید.

چرا تغذیه توله سگ اهمیت زیادی دارد؟

رشد سگ ها بسته به نژادی که دارند متفاوت است. با این وجود از بدون تولد تا یک سالگی هر سگی را با عنوان تولگی آن می شناسند. توله ها به چشم برهم زدنی رشد می کنند و از توله سگی کوچک به سگی با جثه عظیم تبدیل می شوند. البته این در خصوص تمامی نژادها صدق نمی کند ولی هر سگی با توجه به جثه اش رشد زیادی را تجربه خواهد کرد.
چنین رشدی به انرژی و تعذیه سالم نیاز دارد. در صورتی که سگی رژیم غذایی نادرستی داشته باشد، رشد او با اختلال مواجه خواهد شد و در بزرگسالی نیز شاهد بیماری های متعددی می شود.

چرا تغذیه توله سگ اهمیت زیادی دارد؟

توله سگ ها برای رشد به رژیم غذایی نیاز دارند که حاوی مواد مغذی زیر باشد:

  • پروتئین
  • چربی های مفید
  • ویتامین ها
  • مواد معدنی

اما بهترین غذا برای رشد توله سگ کدام است؟ در ادامه به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

بهترین غذا برای توله سگ شیرخوار تا 2 ماهگی چیست؟

بهترین غذا برای توله سگ شیرخوار تا 2 ماهگی چیست؟

تغذیه توله سگ ها با توجه به سن و نژادشان متغیر خواهد بود. بهترین غذا برای رشد توله سگ ها تا دو ماهگی شیر مادر است. شیر مادر تمامی مواد مغذی مورد نیاز توله سگ را دارد. در صورتی که توله سگی به هر دلیلی از شیر مادرش محروم شود، در آینده نه چندان دور به انواع بیماری ها دچار خواهد شد. پوکی استخوان از جمله مشکلات رایجی است که در سگ هایی دیده می شود که شیر مادر را نخورده اند. به همین خاطر پیشنهاد می دهیم که در صورت امکان تنها سرپرستی سگ های بزرگتر از دو ماه را قبول نمایید.
با این حال اگر به هر دلیل صاحب توله سگ بی مادری هستید، او را تنها با شیر خشک های مخصوص سگ ها تغذیه کنید. توله سگ ها زا یک ماهگی به بعد می توانند غذاهای نرم را در کنار شیر خشک بخورند. این غذاها با عنوان استارتر شناخته می شوند.

بهترین غذا برای توله سگ شیرخوار تا 2 ماهگی چیست؟

غذای توله سگ دو ماهه تا سه ماهه

توله سگ ها پس از دو ماهگی می توانند غذای جامد بخورند. در صورت نیاز نیز می توانید در روز دو یا سه وعده به او شیر خشک دهید، ولی هیچ الزامی برای خوردن شیر خشک بعد از دو ماهگی سگ وجود ندارد. سه تا چهار وعده در روز به سگ خود غذا دهید. در این مدت بهتر است که غذاها را با کمی آب مخلوط نمایید که کمی شل شود و حالت آبکی به خودشان بگیرند.

بعد از 3 ماهگی به توله سگ چه غذایی بدهیم؟

پس از 3 ماهگی توله سگ شما آماده است که غذاهای جامد بخورد. در این مدت تعداد وعده های غذایی او را به 3 وعده در روز کاهش دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که پس از 6 ماه نیز باید تعداد وعده های غذایی او به دو وعده در روز کاهش پیدا کند. البته این قانون در خصوص نژادهای کوچک و عروسکی صدق نمی کند. چنین نژادهایی تا یک سالگی باید سه وعده غذا در روز بخورند.

بهترین غذا برای رشد توله سگ شامل موارد زیر می شود:

  • خرید غذای خشک و تر از پت شاپ ها
  • تهیه غذای خانگی زیر نظر دامپزشک

غذای توله سگ دو ماهه تا سه ماهه

تغییر غذای توله سگ به غذای سگ بالغ و بزرگسال

همان طور که در متن فوق توضیح دادیم سگ ها تا حدود یک سالگی توله محسوب می شوند و به غذاهای مخصوص خود نیاز دارند. غذاهای خشک و تر موجود در پت شاپ ها برای توله سگ ها در بسته بندی های مجزایی وجود داشته که حاوی موارد مغذی مورد نیازشان است. غذاهای خانگی نیز بهتر است زیر نظر دامپزشک تهیه شود.
البته این نکته را در نظر داشته باشید که سن بلوغ سگ به نژاد او نیز بستگی دارد. برخی از سگ ها در سن 7 ماهگی، برخی از 9 و برخی دیگر در 13 یا 14 ماهگی به بلوغ می رسند. زمانی که سگی به بلوغ رسید به غذای مخصوص سگ های بالغ نیاز دارد. توصیه می کنیم که غذای سگ را به مرور و طی هفته ها به غذای سگ بالغ تغییر دهید و به هیچ وجه در این خصوص عجله نکنید.

تغییر غذای توله سگ به غذای سگ بالغ و بزرگسال

کلام آخر

تهیه بهترین غذا برای رشد توله سگ وظیفه تمامی کسانی که سرپرستی سگی را به عهده گرفته اند، چرا که تغذیه مهمترین فاکتوری است که بر رشد توله سگ تاثیر می گذارد. از طرفی اساس و بنای اصلی بدن سگ ها در دوران یک سال اول زندگی شان چیده می شود. به همین خاطر به تغذیه توله سگ باید بسیار اهمیت دارد. در متن فوق سعی کردیم به طور کامل به معرفی بهترین غذا برای رشد توله سگ بپدازیم. امیدواریم این مقاله از مجله سیب مورد استفاده شما واقع شده باشد.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *