چهارشنبه , 5 اردیبهشت 1403 - 7:07 بعد از ظهر

عوارض روغن سیاه دانه برای مو

روغن سیاه دانه از دانه‌های این گیاه استخراج می‌شود و به دلیل خاصیت‌های بیشمار خود از دیرباز تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. مطمئنا بسیاری از شما عزیزان درباره فواید استفاده از روغن سیاه دانه برای مو می‌دانید، اما آیا اطلاعاتی درباره عوارض روغن سیاه دانه برای مو دارید؟ در این مطلب از مجله سیب درباره مضرات این روغن گیاهی بیشتر خواهید خواند.

عوارض روغن سیاه دانه برای مو

مضرات روغن سیاه دانه برای مو

روغن سیاه دانه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید و ضروری بدن انسان است. این آنتی اکسیدان‌ها از تخریب سلول‌های رنگدانه‌ای موجود در فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند، همچنین این مواد احتمال سفید شدن زودهنگام موها را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد. روغن سیاه دانه مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا نیز دارد که باعث تولید ضروری و کافی در پوست سر می‌شود، همچنین از دیگر خواص این روغن می‌توان به درمان خشکی موهای آسیب‌دیده و کاهش ریزش مو اشاره کرد. این ویژگی‌ها نیز به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی روغن سیاه دانه است. با وجود این مزایا، استفاده از روغن سیاه دانه برای ترمیم موها مضراتی را نیز به همراه دارد که در ادامه به شرح آن‌ها پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید از روغن سیاه دانه بیشتر از آنچه در غذا استفاده می‌کنید، مصرف کنید، باید جانب احتیاط را رعایت نمایید، چرا که هنوز در مورد ایمنی مصرف زیاد این ماده اطلاعات کافی در دست نیست. نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که ترکیب ملاسین موجود در سیاه دانه در مقادیر زیاد سمی است.

  • روغن سیاه دانه احتمال دارد که سرعت لخته شدن خون را کمتر کرده و خطر خونریزی را بیشتر کند، بنابراین افرادی با مشکل اختلال خونریزی نباید از روغن سیاه دانه مصرف نمایند، همچنین اشخاصی که داروهایی می‌خورند که بر لخته شدن خون آن‌ها تاثیر می‌گذارند، باید از خوردن روغن سیاه دانه بپرهیزند.
  •  برخی از افراد در تماس با دانه‌های این گیاه دچار خارش و حساسیت پوستی می‌شوند. این عوارض در نهایت درماتیت تماسی را در بعضی از انسان‌ها به وجود می‌آورند.
  • یکی دیگر از عوارض روغن سیاه دانه برای مو کاهش فشار خون است که برای برخی از افراد می‌تواند مضر باشد. کاهش شدید فشار خون اکسیژن کافی را به مغز و قلب نمی‌رساند. این امر مشکلات جدی را برای بعضی افراد به همراه دارد.
  • از آنجایی که سیاه دانه انقباضات رحمی را افزایش می‌دهد، مصرف آن برای زنان باردار مضر است. این گیاه ممکن است که باعث سقط یا آسیب به جنین شود.
  • بروز حالت تهوع، نفخ، استفراغ و مشکلات معده و روده نیز از دیگر عوارض مصرف روغن سیاه دانه است. البته این موارد مشکلات جدی نیستند، اما در صورت تشدید این علائم باید به پزشک مراجعه کرد.
  • استفاده بیش از حد از روغن سیاه دانه حساسیت زا است، در واقع این ماده طبیعی به بافت و پوست سر آسیب می‌رساند. به طور قطعی نمی‌توان درباره مضرات روغن سیاه دانه برای مو نظر داد، اما بهتر است که پیش از استفاده از این روغن برای موهای خود از حساسیت‌های پوستی خود مطلع گردید.

مضرات روغن سیاه دانه برای مو

تداخل دارویی روغن سیاه دانه با داروهای شیمیایی

طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف همزمان روغن سیاه دانه با داروهای شیمی درمانی ایده‌ای مناسب نیست، چرا که احتمال تداخل اثر داروهای شیمیایی روی سیاه دانه وجود دارد. این روغن گیاهی اثر درمان‌های علمی سرطان را کاهش داده یا حتی آن‌ها را خنثی می‌کند، بنابراین بهتر است که پیش از استفاده از روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت نمایید، همچنین احتمال ایجاد تداخل اثر روغن سیاه دانه با با بعضی از داروهای رایج مانند بلوک‌کننده بتا و وارفارین وجود دارد.، بنابراین توصیه می‌شود که حداقل دو هفته پیش از عمل جراحی مصرف سیاه دانه را قطع کنید. در ضمن یکی دیگر از عوارض روغن سیاه دانه برای مو آسیب رسیدن به کبد و کلیه‌ها است، البته این اتفاقات در صورت مصرف بیش از اندازه روغن رخ می‌دهد. با وجود این که خواص این روغن سال‌ها است که به اثبات رسیده، اما در شرایط خاص بهتر است که برای مصرف آن با پزشک مشورت کنید، همچنین بهترین راهکار آن است که قبل از استفاده از این روغن در ابتدا مقداری از آن را در ناحیه کوچکی از پوست امتحان کنید و سپس در صورتی که به این ماده حساسیت نداشتید، نسبت به مصرف آن اقدام نمایید. در ضمن به یاد داشته باشید که روغن سیاه دانه را داخل چشم و دیگر نقاط حساس بدن نمالید. این مطلب از سیب شما را با مضرات روغن سیاهدانه برای مو آشنا کرد. امیدورایم برای شما مفید باشد.

 

مطلب پیشنهادی

سیاه دانه برای چی خوبه

سیاه دانه برای چی خوبه

سیاه دانه نام دانه های گیاهی است که اغلب در جنوب اروپا، جنوب غربی آسیا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳