جمعه , 27 مهر 1403 - 5:43 قبل از ظهر

نمونه رژیم فستینگ دکتر کرمانی

رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌داری متناوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی شناخته می‌شود. این رژیم انواع مختلفی دارد و شامل وعده‌های غذایی و دوره‌های روزه‌داری است. وقتی غذا نمی‌خورید، بدنتان کالری و کربوهیدراتی دریافت نخواهد کرد. به همین علت برای تأمین انرژی از چربی استفاده می‌کند و در نهایت همین امر باعث کاهش وزن می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین انواع رژیم فستینگ دکتر کرمانی که بسیار معروف است، می‌پردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع رژیم فستینگ

انواع رژیم‌های فستینگ به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • رژیم فستینگ 16 تا 8
  • رژیم فستینگ12 ساعته
  • رژیم فستینگ 24 ساعته
  • رژیم فستینگ یک روز در میان
  • رژیم فستینگ دو روزه در هفته
  • رژیم فستینگ جنگجو
  • رژیم فستینگ حذف وعده‌های غذایی

در این میان، رژیم غذایی ناشتا 16 تا 8 و دو روز در هفته (5 تا 2 روز) متعادل‌ترین و کم ریسک‌ترین رژیم شناخته می‌شود.

مزیت مهم برنامه‌های رژیم غذایی فستینگ این است که محدودیت شدیدی برای مصرف کالری ندارند. به همین علت می‌توانید از یک رژیم غذایی متناسب با کالری کافی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. اما پرخوری اکیداً ممنوع است. اگر در وعده‌های غذایی بیش از حد غذا بخورید، ممکن است نتوانید به وزن دلخواه خود برسید. در این رژیم نیز مانند سایر رژیم‌های لاغری، مصرف قند و شکر، انواع چیپس، شیرینی، شکلات و غذاهای چرب ممنوع است و به زمان غذا خوردن باید توجه بیشتری داشت.

نمونه رژیم فستینگ 16 / 8 دکتر کرمانی

رژیم ناشتا 16 تا 8 به معنای 16 ساعت روزه‌داری در روز و بعد از آن یک استراحت غذایی به مدت 8 ساعت است. این روش به نام رژیم لینگین نیز شناخته می‌شود. این نوع روزه داری متناوب می‌تواند برای افرادی که قبلاً رژیم 12 ساعته را امتحان کرد‌ه‌اند اما نتیجه‌ای برایشان نداشته، مفید باشد. در این سبک روزه‌داری معمولاً شام تا ساعت 20 میل می‌شود و صبحانه فردا حذف می‌گردد و تا زمان ناهار میان وعده‌ای نباید خورده شود.

مطالعات بر روی موش‌ها حاکی از آن است که محدود کردن مدت زمان غذا خوردن آن‌ها به 8 ساعت در روز آن‌ها را از ابتلا به چاقی، دیابت، التهاب و بیماری‌های کبدی حفظ می‌کند، حتی اگر به اندازه موش‌های معمولی کالری دریافت کنند.

با رژیم فستینگ 16 / 8 دکتر کرمانی بدون تجربه ضعف و بی‌حالی در مدت ۳ ماه، حدود ۱۲ کیلوگرم وزن کم خواهید کرد. این رژیم شامل مزایایی همچون لاغری سریع، تنوع غذایی، کاهش التهاب بدن، افزایش متابولیسم و شکست استپ وزنی است. رژیم فستینگ 16 / 8 مناسب افراد بالای ۱۲ سال تا زیر ۷۰ سال است و می‌توان از آب، قهوه، چای و دمنوش‌های گیاهی تلخ و بدون شکر در طول مدت ۱۶ ساعت استفاده کرد.

جدول نمونه برنامه غذایی رژیم فستینگ 16 / 8

زمان وعده غذایی نوع غذا
8  شب شروع فستینگ
شب و صبح نوشیدنی‌ها آب، یک یا دو فنجان قهوه
12  ظهر نوشیدنی‌ها یک استکان چای سبز یا قهوه
12  ظهر صبحانه املت به همراه سبزیجات، یا پنیر کم چرب و سبزیجات
 2  بعد از ظهر ناهار سالاد مرغ کبابی، نان سبوس‌دار، یک عدد میوه
 4  بعد از ظهر میان‌وعده آجیل و مغزیجات (یک مشت)، میوه خشک
8  شب شام

ماهی و سبزیجات بخارپز، یک بشقاب کوچک برنج قهوه‌ای

 

نمونه رژیم فستینگ 14 / 10 دکتر کرمانی

رژیم فستینگ ۱۰/۱۴ یک روش مبتدی برای روزه‌داری است که شما در طول ۱۴ ساعت ناشتا می‌مانید و در طول مدت ۱۰ ساعت باید غذا بخورید. این روش بسیار آسان بوده و مزایای آن مشابه رژیم ۱۶/۸ است. می‌توانید دو یا سه وعده در طول روز غذا بخورید، با دو وعده غذایی استراحت طولانی‌تری خواهید داشت.

رژیم فستینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

رژیم فستینگ با وجود مزایای بسیار، برای برخی از افراد همچون مبتلایان بیماری قلبی، دیابت نوع 2، سالمندان، کودکان، افراد مبتلا به بیماری مزمن، زنان باردار یا شیرده مناسب نمی‌باشد.

انتخاب بهترین نوع رژیم فستینگ متناوب برای هر فردی کار راحتی نیست، اول از همه باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بهترین برنامه غذایی را متناسب با شرایطتان انتخاب کند. متخصصان تغذیه دارای تجربه و مهارت بسیاری در این زمینه هستند و به بررسی دقیق‌تر وضعیت جسمانی، عادات غذایی و روش زندگیتان می‌پردازند و متناسب با آن بهترین راهکار را ارائه می‌دهند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *