جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 6:33 بعد از ظهر

همه چیز درباره نگهداری از عروس هلندی + بیماری ها و درمان

نگهداری از پرنده ها در منزل می تواند لذت فوق العاده ای برای افراد داشته باشد. پرنده ها معمولا راحت تر از حیوانات دیگر آموزش می بینند و همیشه یک رابطه خاص مابین انسان ها با پرنده ها وجود داشته است. به همین خاطر شناخت پرنده ها، نحوه برخورد با آن ها و توجه به بیماری های آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عروس هلندی یکی از محبوب ترین پرنده های خانگی است که با داشتن خصوصیات خاص توانسته محبوبیت بسیار زیادی در میان کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان پیدا کند. اگر یک عروس هلندی به خانه آورده اید، باید شرایط مناسب را برای نگهداری از آن فراهم کنید. در غیر این صورت ممکن است این طوطی خوش خط و خال، با مشکلات مختلفی مواجه شود.

همه چیز درباره نگهداری از عروس هلندی +  بیماری ها و درمان

عروس هلندی را بشناسید

قبل از اینکه بخواهیم به نکات نگهداری از عروس هلندی بپردازیم، اجازه دهید تا بیشتر در مورد این پرنده های جذاب صحبت کنیم. این پرنده ها در واقع یک نوع طوطی از کشور استرالیا هستند که با ظاهر جذاب خودشان توانسته اند دل بسیاری از ایرانیان را ببرند. عروس های هلندی به راحتی می توانند با شرایط بیابانی و گرمسیری کنار بیایند؛ چون عملا در این محیط ها زاده شده اند. سازگاری راحت عروس های هلندی با زندگی باعث شده تا بتوانیم آن ها را به عنوان بهترین پرنده خانگی بشناسیم.

اگر به دنبال یک پرنده بی سر و صدا یا بهتر است بگوییم کم سر و صدا هستید، عروس هلندی یکی از بهترین ها است. حتی می توانید چندین ساعت آن را در خانه تنها بگذارید و به کارهای روزمره خودتان برسید. جالب است که بدانید این طوطی ها از خانواده کاکاتوها هستند که بال و پر بسیار زیبا و جذاب دارند. وجود رنگ های مختلف و زیبا در بال و پر این عروس های هلندی باعث شده تا آن ها محبوبیت بسیار زیادی در میان جوانان و نوجوانان پیدا کنند.

این پرنده ها به دو دسته نر و ماده تقسیم بندی می شوند که رنگ بال و پر هر یک از آن ها با هم متفاوت است. این پرندگان در سنین پایین تر لاغرتر هستند و پر و بال آن ها کمتر است. جالب است که بدانید پرنده های نابالغ این خانواده فقط 9 ماه زمان نیاز دارند تا به یک پرنده بالغ تبدیل شوند. اما پس از گذشت این زمان همچنان رشد می کنند.

عروس هلندی را بشناسید 

یک طوطی بالغ عروس هلندی از چیزی حدود 85 تا 113 گرم وزن و 30 سانتی متر قد برخوردار است. گونه های بالغ معمولا دارای منقار های تیره تری هستند. گونه نر این پرندگان در قسمت سر خود دارای پر هایی به رنگ زرد روشن است. عمر تقریبی عروس هلندی چیزی حدود 12 تا 14 سال است. با این وجود این پرنده ممکن است تا 25 سال عمر کند. گونه های وحشی این پرندگان دارای پر های خاکستری رنگ هستند و رنگدانه های اصلی در پر های این پرندگان شامل رنگ زرد ، قرمز و مشکی است.

نکات نگهداری از عروس هلندی در خانه

عروس هلندی در گروه طوطی های خوش سر و صدا قرار می گیرد. این پرنده در زمان بالغ شدن وزنی حدود 85 تا 113 گرم دارد و 30 سانتی متر نیز قد این پرنده است. هر چقدر عروس های هلندی پیرتر و بالغ تر شوند، رنگ منقار آن ها تیره تر خواهد شد. این طوطی های جذاب عمری حدود 12 الی 14 سال دارند؛ اما اگر به درستی از آن ها مراقبت کنید، می توانید عمر آن ها را به 25 سال هم افزایش دهید. گونه های وحشی این پرنده ها دارای پرهای خاکستری رنگ هستند؛ اما گونه های معمولی رنگ های متفاوت تری از جمله زرد روشن، قرمز و … دارند.

این پرنده های جذاب انتظار زیادی از شما برای نگهداری ندارند. می توانید با فراهم کردن یک مکان مناسب برای نگهداری از آن ها، به راحتی تا چندین سال این حیوانات را در خانه داشته باشید. البته این پرنده های خانگی مانند دیگر حیوانات، نیاز به توجه دارند. به طوری که به راحتی احساس و عواطف شما را درک می کنند. به همین خاطر توصیه می کنیم که ضمن در نظر داشتن نکات نگهداری از عروس هلندی در خانه در مورد تغذیه، محل نگهداری و … به نیازهای روحی این حیوانات هم توجه داشته باشید.

نکات نگهداری از عروس هلندی در خانه

نیازهای عروس هلندی برای یک زندگی شاد

عروس هلندی جزء حیوانات مهربان و دل رحم است که با چند روز زندگی کردن با آن متوجه این خصوصیات اخلاقی این پرنده می شوید. نیازهای عروس هلندی فقط به تغذیه و رژیم غذایی او محدود نمی شود. گاهی اوقات بهتر است که به روحیه آن ها نیز توجه داشته باشید. نیازهای عروس هلندی برای یک زندگی شاد بسیار مهم است. البته این پرنده های جذاب از خوردن یک خوراکی خوش طعم نیز خوشحال می شوند و شما نیز می توانید از این پرنده های خوشحال برای بهتر کردن زندگی خودتان کمک بگیرید.

نیازهای عروس هلندی برای یک زندگی شاد به همنوع خودش بسیار مهم است. شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید با خرید یک عروس هلندی دیگر می توانید او را خوشحال تر نگه دارید. قفس بزرگ تر و جادارتر این حیوانات را خوشحال تر می کنند. می توانید برای او اسباب بازی های مخصوص قفس حیوانات را بخرید تا هر زمانی که حوصله شان سر رفت با آن بازی کنند.

جالب است که بدانید این پرنده ها علاقه زیادی به موسیقی دارند و حتی در برخی از مواقع با آن ها همخوانی می کنند. پس اجازه دهید که یک موسیقی در کنار آن ها پخش شود و با همدیگر آن موسیقی را تمرین کنید. خلاصه بگوییم که این طوطی همراه همه لحظه های شاد شما هستند و خیلی خوب با کودکان شما ارتباط برقرار می کنند.

نیازهای عروس هلندی برای یک زندگی شاد

نیازهای عروس هلندی برای یک زندگی شاد

نیازهای عروس هلندی برای یک زندگی شاد

جهش ها و بیماری های رایج عروس هلندی

شناخت جهش های مختلف عروس هلندی به شما این امکان را می دهد تا راحت تر با این حیوان و خصوصیات آن آشنا شوید. به طور کلی جهش های رایج عروس هلندی به شرح زیر هستند:

  • جهش اولیه: در جهش اولیه هیچ رنگدانه سیاهی در بدن این طوطی ها وجود ندارد؛ اما روی بدن آن ها لکه های سفید و زرد دیده می شود.
  • جهش دوم: در صورتی که روی بدن این پرنده ها رنگدانه های سیاه وجود نداشته باشد، پرندگان ماده از پرندگان جنس نر درخشان تر و جذاب تر خواهند بود.
  • جهش سوم: این دسته از طوطی ها دارای پرهای سفید و زرد هستند که در میان آن ها مرزهای خاکستری تیره رنگ دیده می شود.
  • جهش چهارم: این پرنده ها دارای رنگدانه های سیاه هستند که آن ها به رنگ قهوه ای نیز دیده می شوند.
  • جهش پنجم: در این جهش رنگدانه های سیاه روی بدن حیوان کاهش پیدا کرده است. چشم ها به رنگ قرمز هستند و منقارها و پاهای طوطی ها نیز با رنگ صورتی دیده می شوند.
  • جهش مضاعف: در این جهش رنگ پرهای طوطی به صورت دارچینی است که زیبایی فوق العاده ای را در ظاهر آن ها ایجاد می کند .
  • جهش های چندگانه: جهش های چندگانه در طوطی ها باعث ایجاد تغییر رنگ در پرهای آن ها با رنگ های متنوع از جمله نارنجی، قرمز روشن، قهوه ای و زرد می شود.

جهش ها و بیماری های رایج عروس هلندی

شناخت جهش های مختلف عروس هلندی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که آن ها را به طور کامل توضیح دادیم. در کنار این موضوع باید بدانید که این پرنده های خانگی معمولا با چه بیماری هایی مواجه می شوند. توضیح هر بیماری تخصصی است و در این مقاله نمی گنجد! اما در ادامه به صورت موردی این بیماری های رایج اشاره می کنیم:

  • ولک رفتن
  • ژیاردیا
  • ورم ملتحمه
  • کاندیدیازیس
  • کرم های گرد
  • طاسی
  • عفونت روده
  • ورم روده
  • سرما خوردگی
  • سندرم منقار و پر
  • پر ریزی
  • چاقی
  • اسهال
  • مسمومیت
  • آسم
  • عفونت چشم

جهش ها و بیماری های رایج عروس هلندی

تغذیه مناسب برای عروس هلندی

یکی از مهم ترین نکات نگهداری از عروس هلندی، دادن غذای مناسب به آن است. این پرندگان معمولا خوش خوراک هستند و هر خوراکی که به آن ها بدهید را می خورند. می توانید برای دادن غذا از مواد غذایی تجاری مخصوص آن ها استفاده کنید که دارای ترکیبات مفید برای بدن آن ها هستند. 60 الی 70 درصد از غذای این حیوانات باید بدین شکل باشد؛ اما برای درصد باقی مانده می توانید از برخی از سبزیجات از جمله هویج، کرفس، نخود فرنگی، تخم مرغ پخته و میوه های مختلفی از جمله موز، سیب و پرتقال برای این پرنده عالی هستند.

نکته ای که باید در هنگام غذا دادن به عروس هلندی به آن توجه داشته باشید، له کردن غذاها است. اگر غذاهای این طوطی ها خوب له نشوند، می توانند روی سلامت عروس های هلندی تاثیر بسیار منفی داشته باشند. این طوطی ها نیاز به آب شیرین دارند که باید برای آن ها تامین کنید. آب تمیز و فیلتر شده تاثیر زیادی روی سلامت آن ها دارد. آب قرار داده شده در قفس حیوان باید هر روز تعویض شود.

ممنوعات تغذیه ای عروس هلندی

این طوطی ها نباید غذاهای چرب و قندی بخورند. بنابراین، دادن کافئین، شکلات آووکادو، الکل و غذاهای چرب و شیرینی های متنوع به این پرنده ها ممنوع!

نکات نگهداری از عروس هلندی در خانه

محل نگهداری عروس هلندی چگونه باشد؟

عروس های هلندی برای اینکه احساس راحتی داشته باشند، نیاز به قفس های جادار و بزرگ دارند. برای آن ها یک قفس با ابعاد حداقل 45 در 63 سانتی متر تهیه کنید. قفس های این حیوانات باید فلزی و مقاوم باشند تا آن ها فرار نکنند. می توانید مقداری ماسه در کف قفس بریزید تا این پرنده ها با آن ها بازی کنند و از پستی و بلندی های این ماسه ها بالا و پایین بروند.

محل نگهداری از عروس هلندی باید دارای شرایط دمایی مطلوب باشد. هرگز قفس را در مکانی که نوسانات دمای زیادی وجود دارد، قرار ندهید. این طوطی ها به هوای سرد بسیار حساس هستند و نباید در معرض آن قرار بگیرند. بهترین دمای نگهداری از این پرنده ها 20 تا 25 درجه سانتی گراد است. وجود نور کافی در محل نگهداری از این پرنده نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. بهتر است که قفس به گونه ای طراحی شده باشد که امکان جریان هوا در آن به وجود بیاید.

نشیمنگاه پرنده در قفس می بایست حداقل 13 سانتی متر طول و 1 سانتی متر قطر داشته باشد. می توانید از چندین آویز استفاده کنید تا پرندگان با آن ها بازی کنند و از آرتروز نیز جلوگیری کنید. بهتر است که برای جلوگیری از آلوده شدن غذا و آب، ظروف غذا و آب را در زیر محل استقرار پرنده قرار ندهید. همچنین این ظروف نباید پلاستیکی باشند، چون به راحتی توسط طوطی ها خورده می شوند.

محل نگهداری عروس هلندی چگونه باشد؟ 

طرز برخورد و آموزش طوطی عروس هلندی

اگر عروس هلندی در خانه خودتان دارید، یک خبر خوش برای شما این است که این پرنده ها بسیار باهوش هستند و خوب یاد می گیرند. بنابراین، با طرز برخورد مناسب و آموزش دادن به این طوطی، می توانید به راحتی با او ارتباط برقرار کنید. باید برای آموزش این پرنده ها صبر کنید تا آن ها به 12 تا 14 هفتگی برسند و سپس با اصول خاصی شروع به آموزش دادن به آن ها کنید. نکته مهم این است که آموزش دادن به عروس هلندی نر معمولا به دلیل بازیگوشی کمتر آن ها، ساده است. به همین خاطر بهتر است که این پرنده ها را انتخاب کنید.

ممکن است در حین آموزش پرنده ها رفتار عصبی از خودشان نشان دهند که در چنین شرایطی بهترین کار این است که آموزش را به یک زمان دیگر موکول کنید. در حین آموزش بهتر است که هر عاملی که باعث پرت شدن حواس پرنده ها می شود را دور نگه دارید. اعتماد این پرنده ها را جلب کنید. برای این کار بهتر است که به آرامی با آن ها رفتار کنید. آن ها روی دستان خود قرار دهید و اجازه دهید تا روی دو دسته شما بپرند. هر زمانی که پرنده دست شما را گاز گرفت، به آرامی به او اخطار دهید و رفتار تندی با آن نداشته باشید.

زمان آموزش به عروس هلندی در طول روز نباید بیش از 20 دقیقه باشد. می توانید برای افزایش اثربخشی آموزش به این پرنده ها پاداش هم بدهید. به طور مثال، دادن یک غذا پس از آموزش آن ها را امیدوار می کند. در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشید که این پرنده ها به روزانه 10 الی 12 ساعت استراحت نیاز دارند. بنابراین، سعی کنید که آن ها را خسته نکنید و تا جای ممکن با صبر بیشتر با آن ها کار کنید.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *