دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403 - 9:39 قبل از ظهر

معجزه کلونیدین در ترک

قرص کلونیدین جز قرص‌هایی است که برای ترک اعتیاد بیماران در مراکز ترک اعتیاد معتبر به کار می‌رود. این قرص باید توسط پزشک متخصص تجویز شود و مصرف خودسرانه آن می‌تواند باید بروز علائم خطرناکی در بدن شود. این قرص جز قرص‌هایی است که کمک زیادی به کاهش درد و کاهش علائم ناشی از عدم مصرف مواد مخدر می‌کند. با این قرص می‌توان از سختی دوران ترک اعتیاد برای بیماران کاهید. در ادامه می‌خواهیم به معرفی قرص کلونیدین و موارد احتیاطی در مصرف آن بپردازیم.

قرص کلونیدین clonidine و موارد مصرف آن

قرص کلونیدین جز داروهایی است که برای پایین آوردن فشار خون در کسانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند تجویز می‌شود. البته موارد مصرف این قرص تنها برای درمان فشار خون بالا نیست. بلکه این قرص برای درمان برخی از بیماری های خاص و دردهای شدید نیز به کار می‌رود. داروی کلونیدین هم به صورت قرص خوراکی و هم به صورت برچسب قابل استفاده است. البته نوع قرص خوراکی آن رایج تر است. این دارو در طی یک الی سه ساعت پس از مصرف بیشترین میزان اثر را در بدن دارد. اثرات این قرص کم و بیش تا 12 ساعت در بدن باقی می مانند.
قرص کلونیدین clonidine و موارد مصرف آن
مهم ترین موارد مصرف این دارو عبارتند از:
  • بیشترین استفاده این دارو برای درمان فشار خون بالا است.
  • اضطراب بیش از حد در بیمارانی که دارای مشکلات روحی هستند.
  • مصرف این قرص در بیماران مبتلا به سندرم توره می‌تواند علائم و شدت تیک های عصبی را به شدت پایین بیاورد.
  • این دارو برای ترک انواع سیگار، مشروب الکلی و انواع مواد مخدر به کار می‌رود.
  • قرص کلونیدین در افرادی که مبتلا به بیش فعالی هستند برای کاهش بیش فعالی استفاده می‌شود.

قرص کلونیدین clonidine و موارد مصرف آن

قرص کلونیدین clonidine و تاثیرات مثبت آن در ترک اعتیاد

قرص کلونیدین یکی از مفیدترین داروهایی است که برای ترک مواد مخدر مخصوصا مواد افیونی مانند تریاک استفاده می‌شود. این دارو تا حد زیادی می‌تواند علائم و نشانه‌های ناشی از ترک را در بیماران کاهش دهد. مصرف این قرص نسبت به مصرف قرص‌های متادون و انواع دیگر بسیار بی خطر است. زیرا این قرص به گیرنده هایی که مواد مخدر به آن ها متصل می شوند کاری ندارد. در نتیجه وابستگی بسیار کمتری در این افراد ایجاد می‌کند. اما توجه داشته باشید که این قرص نمی‌تواند تمامی علائم ترک را از بین ببرد و ترک اعتیادی بسیار آسان برای بیماران رقم بزند. بلکه این دارو تنها می‌تواند برخی از علائم بیماران را بهبود ببخشد.
قرص کلونیدین می‌تواند باعث کاهش فشار خون، افزایش تمرکز و کاهش ضربان های قلب شود. این قرص خلق و خوی افراد را تا حدی آرام تر می‌کند. این قرص نمی‌تواند تأثیری بر دردهای عضلانی داشته باشد.
چگونگی قطع مصرف قرص کلونیدین

آیا امکان معتاد شدن به قرص کلونیدین وجود دارد؟

قرص کلونیدین نیز همانند برخی دیگر از قرص‌های ترک اعتیاد می‌تواند باعث وابستگی در افراد شود. اما این میزان وابستگی در این قرص بسیار کمتر از انواع دیگر است. به همین دلیل این دارو به نوعی بی خطر یا کم خطر عنوان می‌شود. اعتیاد پیدا کردن به این قرص کاملاً به روش مصرف بیمار بستگی دارد. اگر بیمار به صورت سرخود به مصرف دارو بپردازد، به دارو اعتیاد پیدا می‌کند. اما اگر مصرف تحت نظر پزشک باشد، نه تنها وابستگی ایجاد نمی‌شود بلکه می‌توان از تمامی مزایای دارو نیز بهره مند شد.

چگونگی قطع مصرف قرص کلونیدین

قطع مصرف قرص کلونیدین باید تحت نظر پزشک و به صورت کاملاً تدریجی صورت گیرد. قطع یک‌باره این قرص می‌تواند احتمال بازگشت فرد به مصرف مواد مخدر را افزایش دهد. زیرا بدن فرد کم می‌آورد و میل شدیدی به مصرف مواد مخدر پیدا می‌کند. قطع مصرف این قرص باید ماه ها طول بکشد تا بدن فرد بتواند خود را با تغییر شرایط تطبیق دهد. سازگاری بدن فرد با عدم دریافت قرص بسیار مهم است.
عوارض قطع مصرف قرص کلونیدین به روش غیر اصولی

عوارض قطع مصرف قرص کلونیدین به روش غیر اصولی

همان طور که قبلا اشاره کردیم، قطع مصرف قرص کلونیدین باید به روش تدریجی و اصولی صورت گیرد. اگر قطع مصرف به روش غیر اصولی و خودسرانه انجام شود شاهد بروز عوارض زیر در بدن فرد بیمار خواهیم بود.
  • افزایش فشار خون
  • حالت تهوع
  • اختلالات خواب
  • سرگیجه و عدم تمرکز
  • افسردگی و اضطراب
  • لرزیدن بدن
  • سکته مغزی
  • سکته قلبی
  • عصبانیت بیش از حد
  • عدم کنترل رفتار و پرخاشگری غیر منطقی
قرص کلونیدین Clonidine و تاثیرات مثبت آن در ترک اعتیاد
آمارها نشان می‌دهند که قطع مصرف یک‌باره این قرص باعث مرگ در برخی از بیماران شده است. لخته مغزی، سکته مغزی و سکته قلبی در این بیماران باعث مرگ می‌شود. پس اگر قصد قطع مصرف کلونیدین را دارید، پیشنهاد مشاوران سیب این است كه حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید. پزشک متخصص می‌تواند بهترین برنامه را برای قطع مصرف قرص کلونیدین در نظر بگیرد.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

یک دیدگاه

  1. خیلی جامع و کامل بود ممنون از توضیحاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *