پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 5:59 بعد از ظهر

خواص سیاه دانه و عسل برای زنان

 

این مطلب به منظور افزایش آگاهی مخاطب قرار داده شده و به هیچ عنوان نباید مبنای تصمیمات مهم مرتبط با سلامتی قرار گیرد.

سیاهدانه گیاهی علفی و یکساله است که به صورت گل زینتی پرورش داده می‌شود. گل‌های سیاهدانه در ایران از اردیبهشت ماه تا تیر شکوفه می‌کنند. دانه این گیاه خواص دارویی و آنتی‌اکسیدان دارد. به همین دلیل متخصصین طب سنتی از آن در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مانند دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی و اضافه وزن استفاده می‌کنند. این دانه‌ها در طب سنتی طبع گرم و خشک دارند.

این دانه دارویی با نام علمی Nigella sativa شناخته می‌‌شود و با نام شونیز نیز معروف است. سیاهدانه از تیره گل آلاله است که بین ۲۰ تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه‌ کپسول‌های سفیدی دارد که میوه‌های آن هستند. داخل میوه‌ها دانه‌های مشکی سه ضلعی سیاهدانه قرار گرفته است که با باز شدن میوه و قرار گرفتن در معرض جریان هوا رنگ آن سیاه‌تر نیز می‌شود.

ترکیب سیاهدانه و عسل به نام دوسین شناخته می‌شود. نکته مهم این است که سیاهدانه برای جذب شدن در بدن باید کوبیده شود و نباید مدت زیادی بماند. بنابراین هر بار باید به میزان کم آن را تهیه و مصرف کرد.

ترکیب سیاهدانه و عسل برای درمان سنگ کلیه و مثانه، درمان چاقی، درد دندان، کرم روده و انگل و دردهای مفصلی به کار می‌رفته است. سیاهدانه از انباشت بلورهای اگزالات کلسیم در کلیه پیشگیری می‌کند. به این منظور باید سیاهدانه را آسیاب کرده، با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و روزانه دو تا سه بار مصرف کنید. در برخی منابع ذکر شده است که مصرف ناشتا سیاهدانه و آبلیمو به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. به این روش درد کلیه کاهش می‌یابد.

مهم‌ترین خواص سیاه دانه و عسل برای زنان

سیاهدانه برای بانوان و رفع مشکلات رحم و تخمدان خواص مهمی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

سیاهدانه و عسل و تنبلی تخمدان

سیاهدانه و عسل برای رفع تنبلی تخمدان در برخی مزاج‌ها به کار می‌رود. همچنین این ترکیب می‌تواند به رفع ناباروری کمک کند، هرچند درمانی قطعی نیست. بعضا برای تقویت تخمک گذاری در بانوان به آنان توصیه می‌شود از ترکیب سیاهدانه کوبیده و عسل استفاد کنند.

کمبود آهن برای بانوان مساله‌ای جدی است. مصرف سیاهدانه در این مورد با کمک به رفع فقر آهن، به بهبود تخمک گذاری و در پی آن به قاعدگی منظم کمک می‌کند. با تنظیم قاعدگی مشکلات هورمونی نیز حل می‌شود که خود به بهبود باروری کمک می‌کند.

درمان چاقی

ما در مورد خواص سیاهدانه برای کاهش وزن باید به مطالعات انجام شده در این زمینه رجوع ‌کنیم. این مطالعات نشان می‌دهد مصرف سیاهدانه با تنظیم فرآینده‌های متابولیک بدن به تنظیم وزن کمک می‌کند. همچنین سیاهدانه بذری حاوی مقادیر زیادی فیبر است که با کاهش اشتها و القای حس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند. اما قبل از مصرف سیاهدانه یا هر مکمل دیگر با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید. در این مورد توصیه می‌شود سیاهدانه را در شربت آبلیمو با عسل مصرف کنید.

درمان آکنه

سیاهدانه منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به کاهش التهاب پوست کمک می‌کنند. التهاب یکی از دلایل اصلی ایجاد آکنه است بنابراین، سیاهدانه می‌تواند به بهبود وضعیت آکنه‌های پوستی کمک کند. علاوه بر این، سیاهدانه می‌تواند به تنظیم تولید چربی پوست کمک کند. تولید بیش از حد چربی پوست یکی دیگر از دلایل ایجاد آکنه است.

برای استفاده از سیاهدانه برای درمان آکنه، می‌توانید آن را به دو صورت خوراکی یا موضعی مصرف کنید. برای مصرف موضعی چند قاشق غذاخوری سیاهدانه را با مقداری آب یا روغن زیتون مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. سپس، این خمیر را روی پوست خود بمالید و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند.

سیاهدانه و درمان عفونت های زنانه

یکی از خواص سیاهدانه اثر ضد میکروبی آن است که می‌تواند در درمان عفونت‌های زنانه مفید باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سیاهدانه می‌تواند علیه طیف گسترده‌ای از میکروارگانیسم‌ها، از جمله باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، موثر باشد. برای مثال، یک مطالعه نشان داد که روغن سیاهدانه می‌تواند به طور موثری رشد باکتری‌های مرتبط با عفونت‌های واژن را مهار کند.

سیاهدانه و بهبود شیردهی

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سیاهدانه می‌تواند بر تولید پرولاکتین، هورمونی که مسئول تولید شیر مادر است، تأثیرگذار باشد. روغن سیاهدانه می‌تواند سطح پرولاکتین را در موش‌ها افزایش دهد. همچنین سیاهدانه می‌تواند به افزایش تولید شیر در موش‌های شیرده کمک کند.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *