دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 4:04 بعد از ظهر

خواص گیاه گون (استراگالوس) و ریشه گون کوهی برای بدن

گون نوعی گیاه دارویی است که در داروسازی و طب سنتی کاربرد گسترده ای دارد. این گیاه برای بدن بسیار مفید است و استفاده از آن می تواند تا حدی به درمان حساسیت های فصلی، بیماری های قلبی، تقویت سیستم ایمنی و … کمک کند. با این تفاسیر استراگالوس برای بدن و سلامت آن مزایای بسیاری به همراه دارد. برای آشنایی بیشتر شما در زیر به برخی از خواص گیاه گون (استراگالوس) و ریشه گون کوهی برای بدن اشاره شده است

  • کاهش اضطراب و استرس: استرس آثار منفی برای سلامت بدن دارد از این رو باید تا حد امکان سطح استرس را مهار کرد و با راهکار مناسب آرامش ذهن و بدن را افزایش داد. استراگالوس از گذشته به عنوان دارویی برای رفع بدخلقی، پیشگیری از تنش های عصبی و … مورد استفاده بوده از این رو با مصرف آن می توان تا حد زیادی به کاهش اضطراب و استرس کمک کرد.
  • التیام و تسکین زخم: ریشه گون می تواند بافت های زخم شده را بازسازی کند از این رو برای درمان انواع زخم، ترمیم، جوان سازی و … بافت ها و اندام های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • درمان و کاهش مشکلات خواب: خواب نا آرام یا بی خوابی اثارات منفی در زندگی فرد به وجود می آورد از این رو باید با روشی مناسب درمان شود. طبق تحقیقات انجام شده استفاده از استراگالوس برای بهبود متابولیسم و تعادل هورمونی بدن بسیار مفید است و مصرف آن می تواند برای ایجاد خواب آرام و کافی کمک کننده باشد.
  • کاهش علائم پیری: یکی از دلایل محبوبیت این ریشه گیاهی خواص ضد پیری آن است. در واقع گون کوهی به رشد بافت ها کمک می کند و با پیشگیری از ایجاد علائم برخی بیماری ها علائم پیری را کاهش می دهد. از این رو برای پوست بسیار مفید است و می تواند تا حد زیادی به رفع چروک، لک و … پوست کمک کند.

خواص گیاه گون (استراگالوس) و ریشه گون کوهی برای بدن

خواص گیاه گون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد گیاه گون فواید بسیاری دارد از این رو به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود نباید از خواص گیاه گون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها غافل شد. از این رو برای آشنایی بیشتر با این گیاه شگفت انگیز در زیر به برخی از مهم ترین فواید آن برای بدن و درمان بیماری ها اشاره شده است:

  • بهبود عملکرد ایمنی بدن: استفاده از گون به جای دارو می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد زیرا این محصول سبب افزایش تولید سلول های ایمنی می شود. با این تفاسیر می تواند تا حد زیادی از سرماخوردگی پیشگیری کند، در واقع استراگالوس ضد ویروس است و می تواند فعالیت ویروس ها را متعادل می کند.
  • درمان بیماری های قلبی: از گذشته تا به امروز این محصول برای رفع مشکلات قلبی مورد استفاده بوده است. در واقع تاثیر این گیاه در کاهش فشار خون کاملا مشخص است و با تاثیر فراوان در ادرار آوری می تواند جایگزین مناسبی برای داروهای قلبی باشد.
  • تقویت بنیه و رفع خستگی: با توجه به ترکیبات موجود در گون می توان نتیجه گرفت برای استحکام و تقویت بنیه افراد بسیار کاربردی است و می تواند با رفع خستگی و ضعف از ایجاد برخی بیماری ها مانند سرطان جلوگیری کند.
  • درمان حساسیت های فصلی: طبق بررسی های انجام شده مصرف محصولاتی که حداقل 160 میلی گرم عصاره استراگالوس داشته باشند در مدتی معلوم ( حداقل 6 هفته) می تواند علائم حساسیت های فصلی مانند خارش، عطسه، آبریزش بینی و … را التیام ببخشد.
  • بهبود ایدز: در واقع محصولاتی که حاوی ریشه گون هستند می توانند عملکردن سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشند از این رو به کاهش علائم ایدز کمک شایانی می کنند. البته مصرف مداوم آن ( حداکثر 4 ماه) به صورت تنها برای این بیماری بسیار مفید است هر چند خاصیت آن برای درمان ایدز ثابت نشده اما اثرات مفیدی روی سلول های افراد مبتلا به ایدز داشته است.

خواص گیاه گون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

  • افزایش سلامت رگ های خونی: برخی از شریان های آسیب دیده سبب افزایش فشارخون می شوند و با ایجاد رسوب فرد دچار بیماری هایی مانند کلسترول، چربی و … می شود و در نهایت سلامت قلب به خطر می افتد. با این تفاسیر با مصرف مواد غذایی مانند عصاره ریشه گون می توان رسوب ایجاد شده را از بین برد و به تنظیم میزان کلسترول کمک کرد.
  • کاهش عوارض شیمی درمانی: همانطور که می دانید شیمی درمانی عوارض جانبی فراوانی دارد که برخی مواد مانند استراگالوس می توانند در کاهش آن ها موثر باشند. طبق بررسی های انجام شده افرادی که در کنار انجام شیمی درمانی از این گیاه دارویی استفاده می کنند حدود 50 درصد استفراغ و 59 درصد اسهال کمتری دارند. با این تفاسیر مصرف گون می توان تا حد زیادی حالت تهوع، اسهال، خستگی شدید و دیگر عوارض شیمی درمانی را کاهش دهد.
  • بهبود عملکرد کلیه: در واقع این گیاه فوق العاده با بهبود جریان خون می تواند تا حدی به سلامت و بهبود عملکرد کلیه ها کمک کند. افرادی که از استراگالوس استفاده می کنند وضعیت پروتئینوری مناسبی دارند یعنی مقدار پروتئین در ادرار آن ها غیرطبیعی نیست.
  • بهبود قاعدگی نامنظم: خانم هایی که قاعدگی نامنظمی دارند با استفاده از استراگالوس و دیگر مواد گیاهی می توانند چرخه قاعدگی خود را منظم کنند. در واقع تحقیقات نشان داده که استفاده منظم از این مواد می تواند به بهبود قاعدگی نامنظم کمک شایانی کند.
  • اثرات ضد سرطانی: برخی شواهد و آزمایشات وجود دارد که نشان می دهد این گیاه سبب مرگ انواع سلول های سرطانی می شود.

خواص گیاه گون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

عوارض ریشه گون کوهی

همانطور که می دانید هر محصولی در کنار مزایا معایبی نیز دارد که هنگام مصرف باید نسبت به آن ها آشنایی کامل داشته باشید. به همین منظور برای آشنایی بیشتر مصرف کنندگان در این قسمت به عوارض ریشه گون کوهی اشاره شده است. البته دقت داشته باشید استراگالوس قابلیت مصرف با دیگر مکمل های گیاهی را دارد از این رو مصرف آن عوارض جانبی بسیار کمی دارد و با توجه به مزایای بی شمار آن می توان از معایب و عوارض آن چشم پوشی کرد. طبق آمار و بررسی های انجام شده برخی افراد با مصرف این گیاه دچار عوارضی مانند آبریزش بینی، اسهال، خارش و … می شوند و یا در صورت مصرف تزریقی آن دچار عوارض جدی تری مانند ضربان قلب شدید یا نامنظم می شوند. از این رو توصیه می شود برای مصرف آن حتما از پزشک متخصص مشاوره بگیرید و بسته به مشکل و شرایط خود دوز مناسبی از آن را استفاده نمایید. در برخی تحقیقات مصرف دوز بالای استراگالوس توانسته سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند با این تفاسیر توصیه می شود اگر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنید تا حد امکان این گیاه را مصرف نکنید. هرچند استراگالوس کاملا بی خطر است و مصرف آن عوارض جدی به همراه ندارد اما توصیه می شود افرادی که در زیر به آن ها اشاره شده تا حد امکان در مصرف آن احتیاط کنند

  • زنان باردار
  • زنان شیرده
  • افرادی که دچار بیماری های خود ایمنی هستند مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید و …
  • افرادی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند.
  • افرادی که دچار دیابت هستند.

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *