یکشنبه , 6 خرداد 1403 - 8:14 بعد از ظهر

فواید بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از انواع ویتامین های گروه ب است که با نام ویتامین H نیز در جهان شناخته می شود. این ویتامین می تواند نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی داشته باشد و به سلامت پوست، مو، چشم و کبد کمک می کند. مصرف بیوتین به همه افراد به خصوص افرادی که دارای مشکلات زمینه ای هستند، توصیه می شود. اما زمانی مردم می توانند به درستی از مکمل ها و منابع غذایی حاوی این ویتامین استفاده کنند که بدانند فواید آن ها چیست؟ به همین خاطر در ادامه مقاله قصد داریم در مورد فواید بیوتین برای سلامتی و بدن صحبت کنیم. بنابراین، اگر نمی دانید چرا باید این ویتامین را مصرف کنید و برای مصرف آن ها می توانید از چه منابعی کمک بگیرید، این مقاله را مطالعه کنید.

فواید بیوتین چیست؟

فواید بیوتین برای سلامتی چیست؟

ویتامین اچ که ما مردم آن را با نام بیوتین می شناسیم، یکی از مهم ترین ویتامین های محلول در آب است که می تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. فواید این ویتامین برای سلامتی محدود به یک یا چند فایده کوچک نمی شود. با ما همراه باشید تا با معجزه ویتامین ب 7 در سلامتی خودتان آشنا شوید و بدانید که چرا باید آن را به صورت منظم مصرف کنید.

  1. کمک به رشد جنین: بیوتین جزء ویتامین هایی است که مصرف آن به شدت به بانوان باردار توصیه می شود. فواید بیوتین برای رشد جنین آنقدر زیاد بوده که پیشنهاد می شود بانوان باردار قبل از بارداری و پس از آن، این ویتامین را از طریق منابع غذایی و یا مکمل های غذایی مصرف کنند و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوند.
  2. تنظیم سطح متابولیسم: مصرف منظم ویتامین اچ می تواند باعث تنظیم و بهبود سطح متابولیسم بدن شود. این ویتامین می تواند باعث مصرف چربی، پروتئین و کربوهیدرات شود و آن ها را به انرژی تبدیل کند. بنابراین، به نوعی این ویتامین تاثیر زیادی روی افزایش انرژی بدن نیز دارد.
  3. محافظت از قلب: ویتامین ب 7 می تواند نقش مهمی در محافظت از قلب داشته باشد و باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود. مصرف منظم این ویتامین جریان خون در قلب را تحریک می کند و می تواند از مشکلات قلب نیز جلوگیری کند. این ویتامین به افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا کمک می کند. همچنین می تواند باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم شود. به همین خاطر مصرف بیوتین می تواند باعث کاهش خطرات و بیماری های قلبی و عروقی شود.
  4. کمک به کنترل بیماری ام اس:ئبیماری ام اس، جزء بیماری های غیر قابل درمان است که ویتامین ب 7 با داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد التهابی خود، می تواند برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین، افراد مبتلا به این بیماری می توانند برای کنترل علائم خودشان از این ویتامین استفاده کنند.
  5. کمک به کاهش وزن: یکی از فواید بیوتین برای خانم ها و آقایان، کمک به کاهش وزن است. این ویتامین روند کاهش وزن شما را بهبود می بخشد و می تواند یک ویتامین عالی برای افرادی باشد که در حال رژیم گرفتن برای رسیدن به وزن ایده آل هستند.
  6. حفظ سلامت پوست و ناخن: اگر ناخن های ضعیف و شکننده دارید، به کم بودن میزان ویتامین ب 7 موجود در بدن خودتان شک کنید. این ویتامین می تواند مشکلات پوستی را برطرف کند و با داشتن اسیدهای چرب، از پوست حمایت خواهد کرد. با مصرف بیوتین عملکرد غدد چربی پوست شما بهبود پیدا خواهد کرد.
  7. حفظ سلامت مو: ویتامین ب 7 می تواند باعث تولید بیشتر کراتین در مو شود و سرعت رشد فولیکول ها را نیز افزایش خواهد داد. با مصرف منظم این ویتامین می توانید موهایی تقویت شده و درخشان داشته باشید. همچنین بیوتین می تواند به پیشگیری از مشکلات مختلف سلامتی مانند ریزش مو، شوره سر، خارش پوست سر و … کمک کند.
  8. بهبود عملکرد مغز: مغز برای اینکه بتواند غلاف میلین را تشکیل دهد، نیاز به بیوتین دارد. بیوتین می تواند به عنوان یک ماده چرب برای محافظت از مغز شما در برابر مشکلات مختلف استفاده کند و به عملکرد طبیعی مغز نیز کمک خواهد کرد.
  9. تقویت سیستم ایمنی بدن: یکی دیگر از فواید بیوتین، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین می تواند باعث تحریک گلبول های سفید خون شود و نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی بدن برعهده دارد. این فایده ویتامین ب 7 به قدری جدی و مهم است که اگر به اندازه کافی از این ویتامین استفاده نکنید، شاهد خطرات و مشکلات مختلفی خواهید بود.
  10. کاهش سطح قند خون: بیوتین می تواند تاثیر زیادی روی افزایش تولید انسولین در بدن داشته باشد و همچنین به افزایش سطح گلوکز خون در بدن کمک می کند. به همین خاطر افرادی که دارای دیابت نوع 2 هستند، می توانند با مصرف این ویتامین این بیماری را کنترل کنند.
  11. کمک به رشد نوزاد در حین شیردهی: ویتامین ب 7 در دوره بارداری باعث رشد بهتر جنین و در دوره شیردهی باعث سلامت نوزاد خواهد شد. اگر به کودک خودتان شیر می دهید، می توانید برای حفظ سلامت نوزاد و خودتان، هر روز از ویتامین ب 7 استفاده کنید و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.
  12. سرکوب التهاب: بیوتین می تواند برای رفع التهاب موجود در بدن مورد استفاده قرار گیرد. این ویتامین در درمان بیماری های آلرژیک نیز موثر بوده و می تواند برای رفع دردهای ناشی از التهاب مانند آرتروز مفید باشد. این خاصیت ویتامین H، باعث می شود تا هم بتوانید بیماری های التهابی را درمان کنید و هم از بروز و عود آن ها جلوگیری نماید.
  13. ترمیم بافت ها و عضلات: یکی دیگر از فواید بیوتین، ترمیم بافت ها و عضلات است. این ویتامین می تواند بافت ها و ماهیچه های آسیب دیده را ترمیم کرده و باعث بهبود عملکرد آن ها شود. خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد حساسیتی این ویتامین باعث می شود تا مشکلات مختلف در بافت ها و ماهیچه ها رفع شوند و بتوان آن ها را در کوتاه ترین زمان ممکن ترمیم کرد.

فواید بیوتین برای سلامتی چیست؟

منابع بیوتین

حال که با فواید بیوتین آشنا شدید، احتمالا می خواهید بدانید که این ویتامین را از طریق چه غذاهایی می توانید دریافت کنید؟ به غیر از مکمل های غذایی این ویتامین که در بازار به وفور آن ها را پیدا می کنید، منابع غذایی نیز وجود دارند که حاوی این ویتامین هستند. بیوتین یکی از ویتامین های محلول در آب است و بدن قادر به ذخیره سازی آن نیست. با این حال باکتری های موجود در روده می توانند باعث تولید این ویتامین شوند و همچنین این ویتامین در برخی از غذاها که در ادامه لیستی از آن ها را به شما ارائه می کنیم، یافت می شوند:

  • تخم مرغ: زرده تخم مرغ منبع غنی از بیوتین است. به طوری که یک تخم مرغ پخته شده (با زرده و سفیده) حدود 10 میکروگرم پروتئین دارد.
  • شیر: لبنیات منبع مهمی از بیوتین هستند. یک فنجان شیر کم چرب حدود 0.3 میکروگرم پروتئین دارد و می تواند به سلامت استخوان و دندان کمک کند. مصرف شیر به تامین پروتئین، فسفر، ویتامین دی و کلسیم کمک می کند.
  • موز: 100 گرم موز می تواند حدود 0.2 میکروگرم بیوتین برای شما تامین کند. در کنار ویتامین ب 7، موز حاوی ویتامین های دیگری از جمله ویتامین ب 6، ویتامین سی، پتاسیم، منیزیم و منگنز نیز هست.
  • جگر گاو: جگر گاو بهترین منبع برای مصرف این ویتامین است. به طوری که حدود 85 گرم از آن، می تواند 30.8 میکروگرم بیوتین را برای بدن شما تامین کند که این میزان 103 درصد ارزش روزانه شماست.
  • گردو: اگرچه اکثر دانه های آجیل حاوی ویتامین ب 7 هستند، ولی گردو یکی از بهترین منابع برای تامین این ویتامین است. به طوری که در هر 100 گرم، حدود 9.5 میکروگرم بیوتین وجود دارد.
  • ماهی قزل آلا: 85 گرم ماهی سالمون یا قزل آلا می تواند حدود 5 میکروگرم بیوتین داشته باشد. البته این میزان از ویتامین ب 7 فقط 17 درصد از نیاز روزانه شما را تشکیل می دهد.
  • تخمه آفتابگردان: یک فنجان تخمه آفتاب گردان حدود 2.6 میکروگرم ویتامین ب 7 دارد. پس این تخمه می تواند برای حفظ سلامت پوست شما فوق العاده عمل کند.
  • قارچ: قارچ سرشار از ویتامین B7 است، ولی هنوز به طور دقیق مشخص نشده که این ماده غذایی می تواند تا چه اندازه ویتامین ب 7 مورد نیاز بدن شما را تامین کند. تخمین های زده شده حاکی از این است که قارچ حدود 10 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین H را تامین خواهد کرد.
  • سیب زمینی شیرین: یک وعده سیب زمینی شیرین پخته شده حاوی 2.4 میکروگرم ویتامین H است. بنابراین، اگر یک وعده سیب زمینی شیرین میل کنید، حدود 8 درصد از ارزش روزانه این ویتامین بدن خود را تامین کرده اید.

در مطب بالا در رابطه با بیوتین و منابع حاوی بیوتین خواندید. در دانشنامه سیب می توانید اطلاعات مختلفی در هر زمینه ای را بخوانید.

مطلب پیشنهادی

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف از جمله مشکلاتی به شمار می‌ رود که تعداد زیادی از افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *