پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 7:34 بعد از ظهر

نام یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع قارچ

 

قارچ سرشار از خواص مفید برای سلامتی است و در سبد غذایی آشپزی جایگاه ویژه‌ای دارد. انواع غذاهای خوشمزه همچون ماکارونی، انواع پیتزا، لازانیا، اسنک و بسیاری از ساندویچ‌ها را می‌توان با آن درست کرد. قارچ سفید دکمه‌ای، صدفی، پرتبلا، کریمینی از انواع قارچ‌های خوراکی هستند که قارچ دکمه‌ای از بهترین و معروف‌ترین انواع قارچ در دنیا شناخته شده است. در این مقاله به بررسی کامل قارچ دکمه‌ای می‌پردازیم و با خواص آن آشنا می‌شویم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

قارچ دکمه‌ای پر مصرف ترین قارچ جهان

قارچ دکمه‌ای با نام علمی  Agaricus bisporus از جمله پرمصرف‌ترین انواع قارچ در جهان است که ارزش غذایی بالا و خواص دارویی بسیاری دارد. این نوع قارچ از جمله خوراکی‌های سالم و سرشار از پروتئین است؛ کم کالری بوده و پروتئین گیاهی آن جایگزینی مناسب برای گوشت است. برای تهیه انواع غذاهای خوشمزه از قارچ استفاده می‌شود. افراد گیاه‌خوار می‌توانند به جای گوشت در داخل پلو و خورشت‌هایشان از قارچ استفاده کنند تا از این طریق پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند. قارچ دکمه‌ای سفید از معروف‌ترین و محبوب‌ترین انواع قارچ است که در کل دنیا طرفداران زیادی دارد و به شکل تازه، کنسرو و خشک شده تولید و عرضه می‌شود. بافت قارچ دکمه‌ای سفت، محکم و به رنگ سفید است؛ می‌توان از آن برای پخت انواع غذاها استفاده کرد و به شکل کبابی و سوخاری نیز قابل سرو است.

خواص قارچ دکمه‌ای

قارچ دکمه‌ای از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع قارچ است و برای سلامتی خاصیت بسیار دارد. برخی از مهم‌ترین خواص آن عبارتند از:

  • سرشار از ویتامین

این قارچ حاوی انواع ویتامین‌های گروه B، اسید پانتوتنیک، اسید نیکوتنیک، ریپوفلاوین است؛ این ویتامین‌ها در حفاظت از قلب نقش مهمی دارند. ریبوفلاوین برای گلبول‌های قرمز خون، اسید پانتونیک برای تقویت سیستم عصبی، نیاسین برای سلامت دستگاه گوارش و سلامتی پوست مفید هستند.

  • سرشار از پتاسیم

قارچ سرشار از پتاسیم است؛ پتاسیم در سلامت قلب، اعصاب و عضلات نقش مهمی دارد. با مصرف قارچ در برنامه غذایی می‌توانید از بروز بیماری‌های قلب، اعصاب، فشارخون و دیابت بالا پیشگیری نمایید.

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان

قارچ آنتی‌اکسیدان فراوان دارد؛ آنتی‌اکسیدان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مضر که می‌توانند سبب بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان شوند؛ حفاظت می‌کند.

  • سرشار از بتاگلوکان

بتاگلوکان در محافظت از پوست نقش مهمی دارد؛ زیرا به خاطر خاصیت آبرسانی باعث کاهش التهابات پوستی و بهبود عملکرد پوست می‌شود. با مصرف قارچ پوست و موهایی درخشان خواهید داشت.

  • سرشار از مس

مس در بدن نقش مهمی در سلامتی استخوان و اعصاب دارد.  قارچ سرشار از مس است که مصرف آن نیاز بدن به این ماده معدنی مهم را تأمین می‌کند.

نکات مهم برای خرید قارچ

سرانه مصرف قارچ در ایران بالا است، به همین منظور تولیدکنندگان بسیاری اقدام به پرورش قارچ کرده‌اند. قارچ دکمه‌ای را می‌توانید هم به صورت فله و هم به شکل بسته‌بندی بخرید. خرید عمده قارچ بیشتر برای فست‌فودها و رستوران‌ها کارایی دارد که از آن برای تهیه انواع ساندویچ، پیتزا، اسنک و سوپ استفاده می‌کنند. برای خرید قارچ دکمه‌ای باید حتماً دقت کنید که قارچ‌ها تازه، سالم و بدون لکه باشند. کلاهک آنها باز نشده و بافت سفت و محکمی داشته و به رنگ سفید باشند. پس از خرید، بهتر است درون کیسه کاغذی در جای خشک و خنک نگه‌داری و در مدت زمان کوتاهی مصرف شوند.

قارچ دکمه‌ای از جمله پرفروش‌ترین انواع قارچ خوراکی است که به خاطر ارزش غذایی بالا و طعم خوب و بی نظیر محبوبیت بسیاری دارد. پروتئین موجود در قارچ مانند گوشت است و برای افراد گیاه‌خوار و کسانی که به خاطر کلسترول بالا از مصرف گوشت قرمز منع هستند؛ بهترین گزینه در رژیم غذایی به شمار می‌رود. با قارچ می‌توان غذاهای گوشتی و بدون گوشتی بسیار پخت. کالری قارچ پایین بوده و فاقد کلسترول است به همین دلیل تقاضای بسیاری دارد. در این مقاله به معرفی قارچ دکمه‌ای که از بهترین و معروف‌ترین انواع قارچ است پرداختیم و با خواص آن آشنا شدیم. پیشنهاد می‌شود حتماً این ماده خوراکی پرخاصیت را در سبد غذایی خود بگنجایید تا از خواص بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایر مقالات سایت سر بزنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *