شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 2:31 بعد از ظهر

تعداد دندان های انسان

 

یکی از سوالاتی که دوران دبستان یا به عنوان پرسش اطلاعات عمومی از همه ما پرسیده می­شد، تعداد دندان های انسان بوده است. دندان­ها عضو مهمی در گوارش انسان محسوب می­ شوند، چراکه با جویدن غذا امکان هضم آن فراهم می­ شود. همچنین نقش پررنگی در زیبایی لبخند شما دارد. در این نوشته به بررسی دقیق این پرسش که تعداد دندان­های انسان چقدر است می ­پردازیم و انواع دندان­ها را بررسی می­ کنیم.

تعداد دندان های انسان بزرگسال چند عدد است؟

هنگامی که می­ خواهیم تعداد دندان­های انسان را بررسی کنیم، بهتر است اینگونه سوال بپرسیم که تعداد دندان های انسان بالغ چه مقدار است؟ به طور کلی می­توان گفت که هر فرد بالغ دارای 32 دندان است. اما در دوران کودکی فرد تنها 20 دندان دارد. با رشد انسان و ورود از مرحله کودکی به نوجوانی در سن 12 سالگی، فک نیز بزرگتر شده و امکان گنجایش دندان­های بیشتر را دارد. در این سن تقریبا تمام دندان­های دائمی رشد کرده و از لثه بیرون آمده اند، اما دندان های عقل در سنین بالاتر رشد پیدا می­ کنند. دندان­های عقل معمولا در شمار تعداد دندان­های انسان محسوب نمی­ شود.

انسان چند دندان دارد؟

همانطور که گفته شد پاسخ کلی به پرسش”تعداد دندان­های انسان” 32 عدد است. اما برای بررسی دقیق تر آن بهتر است دندان­ها را بر اساس نام و نوع آن شمارش کنیم. دندان­های انسان بعضی شیری و بعضی دائمی هستند. در اینجا به بررسی هر دو نوع آن می­ پردازیم:

  • دندان­های شیری

همانطور که گفته شد، تعداد دندان­های انسان نابالغ یا به اصلاح کودک، 20 عدد است، یعنی 10 عدد در هر آرواره.  به این دندان­ها شیری گفته می­شود. اولین سری از دندان­های شیری که از لثه خارج می­شوند دندان­های پیش هستند. این دندان­ها به مرور می­افتند، از این رو دائمی محسوب نمی­شوند. همانطور که دندان­های پیش زودتر از بقیه از لثه خارج می­شوند، در حدود سن 6 سالگی این دندان­ها زودتر می­افتند. پس از مدتی، دندان­های دائمی جای این دندان­های شیری را می­گیرند. تقریبا تا سن 12 سالگی، تمامی دندان­های فرد دائمی هستند.

  • دندان­های دائمی

تعداد دندان­های دائمی انسان به تفکیک نام و کاربرد آن­ها به شکل زیر است:

  1. دندان­های پیش: این دندان­ها در جلوی فک قرار داشته شامل 8 عدد است که چهارتای آن در فک بالا و چهارتای آن در فک پایین هستند. شکل این دندان­ها موجب می­شود فرد به کمک آن بتواند غذا را بریده یا خرد کند.
  2. دندان­های نیش: تعداد این دندان­ها 4 تا است که دوتای آن در فک بالا و دوتای دیگر در فک پایین هستند. هر جفت از آن­ها دندان­های پیش را احاطه کرده اند. این دندان­ها تیزترین دندان­ها هستند و برای سوراخ کردن غذا کاربرد دارند.
  3. آسیای کوچک: تعداد 8 عدد هستند که پس از دندان­های نیش به صورت دوتایی قرار می­گیرند.
  4. آسیای بزرگ: بیشترین تعداد دندان­های انسان، به آسیای بزرگ تعلق دارد که مجموعا 12 عدد است.
  • دندان­های عقل

دو جفت دندان در فک­های بالا و پایین، در دهه سوم زندگی افراد یعنی میان 20 تا 30 سالگی شروع به خروج از لثه می­کنند. این دندان­ها سومین جفت از دندان­های آسیای بزرگ محسوب می­شوند و در شمارش تعداد دندان­های انسان، به­عنوان دندان دائمی محسوب می­شوند. با اینحال، در بعضی افراد، این دندان­ها موجب ایجاد مشکلات مختلف می­شود. از جمله فشار به دندان­های آسیای بزرگ هنگام خارج شدن از لثه که ایجاد درد می کند.

آیا ممکن است فرد بیشتر یا کمتر از 32 دندان داشته باشد؟

بیماری­ها و اختلالات مختلفی باعث می­ شود تعداد دندان­های انسان کم یا زیاد شود. در افرادی که دندان­های شیری آن­ها نمی افتد و دندان­های دائمی در کنار آن­ها ظاهر می ­شوند، تعداد دندان بیشتری در دهان دارند. در اصلاح به این اختلال پردندانی یا هیپردانتیا گفته می ­شود. عوارض مختلفی نیز ممکن است باعث شود تعداد دندان­های انسان بالغ کمتر از فرد عادی باشد. مثلا از دست دادن دندان بر اثر حادثه یا نهفتگی دندان. بیماری نهفتگی دندان معمولا برای دندان عقل رخ می ­دهد که بسیار شایع است. در این بیماری، دندان نهفته در مسیر خود از لثه خارج نشده و ممکن است در استخوان فک به وجود بیاید. افرادی که غذاهای ناسالم مصرف می ­کنند یا به سیگار اعتیاد دارند، بیشتر در خطر عوارض افتادن دندان هستند. توجه به سلامت دهان و دندان و پرهیز از نوشیدنی­های گازدار و البته سیگار و قلیان می­ تواند موجب جلوگیری از بروز چنین عوارضی برای دهان و دندان شود.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *