شنبه , 15 اردیبهشت 1403 - 10:59 قبل از ظهر

روش توقف پوسیدگی دندان

 

حفظ سلامت و زیبایی دندان‌ ها یکی از دغدغه های هر فردی است. با توجه به اینکه پوسیدگی و خرابی دندان‌ ها مشکلات زیادی به وجود می‌ آورد، امروزه روش‌ های مختلفی ارائه شده است که بتوان با استفاده از آن ها از بروز این مشکلات جلوگیری کرد. برای توقف پوسیدگی دندان علاوه بر اینکه چندین ترفند ساده وجود دارد، لازم است که به صورت مکرر بهداشت دهان و دندان را در نظر بگیرید. تخریب ساختار دندان یا پوسیدگی دندان می‌ تواند مشکلات زیادی علاوه بر پوشش بیرونی بر روی مینای دندان نیز ایجاد کند.

گاهی مواقع شدت پوسیدگی دندان به شکلی است که تاثیر منفی را بر روی لاله عاج دندان نیز می‌ گذارد. شرایطی که نشان می‌ دهد باید از چند روش برای توقف پوسیدگی دندان کمک بگیرید. باکتری‌ ها که در دهان به طور طبیعی مشغول به زندگی هستند، تمام کربوهیدرات هایی که در لابه لای دندان‌ ها باقی می‌ مانند را تبدیل به اسید می‌کنند. این چرخه ادامه داشته تا علاوه بر پوسیدگی سطح مینای دندان و پوشش بیرونی آن، بر روی لایه داخلی نیز تاثیر منفی را مشاهده نمود. در این مقاله به برخی از روش ها برای توقف پوسیدگی دندان می پردازیم.

کمبود کدام ویتامین باعث پوسیدگی دندان میشود

به طور حتم تاکنون کم پیش آمده است که نسبت به تاثیر فقر ویتامین بر روی تغییر رنگ دندان فکر کنیم. بخش زیادی از افراد هنگامی که با تغییر رنگ دندان‌ های خود مواجه می‌ شوند، به سراغ عوامل متعددی می‌ روند. در عین حال باید بدانید که مصرف انواع ویتامین‌ ها و داشتن یک رژیم غذایی که حاوی مواد معدنی مناسب است به شما کمک می‌ کند تا علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی دندان، مینای آن ها را نیز به صورت طبیعی تقویت کنید. از نقش مهم کمبود ویتامین‌ ها در پوسیدگی دندان به هیچ عنوان نباید چشم پوشی کرد.

تحقیقات گسترده‌ ای بر روی این امر صورت گرفته است. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که کمبود ویتامین‌ ها در تغذیه افراد موجب می‌ شود که خطر پوسیدگی دندان به میزان قابل توجهی افزایش یابد. در این میان سه ویتامین اساسی را باید به عنوان مهمترین موارد در نظر بگیرید. کمبود ویتامین‌ های زیر را می‌ توان از جمله مهمترین دلایل پوسیدگی و خراب شدن دندان‌ ها در نظر گرفت.

  • ویتامین A

هنگامی که صحبت از ارتباط کمبود ویتامین با پوسیدگی دندان می‌ شود، در گام نخست به سراغ ویتامین A خواهیم رفت. مهمترین دلیل اختلال در سلول‌ های اپیتلیال، کمبود ویتامین A در بدن است. این سلول‌ ها موظف هستند که ترشح منیزیم، فلوراید، فسفات و کلسیم را بر عهده بگیرند. تمام موادی که نام بردیم کمک فراوان به سالم ماندن دندان‌ ها می‌ کنند. با توجه به این شرایط عدم تامین ویتامین A در بدن و به واسطه اینکه ترشح فسفات، کلسیم، فلوراید و منیزیم به خوبی انجام نمی‌ شود، مینای دندان تراکم خود را از دست می‌ دهد. برای تامین ویتامین A می‌ توانید به سراغ مصرف تخم مرغ، سبزیجات زرد، سبزیجات نارنجی مانند اسفناج، کدو حلوایی و همچنین شیر، جگر سیاه و هویج بروید

  • ویتامین D

برای کنترل تعادل فسفر و کلسیم در بدن باید ویتامین دی مصرف کنید. کلسیم و فسفر نقش اساسی برای حفظ سلامت عاج دندان ایفا می‌ کنند. اگر در بدن ویتامین D به میزان کافی وجود نداشته باشد، آناتومی دندان دچار مشکل می‌ شود. از جمله روش هایی که می‌ توان با استفاده از آن ها ویتامین دی بدن را تامین کرد، قرار گرفتن در نور آفتاب است. منابع گیاهی مانند سبزیجات و میوه‌ ها و همچنین منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی، خامه، جگر و همچنین ماهی ساردین به شما کمک می‌ کنند تا ویتامین دی در بدن را تامین کنید.

  • ویتامین C

کمبود ویتامین C در بدن مشکلات زیادی مانند خونریزی و التهاب لثه ها را به وجود می‌ آورد. به خصوص هنگامی که مشغول به مسواک زدن شوید، متوجه خواهید شد که بافت همبند ضعیف است. به همین علت با پوسیدگی دندان مواجه می‌ شوید. از جمله منابع تامین ویتامین سی می‌ توان به میوه‌ ها مانند گیلاس، زردآلو و پرتقال اشاره کرد.

ترفندهای ساده برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چند ترفند ساده را می‌ توانید در دستور کار خود قرار دهید. استفاده از مسواک‌ هایی با برس نرم و منعطف یک روش ساده و کاربردی است. علاوه بر این سعی کنید هنگام مسواک زدن با استفاده از مسواک نرم به آرامی دندان‌ های خود را شستشو دهید. در خرید خمیر دندان نیز دقت کنید که محصولی از یک شرکت معتبر انتخاب کرده که حاوی فلوراید باشد.

عدم مصرف و نوشیدن مواد غذایی چرب و همچنین خوراکی‌ های اسیدی به شما کمک می‌ کند تا از پوسیدگی دندان‌ های خود جلوگیری کنید. نوشیدن مقدار زیاد شیر، آب و چای سبز نیز روش‌ های دیگر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به شمار می‌ روند. ما در مجموعه سیب تلاش می‌ کنیم که اطلاعات مفیدی را به شما برای حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان ارائه دهیم.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *