سه شنبه , 11 اردیبهشت 1403 - 9:41 قبل از ظهر

جلوگیری از سیاه شدن هلو خشک

 

میوه‌ها جایگاه خاصی در برنامه غذایی ما دارند. تنوع بالای میوه‌ها نیازهای مختلف بدن را رفع می‌کند. میوه خشک نیز با توجه به ماندگاری بالاتر به تازگی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. از جمله میوه‌هایی که علاقمندان خود را دارد هلو است.

برای خشک کردن هلو ابتدا از آن قطعات نازک تهیه کنید. ضخامت بین ۱ تا ۳ میلیمتر مناسب است. سپس روی یک فویل آلومینیومی یک پارچه پهن کنید و قطعات میوه را روی آن قرار دهید. فویل را روی شوفاژ قرار دهید تا میوه خشک شود. استفاده از پارچه نیاز به پشت و رو کردن را مرتفع می‌کند. همچنین می‌توان هلو را در ماکروفر خشک کرد. در این صورت میوه‌ها را روی کاغذ روغنی قرار دهید. حرارت ۳۶۰ درجه در این مورد کافی است. توجه کنید که پشت و رو کردن میوه‌ها در ماکروفر لازم است.

اما خشک کردن میوه به این سادگی نیست. چراکه قرار گرفتن آن در معرض هوا سبب سیاه شدن آن می‌شود. در ادامه دلایل سیاه شدن هلو و روش پیشگیری از آن را می‌خوانیم.

چرا میوه ها به هنگام خشک شدن تیره می شوند ؟

دلایل مختلفی سبب تیره شدن میوه‌ها در مجاورت هوا می‌شود. یکی از دلایل اصلی و مشترک در بسیاری از میوه‌ها اکسیداسیون است. به لحاظ علمی واکنش هر ماده با اکسیژن را اکسیداسیون می‌نامند. میوه‌ها نیز در مجاورت اکسیژن هوا تغییراتی را تجربه می‌کنند که اکسیداسیون نام دارد. نتیجه تغییر بافت، رنگ، و طعمی است که در میوه می‌بینیم و حس می‌کنیم.

به طور مثال آنزیم‌های فلاونوئید را در هلو در نظر بگیرید. فلوئیدات، مایعی است در داخل سلول‌ها و بافت‌های مختلف بدن وجود دارند. فلوئیدات در محیط زیست داخلی بدن، نقش اصلی در انتقال مواد مختلف میان سلول‌ها و حفظ تعادل مناسب در داخل سلول‌ها و بافت‌ها دارند.

این آنزیم‌ها، به طور مثال پلی‌فنول‌اکسید، در مجاورت اکسیژن هوا اکسیداسیون را تجربه می‌کنند. ترکیب پلی‌فنول اکسید با اکسیژن یک ترکیب جدید است که رنگ آن با رنگ معمولی هلو متفاوت است و رنگی قهوه‌ای و تیره دارد. به منظور پیشگیری از این تغییر رنگ، میوه‌ها را باید در دمای مناسب و با کمترین مقدار اکسیژن بسته بندی و نگهداری کرد.

چگونه هلو را خشک کنیم که سیاه نشود؟

به طورکلی هرچه خشک کردن میوه با سرعت بیشتری انجام شود و قرار گرفتن آن در معرض هوا کمتر باشد، تغییر رنگ کمتری نیز خواهند داشت. بنابراین خشک کردن میوه در معرض آفتاب به دلیل ماهیت آهسته این فرآیند بیشترین تغییر رنگ را به همراه خواهد داشت.

در مقابل دستگاه‌های خشک کن با سرعت بالای خود کمترین تغییر رنگ را در میوه ایجاد می‌کنند. در کنار دستگاه خشک کن می‌توان از محلول‌های مختلف نیز استفاده کرد. به طور مثال قرار دادن هلو در محلول آبلیمو و آب آناناس از سیاه شدن آن در حین خشک شدن می‌کاهد. همچنین برای اینکه میوه خشک شده شیرین باشد، می‌توان محلول آب و شکر را روی قطعات هلو اسپری کرد. یا قطعات نازک هلو را در این محلول خوابانید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

دیلیت اکانت تلگرام فوری بدون کد

  تلگرام به عنوان یکی از محبوب‌ترین مسنجرهای جهان، از طرفداران بسیاری برخوردار است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *