پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 7:20 قبل از ظهر

درمان گیاهی قند خون بالای 300

 

متاسفانه امروزه یکی از بیماری‌هایی که تعداد زیادی از افراد جامعه درگیر آن هستند، قند خون بالا یا دیابت است. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این بیماری، رفتار‌ها و همچنین دارو‌های گیاهی که می‌توان با استفاده از آن‌ها این بیماری را کنترل و درمان کرد بپردازیم. لازم به ذکر است که مواردی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم و به عنوان راه‌های درمانی به شما معرفی می‌کنیم، تنها به منظور افزایش آگاهی شما در این مسئله است و برای اطلاعات دقیق‌تر لازم است از دکتر و شخص متخصص این حیطه مشاوره بگیرید.

قند خون بالا و اثرات آن

بدن ما برای تولید انرژی نیاز دارد تا قند حاصل از مواد غذایی را از طریق خون به سلول‌های مغز، ماهیچه‌ها و … ارسال کند؛ همچنین مقداری از آن را در کبد و کلیه‌ها نگه می‌دارد تا در صورت نیاز به انرژی بیشتر، از آن‌ استفاده کند. دیابت و قند خون بالا از جایی شروع می‌شود که مقدار قند موجود در بدن بیشتر از حد نیاز باشد و انسولین کافی در خون تولید نشود.

طی تحقیقات به عمل آمده، میزان قند موجود در بدن یک انسان سالم باید بین 80 الی 100 (قبل از خوردن غذا) و تا 150 (بعد از خوردن غذا) باشد. اگر این میزان بیشتر از 200 و یا 300 باشد، سلامتی ما در خطر است. از این رو کنترل قند خون و درمان آن یکی از موضوعات حائز اهمیت است و باید درباره این موضوع اطلاعات مهم و لازمه را کسب کنیم. در ادامه، برخی از این روش‌ها و دارو‌های گیاهی موثر را به شما معرفی می‌کنیم.

درمان قند خون بالای 300 با 13 داروی گیاهی

قبل از توضیح راه‌های درمان، به روش‌هایی که می‌توانید قند خون خود را با آنها کنترل کنید می‌پردازیم.

  • نوشیدن آب کافی

یکی از راه‌هایی که می‌توانید قند خون خود را کنترل کنید، نوشیدن آب به مقدار کافیست. نوشیدن آب به کلیه‌های شما کمک می‌کند تا قند اضافی را از طریق ادرار دفع کنند. همچنین نوشیدن آب می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگیری برای افراد نام برده شود. اگر مبتلا به فشار خون و قند خون بالا هستید، به هیچ عنوان نوشیدن آب در طول روز را فراموش نکنید!

  • ورزش کردن

با ورزش کردن شما می‌توانید وزن خود را کنترل کنید و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. با ورزش کردن مداوم، چربی‌ها و میزان قند اضافی بدنتان از بین می‌رود. از ورزش می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل کنترل قند خون بالا در افراد مبتلا به این بیماری اشاره کرد.

  • داشتن خواب کافی

تنظیم سیستم خواب یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند قند خون بالا را کنترل کند. نداشتن خواب کافی و مورد نیاز باعث می‌شود میزان انسولین مورد نیاز بدنتان تولید نشود و از این رو بر روی میزان قند خون شما تاثیر بدی بگذارد. همچنین کم خوابی و خستگی باعث پرخوری و اضافه وزن می‌شود که این یکی از عوامل کلیدی در افزایش قند خون است.

  • کاهش عوامل استرس‌زا

خیلی‌ها بر این باور هستند که بیماری دیابت تنها به صورت ارثی یا از طریق خوردن مواد‌غذایی شیرین به وجود می‌آید. اما تحقیقات نشان داده است که تعداد قابل توجهی از بیماران دیابتی به دلیل داشتن استرس بسیار زیاد، مبتلا به این بیماری شده‌اند. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید استرس را از خود دور کنید و به انجام دادن فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یا یوگا بپردازید. این کار باعث آرامش ذهنی و دور شدن تفکرات استرس‌زا می‌شود.

یکی از روش‌های درمان که از نظر اکثر متخصصان بهترین نوع درمان تلقی می‌شود؛ استفاده از گیاهان دارویی است. در ادامه به 13 مورد از مهم‌ترین گیاهان دارویی که باعث کاهش قند خون شما می‌شود اشاره می‌کنیم.

  • دارچین

دارچین یکی از موادی است که باعث کاهش سریع قند خون می‌شود. استفاده از دارچین می‌تواند سطح گلوکز موجود در خون را به طور چشمگیری کاهش دهد. همچنین مصرف دارچین به کاهش حساسیت بدن به انسولین کمک می‌کند.

  • شنبلیله

از شنبلیله علاوه بر استفاده در غذا، به عنوان دارو گیاهی نیز استفاده می‌شود. استفاده از آن باعث کاهش اثرات قند خون بالا، بهبود سیستم امنیتی، کاهش سطح گلوکز موجود در خون و همچنین بهبود حساسیت در برابر انسولین می‌شود.

  • گیمنما

این گیاهی هندی است که از زمان‌های بسیار دور در کار طب آیورودا از آن استفاده می‌شد. گیمنما باعث حذف قند اضافه و کاهش جذب گلوکز در روده می‌شود. همچنین استفاده از گیمنما، تولید انسولین در لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

  • بامیه

کاهش سریع و موثر قند خون از اثرات مهم بامیه است. بامیه دارای ویتامین C، فیبر، و فولات است که قند و چربی مازاد در بدن را از بین می‌برد.

  • گزنه

گیاه گزنه به دلیل داشتن فیبر بالا به کاهش سطح گلوکز خون کمک بسیاری می‌کند. گزنه حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی و ویتامین E،C و بتا_کاروتن است که از آسیب‌های ناشی از اکسیداسیون به سلول‌ها محافظت می‌کند.

  • اسطوخودوس

از داشتن استرس زیاد به عنوان یکی از عوامل مهم بالا رفتن قند خون اشاره کردیم. استفاده از گیاه اسطوخودوس باعث کاهش کورتیزول در بدن (که عامل اصلی اضطراب است) می‌شود.

  • کتان

اگر از گیاه کتان به عنوان دمنوش استفاده کنید، می‌توانید تاثیرات شگفت‌انگیز آن را در کاهش قند خون خود مشاهده کنید.

  • جینسینگ

جینسینگ حاوی ترکیبات بسیار مفید فیتوکمیکال‌ و جین سنوزید‌ها هست که موجب کاهش قند خون، محافظت از سلول‌ها در لوزالمعده و تولید انسولین مورد نیاز می‌شود.

  • چای سبز

دم کردن و نوشیدن چای سبز و همینطور ترش باعث کاهش قند خون شما می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در طول روز حداقل دوبار این نوشیدنی را میل کنید.

  • هندوانه ابو‌جهل

این میوه بسیار مقوی و خوشمزه که در نواحی جنوبی کشورمان کشت می‌شود، بسیار مناسب برای چربی سوزی و کاهش قند خون است. فقط توجه داشته باشید به خاطر سهل‌کننده بودن آن، زیاد از آن استفاده نکنید.

  • آلوئه‌ورا

استفاده از این گیاه آب‌دار نیز می‌تواند به کاهش قند و چربی خون شما کمک کند.

  • اکالیپتوس

این درخت استرالیایی به دلیل داشتن عناصر فنول، فلانوئید و ترپنوئید می‌تواند کمک زیادی به کاهش قند در دیابت نوع 2 کند.

  • زنجبیل

خواص ضد التهابی این گیاه باعث تاثیر مثبت بر متابولیسم بدن و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود.

ما در این مقاله انواع گیاهان دارویی برای درمان قند خون را به شما معرفی کردیم. اما مجدد یاد‌آوری می‌کنیم برای استفاده از هرکدام از آن‌ها، ابتدا با پزشک متخصص این حوزه مشورت کنید. امیدواریم در آینده شاهد کاهش مبتلایان به بیماری دیابت و قند خون باشیم.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *