پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 8:02 بعد از ظهر

درمان اسهال خونی سگ ها

به طور معمول در طول شبانه روز سگ ها 1 الی ۲ بار مدفوع می کنند. اگر این عمل مکرر باشد و مدفوع همراه با حجم عظیمی از مایعات از روده خارج شود، سگ به اسهال مبتلا شده است. در صورتی که مدفوع علاوه بر مایعات روده همراه با خون فراوان باشد، سگ دچار اسهال خونی شده است. اسهال خونی سگ ها می تواند نتیجه عفونت، تغییر در رژیم غذایی یا بلعیدن شی نامعلومی باشد. گاهی نیز این مشکل منجر به بروز بیماری های خطرناک نظیر سرطان می شود. در واقع اسهال خونی بیش از اینکه یک بیماری محسوب شود می تواند بیانگر مشکل یا مشکلات خطرناکی باشد.

اسهالی که یک یا دوبار بروز داده و قطع شود، نگرانی خاصی را به همراه نخواهد داشت، اما اگر همراه با خون رخ دهد و دفعات تکرار آن بیشتر شود، علائم یک بیماری را در پی می گیرد .در این مقاله سعی شده است به طور کامل به بیماری اسهال خونی، مراقب های پس از ابتلا، علل و عوامل ایجاد و درمان آن بپردازیم. با سیب همراه باشید.

مراقبت های فوری در هنگام اسهال خونی سگ ها

در صورت مشاهده خون در اسهال سگ خانگی تان، فوراً با دامپزشک تماس گرفته و او را از خوردن غذا با رژیم غذایی قبلی منع کنید. زیرا در این حالت با توجه به بیماری ایجاد شده ممکن است حیوان به رژیم ضد حساسیت احتیاج داشته باشد. هم چنین در تغذیه سگ تان هوشیار باشید؛ زیرا ممکن است مصرف برخی از پروتئین ها یا سایر مواد غذایی منجر به بازگشت بیماری شوند. پس از درمان نیز تا ۲۴ ساعت از دادن آب و غذا به سگ بپرهیزید، زیرا روده به استراحت نیاز دارد. هم چنین تا ۷ روز رژیم غذایی سبک را مراعات کنید.

مراقبت های فوری در هنگام اسهال خونی سگ ها

علت های اسهال خونی در سگ ها

از جمله علل بروز اسهال خونی در مدفوع سگ می توان به بیماری های ویروسی و واگیرداری اشاره کر. که اغلب با تماس با حیوانی مبتلا و غریبه رخ می دهد. این بیماری ها اغلب در سگ هایی که واکسینه نشده اند یا زیر 4 ماه هستند رخ می دهد. بیماری های که منجر به اسهال خونی در مدفوع سگ می شوند عبارت اند از:

عفونت پاروا ویروسی سگ

این ویروس به شدت مسری معمولاً روده را درگیر می کند. از علائم ابتلا به این ویروس می توان به استفراغ، کاهش وزن، بی حالی، تب، قرمزی دهان و چشم، افت شدید دمای بدن و اسهال شدید خونی اشاره کرد. از عوامل ابتلای سگ ها به این ویروس مسری ارتباط با حیوان مبتلا یا وارد شدن ویروس از طریق تماس با لباس و کفش به داخل منزل است.

کرم های شلاقی (میله ای)

تخم این کرم در بدن حیوان رشد می کند و زنده می ماند و در مواردی که شدت پیدا کند منجر به عفونت و مرگ می شود. این بیماری بر اثر واکنش بدن بر اثر حساسیت به مواد غذایی یا گونه های مختلف باکتری ها ایجاد می شود.

علت های اسهال خونی در سگ ها

بیماری HEG

بیماری معمولا سگ های نابالغ و جوان که جسته کوچکی دارند را درگیر می کند.

بیماری انگل

یکی دیگر از دلایل اسهال خونی انگل است که به طور معمول در سگ هایی که ایمنی ضعیفی دارند به شدت خطرناک است. از علائم شناخت این بیماری می توان به کم خونی در سگ ها، پوسته پوسته شدن پوست بدن حیوان و بی حالی و اسهال خونی سگ ها اشاره کرد.

بیماری IBD

بیماری مشترک بین انسان و سگ است که از طریق حساسیت به مواد غذایی حاصل می شود.

بیماری روده التهابی

علائم این بیماری نیز اسهال خونی، نفخ، کاهش وزن، بی حالی و استفراغ است.

علت های اسهال خونی در سگ ها

آسیب های رکتومی

وقتی حیوان شئ ای را ببلعد که باعث آسیب به بافت قسمت تحتانی دستگاه گوارش شود، سگ دچار بیماری آسیب رکتومی خواهد شد. بعد از خروج جسم از بدن سگ دستگاه تناسلی دچار آسیب می شود و ممکن است سگ دچار اسهال خونی شود. از علائم آسیب رکتومی می توان به درد در ناحیه معده، حساسیت به لمس کردن بدنش، کاهش میل به غذا، استفراغ و اسهال خونی سگ ها اشاره کرد .

گاستروانتریت بواسیر، تغییرات در رژیم غذایی، استرس و مشکلات غدد معقدی نیز از دیگر علل بروز اسهال خونی سگ ها به شمار می آیند.

معالجه سگ با مراجعه به دامپزشک

درمان اسهال خونی سگ ها و انواع بیماری های مرتبط با آن با توجه به نوع بیماری و علل بروز آن متفاوت است .در برخی موارد دامپزشک معالج به تجویز داروهای تسکین دهنده درد و التهاب روده می پردازد. تجویز مکمل ها و داروهای ضد عفونی کننده در درمان عفونت های انگلی موثر است.

خارج کردن اشیا بلعیده شده نیز راهکار اساسی درمان زخم ها به شمار می آید. البته ذکر این نکته ضروری است که اسهال خونی سگ ها درمان قطعی ندارد. همه درمان های ذکر شده به عنوان داروی حمایتی تجویز و مصرف می شوند که موجب بهبودی سگ شما خواهد شد.

معالجه سگ با مراجعه به دامپزشک

کلام آخر

سگ ها موجودات دوست داشتنی و بازیگوشی هستند که نیاز  به مراقبت و توجه خاصی دارند. توجه به رژیم غذایی مناسب، واکسینه کردن آن ها، نزدیک نشدن با حیوانات خیابانی و رعایت بهداشت می تواند تا حدود زیادی سلامت آن ها را در جهت بیماری های مختلف از جمله اسهال خونی سگ ها تضمین کند.

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *