یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 12:48 بعد از ظهر

گرمیجات قوی [لیست غذاهای گرم برای افراد سرد مزاج]

 

سردمزاجی در طب سنتی یکی از خصوصیاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. افراد سردمزاج معمولا در برابر هوای سرد و سرما آسیب پذیر می شوند. توصیه ای که در طب سنتی به این افراد می شود، مصرف غذا های با طبع گرم است. در ادامه به معرفی گرمیجات قوی می پردازیم.

گرمیجات چی بخوریم

طبقه بندی گرم یا سرد بودن غذا ها بر اساس تاثیری است که هر کدام از مواد خوراکی بر بدن می گذارد. در صورتی که فرد با مصرف برخی از غذا ها حساسیت نشان دهد، به معنی غلبه آن غذا بر طبع او است. در این مورد، افراد سردمزاج با خوردن غذا های سرد دچار تکرر ادرار، خواب آلودگی و غیره می شوند. در مقابل، افراد گرم مزاج هم با چنین وضعیتی مواجه هستند. به هم خوردن تعادل گرمی یا سردی بدن نیز بیماری محسوب می شود که راه حل آن مصرف غذا های متناسب با طبع است.

  • گوشت های با طبع گرم

برخی از گوشت ها دارای طبع گرم هستند و مصرف آن برای افراد سرد مزاج مناسب است. گوشت شتر، آهو، بوقلمون، گوسفند، بلدرچین، خروس، اردک، میگو و گوشت ماهی شور از گوشت های گرم به حساب می آیند. همچنین کله پاچه گوسفندی نیز دارای طبعی بسیار گرم است و مصرف آن برای افراد سرد مزاج مناسب خواهد بود.

  • غذا های دارای طبع گرم

خوردن بعضی غذا ها نیز با غلبه گرمی بر بدن همراه است. غذا هایی مانند آبگوشت زیره، آبگوشت نخود، خورشت فسنجان، قورمه سبزی، نیمرو، خورشت بادمجان دارای طبع گرم هستند. علاوه بر این، کره، مربا، حلیم و بریانی نیز جز دسته غذا ها و خوراکی های گرم به حساب می آیند.

  • دانه ها و میوه های گرم

از بین میوه های گرم می توانیم به گلابی، خرما، انگور، موز، انجیر، زیتون سیاه و توت سفید اشاره کنیم. یک سری از دانه ها نیز با طبع گرمشان شناخته می شوند؛ این دانه شامل مغز بادام، فندق، پسته، لوبیا، مویز، انجیر خشک، تخمه آفتابگردان، چلغوز، پسته کوهی و بادام هندی هستند.

  • سبزیجات با طبع گرم

سبزیجات جز متنوع ترین اقلام خوراکی هستند که می توانیم مواد غذایی با طلع گرم را پیدا کنیم. مهم ترین سبزیجات گرم شامل این موارد می شوند: کرفس، نخود، پیاز، شلغم، موسیر، سیر، گندم، سیب زمینی ترش، نعناع، ترخون، گل سرخ، شاه تره، شوید، مارچوبه، فلفل سبز و بادمجان. سبزیجات بسیاری وجود دارند که با طبع گرمشان شناخته می شوند اما این ها جز اصلی ترین موارد به حساب می آیند.

  • ادویه های گرم

ادویه ها نیز معمولا جز مواد خوراکی گرم به حساب می آیند که مصرف آن ها برای تعادل طبع بدن در افراد سردمزاج توصیه می شود. آویشن، دارچین، زردچوبه، زیره فلفل، هل، گلپر، نمک، چای سبز یا سیاه، زعفران و انیسون از ادویه های گرم هستند.

گرمیجات قوی برای مردان

در طب سنتی مصرف غذا های گرم باعث افزایش میل جنسی و بالا رفتن قدرت باروری در مردان می شود. به همین دلیل همواره به مردانی که دارای مشکلات و اختلالات جنسی هستند، مصرف خوراکی های گرم توصیه می شود. پیاز یکی از قوی ترین انواع گرمیجات برای مردان است و در بهبود سردی و تقویت قوای جنسی تاثیر بسیار زیادی دارد. نکته ای که در مورد مصرف پیاز برای غلبه بر سردی بدن در مردان وجود دارد، مصرف آن با معده خالی است. البته مصرف پیاز خام به همراه غذا نیز دارای تاثیر به سزایی است.

وانیل نیز دارای طبعی گرم است و مصرف آن برای مردان سردمزاج به شدت توصیه می شود. این ماده خوراکی به عنوان یک محرک بسیار قوی توانایی جنسی شناخته می شود. مصرف وانیل و ترکیب آن با مواد دیگر مانند دارچین، سیر، هل، میخک و زنجبیل باعث تاثیر دوچندان آن در غلبه گرمی بر بدن می شود. از دیگر گرمیجات مناسب برای مردان، می توانیم به بادام، غذا های دریایی و جوی دوسر اشاره کنیم.

گرمیجات قوی برای بارداری

در دوران بارداری مصرف غذا های مناسب و مقوی می تواند به رشد بهتر جنین کمک کند. توجه به طبع و مزاج در این دوران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری بر این عقیده هستند که مصرف گرمیجات باعث گرم شدن رحم می شود و در نتیجه شانس بارداری را افزایش می دهد. اما گذشته از این ها، مواد غذایی ای مانند هویج، پیاز، سیر، انواع ترب ها، کنگر، بادمجان و شلغم به عنوان گرمیجات قوی در دوران بارداری به حساب می آیند. به طور کلی، توجه به طبع و مزاج و مصرف غذا های متناسب با آن می تواند در سلامتی بدن بسیار موثر باشد. در برخی افراد، تاثیر گرمی و سردی مواد غذایی بر بدن بسیار مشهود است اما در برخی دیگر چندان قابل مشاهده نیست.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *