یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 4:21 قبل از ظهر

تاریخچه اصفهان

اصفهان یکی از شهرهای باستانی ایران است که در فلات مرکزی واقع شده و جزء بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهرهای ایران است. این شهر قدمت بالایی دارد و در دوره صفویان برای بار دوم به عنوان پایتخت ایران معرفی شد، پس از آن اصفهان رونق بسیاری پیدا کرد و توانست تا حد زیادی شکوه خود را حفظ کند. در اصفهان بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد به گونه ای که در سال 1388 به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران معرفی شد علاوه بر این در این شهر تعدادی بنای تاریخی وجود دارد که در یونسکو به عنوان میراث تاریخی ثبت شده اند. اصفهان دارای معماری بسیار زیبایی است که با شهرسازی خلاقانه و استفاده از پل ها، تونل ها، کاخ ها، مساجد و … بسیار چشم نواز توانسته لقب نصف جهان را به خود اختصاص دهد. اصفهان از نظر صنعتی نیز بسیار پیشرفته است به گونه ای که بعد از تهران به عنوان پایتخت صنعتی نیز شناخته شده است. پیدا کردن رد شهر اصفهان کار دشواری است و دلیل آن وجود قلمرو های هخامنشی و ساسانی است زیرا در این دوره ها شهر اصفهان در کانون توجه قرار نداشت. شهر اصفهان در زمان های گذشته نام های بسیاری مانند آصف هان، اسپادانا، آسپدان، اسفهان، دارالیهودی، صفاهان، گبی و … داشته است.

تاریخچه اصفهان

تاریخچه ای مختصر از اصفهان

طبق گفته گذشتگان اصفهان در اصل از اتصال دو شهر جی و دارالیهودیه به وجود آمده است به این صورت که پس از فتح بابل توسط کورش یهودیان اسیر شده در بابل نجات پیدا می کنند و تعدادی از آن ها به فلسطین برمی گردنند و برخی در منطقه ای از فلات مرکزی اسکان می کنند، این منطقه در نزدیکی منقطه جی است و به ولیل وجود یهودیان نام آن را دارالیهودیه می گذارند سپس با گذشت زمان این دو منطقه به هم متصل می شوند و شهر اصفهان را ایجاد می کنند. در آن زمام اصفهان ولیعهدنشین ساسانیان بود از این رو نسبت به دیگر شهرهای ایران امتیاز بیشتری داشت و طبق گفته مورخان اصفهان به دست خسرو اول ایجاد شده از این رو قبل از ساسانیان نیز یهودیان در این شهر حضور داشته اند. این شهر در سال 23 هجری به دست اعراب تصرف شد و تا آغاز سده چهارم هجری به دست اعراب بود تا سال 319 که مردآویج زیاری اصفهان را آزاد کرد و آن را پایتخت خود قرار داد. در دوران سلجوقیان اصفهان به اوج شکوه رسید از این رو جمعیت آن چند برابر شد و بناهای مجلل و بسیار زیبایی در آن ساخته شد و در دوران صفوی اصفهان با 137 کاخ، 162 مسجد، 273 حمام و 12 قبرستان جزء بزرگ ترین شهرهای خاور زمین شد. در کل این شهر طی تاریخ دچار تحولات عظیمی شده و بسیاری از بناها، باغ ها و … آن ویران شده است که در دوره انقلاب این شهر به آرامش رسید و طرفداران میراث تاریخی با حفظ آن ها زیبایی اصفهان را چند برابر کردند.

تاریخچه اصفهان

آشنایی با شهر اصفهان

همانطور که در بالا اشاره شد اصفهان پس از تهران و مشهد جزء پرجمعیت ترین شهرهای ایران است و حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد. این شهر به دلیل آثار تاریخی زیادی که دارد سالانه مسافران داخلی و خارجی بسیاری را جذب می کند. علاوه بر آثار تاریخی وجود زاینده رود در وسط این شهر زیبایی و جلوه آن را دو چندان کرده است. قوم و قبیله های بسیاری در شهر اصفهان زندگی می کنند که هر کدام آداب و رسوم خاص خود را دارند اما از رسم و رسومات مهم مردمان این شهر می توان شب اسفند، چله بزرگ و چله کوچک، گلاب گیری، آتش افروزی و … را نام برد. مردم اصفهان برای رفاه مسافرین و بازدیدکنندگان این شهر تلاش کرده اند تا با احداث هتل های مجلل، اقامتگاه، سوئیت و … بهترین امکانات را در اختیار مسافران قرار دهند و دسترسی مناسبی را برای بازدید از مکان های دیدنی و مرکز شهر ایجاد کنند. از جاذبه های طبیعی اصفهان می توان به باغ خوشبختی آباد، چهارباغ، باغ انگورستان ملک، پارک ملی کلاه قاضی، آبشار پونه زار، آبشار آب ملخ، کویر مرنجاب، غار پریان و … اشاره کرد علاوه بر این اصفهان جادبه های تاریخی بسیاری مانند میدان نقش جهان، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف الله، سی و سه پل، پل خاجو، کلیسا وانک، عالی قاپو و … را نیز دارد.

تاریخچه اصفهان

شهرستان اصفهان

شهرستان اصفهان یکی از شهرهای استان اصفهان است که به دلیل جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری که دارد مورد توجه بیشتر افراد واقع شده است. این شهرستان در 435 کیلومتری تهران است از این رو به پایتخت نسبتا نزدیک است و موقعیت جغرافیایی خوبی دارد. شهرستان اصفهان به 15 منطقه شهری تقسیم شده است که از جنوب به فلاورجان، از شمال به شاهین شهر، از غرب به خمینی شهر و از شرق به دشت سجزی متصل می شود. بومی های اصفهان مردمانی باهوش هستند که روحیه شوخی دارند و بین ایرانی ها با روحیه فرز و بازاری معروف هستند. مردم بومی شهرستان اصفهان با زبان فارسی که با لحجه اصفهانی مخلوط شده صحبت می کنند.

 

به منظور رونق کسب و کار خود در اصفهان می توانید به تیم های دیجیتال مارکتینگ طراحی سایت در اصفهان و سئو در اصفهان مراجعه نمائید.

مطلب پیشنهادی

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک اختلال کوچک در غده تیروئید آثار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *