شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 11:42 قبل از ظهر

بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد

 

نوزاد در رحم مادر مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق جفت به دست می‌آورد. جفت با استفاده از بند ناف (طناب نافی یا ساقه بدن) به یک شکاف کوچک در شکم جنین متصل است و با او ارتباط دارد. در هنگام به دنیا آمدن نوزاد، ساقه بدن را طی یک عمل بدون درد از قسمت نزدیک به شکم او قطع کرده و یک گیره به آن می‌زنند. این گیره باعث می‌شود که ریشه رابط مورد بحث به شکم کودک متصل بماند. ممکن است، برای شما این سوال مطرح باشد که چه زمانی رابط بین بدن مادر با جنین می‌افتد؟ بعد از افتادن بند ناف نوزاد چه باید کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است که این مقاله صرفا جهت افزایش آگاهی شما خوانندگان گرامی منتشر شده است. پزشکان و متخصصین کودک اطلاعات جامع و کامل درباره مراقبت‌های پس از افتادن طناب نافی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بند ناف چه زمانی می‌ افتد؟

می‌توانید انتظار داشته باشید که ساقه بدن 5 تا 21 روز پس از تولد نوزادتان بیافتد. میانگین زمان افتادن این رابط حدود 2 هفته است، اما افتادن آن گاهی زودتر یا دیرتر خواهد شد، بنابراین نگران نباشید و در صورت بروز هرگونه مشکل به پزشک اطفال خود مراجعه کنید.

با جدا شدن ساقه بدن، زخم کوچکی در این ناحیه ایجاد می‌شود که پس از چند روز برطرف خواهد شد. همچنین ممکن است که مقداری خون در پوشک نوزاد دیده شود که امری طبیعی است. گاهی نیز با افتادن ریشه ساقه بدن مقداری مایع شفاف یا زرد رنگ از آن خارج می‌گردد. حتی در برخی مواقع ممکن است که نیاز به جداسازی ساقه بدن توسط پزشک باشد. به یاد داشته باشید که انجام هر کاری توسط پزشک به دلیل عدم وجود رگ‌های عصبی در این ناحیه بدون درد خواهد بود.

مراقبت‌ های صحیح بعد از افتادن بند ناف نوزاد

در روز موعود، در هنگام تعویض پوشک کودک متوجه خواهید شد که رابط مورد بحث خشک شده و از شکم او جدا شده است. برای مراقبت از این ناحیه باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ترشحات باقیمانده را با استفاده از یک دستمال مرطوب خشک کنید.
  • کودک را تا چند روز با آب حمام نکنید و پس از این مدت، او را در وان بشویید.

آیا ترشح چند قطره خون پس از افتادن ساقه بدن طبیعی است؟

خونریزی خفیف بعد از جدا شدن ساقه بدن امری کاملا طبیعی است و بخشی از روند افتادن رابط به حساب می‌آید. همچنین ممکن است که در این ناحیه از شکم نوزاد متوجه مقداری بافت زخم صورتی یا اندکی ترشح زرد رنگ شوید. این موارد نیز کاملا طبیعی هستند.

پس از جدا شدن بند ناف، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

احتمال عفونی شدن ساقه بدن و ناحیه مربوط به آن بسیار نادر است. از هر 200 نوزاد تنها یک نوزاد به عفونت کنده ناف یا امفالیت مبتلا می‌شود. با این وجود بسیاری از پزشکان تاکید دارند که در هفته‌های اول بعد از تولد کودک، باید مراقب ناف او بود. این موضوع به ویژه برای کودکان نارس یا نوزادانی با وزن کم اهمیت بیشتری دارد، همچنین اگر ساقه بدن کودک شما زودتر از موعد افتاد، باید در مراقبت از او خیلی محتاط باشید.

احتمال دارد که یک توده قرمز در محل جدا شدن رابط بین مادر و جنین ببینید که می‌تواند با ترشحات شفاف یا زرد همراه باشد. این ماده گرانولوم نافی نامیده می‌شود. در این شرایط بعد از افتادن بند ناف نوزاد باید محل مورد نظر را خوب تمیز و خشک کرده و به پزشک اطفال مراجعه کنید. درمان گرانولوما روشی موثر برای جلوگیری از عفونت محسوب می‌شود. همچنین اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، با پزشک اطفال خود تماس بگیرید:

  • قرمزی و تورم در ناحیه ناف.
  • مشاهده توده در محل اتصال ساقه بدن یا نزدیک آن.
  • وجود چرک در ناحیه ناف به جای ترشح ماده شفاف.
  • خونریزی به جای وجود اندکی خون خشک شده.
  • تحریک‌پذیری بالا، عدم تمایل به غذا خوردن یا تب کردن کودک.

برای اینکه ساقه بدن کودک سریع‌تر جدا شود، مراقبت خشک بهترین روش است. همچنین از دستکاری این ناحیه از شکم بچه خودداری کنید و برای طی شدن سیر طبیعی این پیشامد کمی صبور باشید. همچنین بهتر است که با علائم طبیعی پس از جداسازی ساقه بدن نیز آشنا باشید تا بی دلیل دچار استرس نشوید.

 

 

 

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳