جمعه , 10 فروردین 1403 - 6:38 بعد از ظهر

از کجا بفهمیم فرش دستباف مال کجاست

کشور ایران یکی از کشورهای فعال در زمینه بافت انواع مختلف فرش دستباف است و محصولات تولید شده در این کشور به دلیل دارا بودن کیفیت بسیار بالا از جمله محصولات صادراتی به شمار می‌روند که در نقاط جهان به خصوص کشورهای اروپایی مشتریان مخصوص به خود را دارند. روش های متفاوتی برای شناسایی فرش دستباف ایرانی وجود دارد که به افراد خبره در این زمینه کمک می کند که به راحتی بتوانند متوجه شوند که فرش دستباف متعلق به کجاست. در این مقاله قصد داریم به روش شناسایی فرش دستباف بپردازیم به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

روش های شناسایی فرش ایرانی چیست؟

در بازارهای جهانی به خصوص بازارهای اروپایی خواهان و خریداران انواع مختلف فرش های ایرانی بسیار زیاد است به همین دلیل در برخی از موارد برخی از افراد سعی میکنند انواع مختلف فرش های تقلبی را با نقشه مشابه فرش های ایرانی در بازار به فروش برسانند. با استفاده از روش های زیر می توان فرش ایرانی را شناسایی کرد:

روش های شناسایی فرش ایرانی چیست؟

دقت به نوع گره

یکی از مهمترین راه هایی که با استفاده از آن می توان آن به ایرانی بودن فرش پی برد این است که در انواع مختلف فرش های ایرانی از گره های کاملا محکم استفاده می شود. اگر فرش های ایرانی را با فرش های ماشینی مقایسه کنید به صورت کامل می توانید متوجه شوید که فرش دستباف ایرانی گره محکم تری دارد.
دقت به طرح و نقش
یکی دیگر از روش هایی که با استفاده از آن می توان فرش اصیل ایرانی را شناسایی کرد دقت به طرح و نقش محصول است.‌ در فرشهای دستباف ایرانی از نقش های اصیل مانند نقشه های ترنج دار استفاده می شود به همین دلیل شناسایی این محصول از روی طرح و نقشه نیز امکان پذیر است.

دقت به نوع الیاف

در فرش های دستبافت اصیل ایرانی از الیاف ابریشمی و الیاف پشمی بیشترین میزان استفاده را می شود. در اکثر موارد ابریشم هایی که برای بافت فرش مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله ابریشم های باکیفیت و طبیعی هستند.

روش های شناسایی فرش ایرانی چیست؟

دقت به شناسنامه فرش

فرش دستباف ایرانی دارای شناسنامه منحصر به فرد است که تمامی اطلاعات محصول روی آن به صورت کامل درج شده است. در هنگام خرید این محصول باید تمامی اطلاعات مندرج را با اطلاعات صحیح فرش مقایسه نموده و در صورت درست بودن اطلاعات می توان مطمئن شد که فرش ایرانی اصیل است.
برای مثال برخی از مشخصاتی که در شناسنامه فرش دستباف ایرانی درج می شود وزن محصول، تعداد گره، تراکم، تعداد رنگ به کار رفته، محل بافت فرش، جنس الیاف به کار رفته در محصول و غیره است. بعد از تطابق همه این مشخصات و مشخصات فرش می توان متوجه شد که فرش اصیل است یا خیر.

روش های شناسایی فرش ایرانی

دقت به میزان پرزدهی
فرش های تقلبی به دلیل پایین بودن کیفیت مواد اولیه به کار رفته در آن ها میزان پرزدهی بسیار بالایی دارند و پرزدهی آنها بیش از حد معقول ست. یکی از مهمترین مشخصات فرش اصیل ایرانی دارا بودن میزان پرزدهی مناسب است.

روش های شناسایی فرش ایرانی

دقت به پشت فرش

یکی از بهترین و مهمترین روش هایی که با استفاده از آن می توان به اصیل و دستباف بودن فرش پی برد این است که به پشت فرش دقت کنید. فرش دستباف دارای گره های نامنظم است که در برخی از موارد ممکن است گره ها بزرگتر و یا کوچکتر شده باشند، در حالی که فرش ماشینی به دلیل دارا بودن فرآیند اتوماتیک دارای گره های یک اندازه و یک شکل است که در یک راستا قرار دارند.
توجه به ریشه ها
زمانی که به ریشه های یک فرش نگاه می کنید می توانید متوجه اصل و یا تقلبی بودن فرش بشوید. در انواع مختلف فرش های دستباف ریشه به قسمتهای مختلف قالی دوخته می‌شود و جزء لاینفکی از بافت فرش نیست، این در حالی است که در فرش‌های دستباف ریشه جزء خود فرش است و امکان جدا کردن آن وجود ندارد.

دقت به تقارن نقش ها

یکی دیگر از مهمترین مواردی که می‌تواند به شما در شناسایی فرش دستباف از کمک کند دقت به تقارن نقش های آن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کرد، این است که در انواع مختلف فرش دستباف ممکن است تقارن چندان دقیقی در نقشه وجود نداشته باشد، برای مثال جای قرار گرفتن یک گل در یک طرفه فرش یک سانتیمتر با فاصله گل از طرف دیگر فرش متفاوت باشد.

روش های شناسایی فرش ایرانی چیست؟

در این مورد باید توجه نمود که اگر تقارن چندان دقیق بین فرش در دو طرف وجود نداشته باشد این مورد کاملاً طبیعی است اما این عدم تقارن نباید بیش از اندازه باشد زیرا نشان از کیفیت پایین بافت محصول است.

دقت به رنگ فرش

در فرش های اصیل و دستباف در اکثر موارد از رنگ های طبیعی استفاده می شود. برای پی بردن به این نکته که آیا رنگ فرش طبیعی است یا خیر، می توانید یک دستمال را خیس کنید و آن را روی نقاط فرش بکشید اگر دستمال رنگ گرفت، فرش بی کیفیت و تقلبی است و نباید آن را خریداری کنید.
با مراجعه به سایت سیب اطلاعات زیادی می توانید در زمینه اینکه از کجا بفهمیم فرش دستباف مال کجاست کسب کنید. سیب با ارائه مطالب و اطلاعات مهم شما را درباره قیمت و عوامل تأثیر گذار برقیمت تابلو فرش مطلع می کند.

 

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *