یکشنبه , 16 اردیبهشت 1403 - 2:13 قبل از ظهر

بازیگران ایرانی که دیر بازیگر شدند

 

بسیاری از افراد شیفته فعالیت در دنیای سینما و تلویزیون و معروف شدن هستند، اما به قول داریوش فرهنگ باید دید که افراد تنها طالب ورود به این عرصه هستند یا ماندن در آن را می‌خواهند. به نظر این هنرمند باسابقه برای شروع بازیگری هیچ‌گاه دیر نیست، بلکه همیشه زود است. در میان چهره‌های مشهور افرادی وجود دارند که در سنین میانسالی و پیری به سراغ حرفه بازیگری رفته و موفق شده‌اند. در این مطلب از دانشنامه سیب به معرفی برخی از بازیگران ایرانی که دیر بازیگر شدند، پرداخته‌ایم.

بازیگرانی که از سن بالا شروع کردند

گاهی اوقات، انسان دیر به استعداد خود پی می‌برد. افرادی که در سنین بالاتر قدم به دنیای سینما و تلویزیون گذاشته‌اند، همگی هنرمندانی خلاق هستند که متاسفانه دیر هنگام متوجه موهبت خدادادی خود شده‌اند.

پروین میکده 

مرحوم پروین میکده در سن 60 سالگی با ایفای نقش در فیلم عبور از تله (سال 1372) فعالیت بازیگری خود را آغاز کرد. او در طول دوران فعالیت هنری خود در فیلم‌های متعددی مانند گناهکاران، پوپک و مش ماشاالله، بی وفا، عروس فراری و توفیق اجباری بازی کرد. همچنین این بازیگر چندین سریال پربیننده مانند خوش نشین‌ها، متهم گریخت، پای پیاده، خانه به دوش و یادداشت‌های کودکی را در کارنامه هنری خود دارد.

آخرین فیلم خانم میکده در سینما فیلمی به نام 100 ( سال 1392) و در تلویزیون سریال پایتخت 2 است. این هنرمند عزیز در تاریخ 19 اسفند سال 1392 بر اثر سرطان کبد دار فانی را وداع گفت.

احمد پورمخبر

احمد پورمخبر یکی از هنرمندانی است که برای اولین بار در سن 65 سالگی با بازی در سریال متهم گریخت (سال 1384) خوش درخشید. البته این هنرمند در سال 1375 چند سکانس کوتاه را در فیلم بچه‌های آسمان بازی کرده بود، اما بازیگر شدن او با متهم گریخت رقم خورد. آقای پورمخبر پس از این سریال در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی همچون اخراجی های 3، سلام بر عشق، شیر و عسل، به روح پدرم، بزنگاه، راه در رو، ترش و شیرین و غیره بازی کرد. سرانجام، احمد پورمخبر در 30 تیر 1399 بر اثر سکته مغزی درگذشت.

اردشیر کاظمی

اردشیر کاظمی نیز از چهره‌هایی است که در سنین پیری یعنی در 63 سالگی و با سریال یادداشت‌های کودکی قدم به دنیای بازیگری گذاشت. او در همین سال در فیلم قارچ سمی رسول ملاقلی پور نیز بازی کرد. امروزه این هنرمند پیشکسوت از چهره‌های محبوب و پرکار دنیای هنر شناخته می‌شود. از خاطره‌انگیزترین کارهای ایشان می‌توان به سریال‌های زوج یا فرد، لیسانسه‌ها، گسل، پژمان، دودکش، دزد و پلیس، دست بالای دست، خوش نشین‌ها و عید امسال اشاره کرد.

شیرین یزدان بخش

فیلم لطفا مزاحم نشوید (سال 1388) راه ورود خانم شیرین یزدان بخش به عرصه هنر بود. او که در آن زمان 61 سال داشت، توسط آقای افشین هاشمی به عوامل فیلم لطفا مزاحم نشوید، معرفی شد. عملکرد این بانوی هنرمند در این فیلم به قدری عالی بود که موفق به دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن از بیست و هشتمین دوره جشنواره فجر شد.

شیرین یزدان بخش در فیلم‌های بسیاری همچون جدایی نادر از سیمین، ابد و یک روز، بوسیدن روی ماه، ملبورن، عنکبوت، به وقت خماری و غیره ایفای نقش کرده است.

رابعه مدنی  

یکی دیگر از بازیگران ایرانی که دیر بازیگر شدند، خانم رابعه ملکی است. این بانوی هنرمند از سن 60 سالگی توسط پسرش به دنیای سینما و تلویزیون وارد شد؛ چرا که پسر ایشان آقای امیرشهاب رضویان در رشته کارگردانی سینما فعالیت دارد. رابعه مدنی در فیلم‌ها و سریال‌های متعددی مانند وضعیت سفید، مدینه، آچمز، بوسیدن روی ماه و مرگ ماهی جلوی دوربین رفته است.

پروین ملکی   

خانم پروین ملکی توسط آقای محرم زینال زاده برای بازی در آژانس دوستی در سال 1378 دعوت به همکاری شد. این بانوی پیشکسوت، فیلم‌ها و سریال‌های زیادی مانند بوی باران، کیمیا، پریا، پنج کیلومتر تا بهشت، شهرزاد 1، ترش و شیرین، متهم گریخت، شهریار و غیره را در کارنامه هنری خود دارد.

پروین دخت یزدانیان

بی بی قصه‌های مجید، بازیگری را از سال 1370 و در سن 64 سالگی شروع کرد. به طور قطع همه ما از سریال قصه‌های مجید به کارگردانی هنرمند فقید، کیومرث پوراحمد خاطرات بسیاری داریم. با وجود اینکه خانم پروین دخت یزدانیان پس از این سریال، در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرد، اما بازی او در نقش بی بی قصه‌های مجید در ذهن همه ما جاودانه است. سرانجام، این هنرمند گرامی در 5 فروردین 1391 دعوت حق را لبیک گفت.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *