جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 1:12 قبل از ظهر

چگونه در یک هفته 10 کیلو لاغر شویم برای کودکان

کودکان دارای سوخت  و ساز بدنی بیشتری هستند. مطالعات نشان داده است که متابولیسم بدن رابطه مستقیمی با کم کردن وزن دارد اما این به این معنا نیست که کودکان می توانند در زمان کوتاهی مثلا یک هفته، وزن زیادی را کم کنند. کم شدن وزن کودکان نیازمند تغییراتی در سبک زندگی و تغذیه آن ها است. از مهم ترین و شایع ترین دلایل چاقی کودکان عوامل ژنتیکی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب است. اگر چاقی کودکان کنترل نشود و در سن کم با اضافه وزن بالایی مواجه باشد دچار بیماری های مانند کلسترول، فشار خون، دیابت، مشکلات استخوان، بیماری های پوستی و … می شوند.

اگر در خانواده خود یک کودک با اضافه وزن دارید ممکن است تا کنون با تبلیغاتی از جمله “چگونه کودکان در یک هفته 10 کیلو لاغر شوند”  مواجه شده باشید. در واقع این تیتر ها فقط نوعی تبلیغات کاذب محسوب می شوند و هیچ پایه علمی و پزشکی ندارند. بدن کودک بسیار حساس است و نمی توان از روش های غیر اصولی و سنگین برای کاهش وزن او استفاده کرد. طبق آمار 14 درصد از پسران و 17 درصد از دختران در کودکی دارای اضافه وزن هستند. در واقع تدوین و رعایت یک رژیم غذایی لاغری برای کودکان بسیار دشوارتر از بزرگسالان است. با سیب همراه باشید.

رژیم لاغری برای کودکان 10 کیلو در هفت روز

رژیم لاغری برای کودکان 10 کیلو در هفت روز

اگر فکر می کنید می شود یک کودک در یک هفته ده کیلوگرم وزن کم کند باید بگوییم این یک تصور اشتباه است و اگر چنین اتفاقی بیفتد بی شک بعد از این دوره،  کودک به سرعت با مشکلات شدید جسمی و حتی روانی مواجه می شود. تعادلی که بین میزان کالری دریافتی و مصرفی کودک به صورت روزانه برقرار است باید توسط پزشک تایید شود. حذف وعده های غذایی می تواند در رشد جسمی و مغزی کودک بسار موثر باشد. کودکی یکی از سنینی است که نقش بسیار مهمی در رشد و نمو کودکان دارد از این رو نوع تغذیه کودک بسیار حانز اهمیت است و نمی توان مواردی را به طور خودسرانه از سبد غذایی او حذف کرد. اگر قصد دارید که وزن کودک شما پایین بیاید باید ابتدا دلایل چاقی و اضافه وزن او توسط پزشک تشخیص داده شود و سپس نسبت به درمان او اقدام شود. از مهم ترین عوامل چاقی کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رژیم لاغری برای کودکان 10 کیلو در هفت روز

  • مقاومت لپتین
  • کم کاری تیروئید
  • دارو هایی که برای بیماری تجویز می شوند
  • مشکلات و ضعف روده
  • سندروم کوشینگ ( بدن کودک کورتیزول زیادی ترشح می کند )
  • سندروم پرادرویلی ( از اختلالات ژنتیکی نادر )
  • چاقی کودکی به علت دیابت بارداری
  • استفاده ار شیرخشک
  • افسردگی
  • آسم و آلرژی
  • و …

اگر کودک شما با اضافه وزن مواجه است باید با مشورت پزشک، در یک دوره زمانی مشخص وزن او کاهش یابد. پزشک ابتدا با انجام آزمایش های لازم از کودک، دلایل غالب بر اضافه وزن او را تعیین می کند، این دلایل ممکن است دلایل ژنتیکی، عادات بد غذایی و یا ناشی از کم تحرکی باشد که در نهایت با تدوین یک برنامه منظم و علمی می تواند این اضافه وزن را کنترل و در نهایت درمان کند.

برنامه ورزشی لاغری برای کودکان 10 کیلو در هفت روز

برنامه ورزشی لاغری برای کودکان 10 کیلو در هفت روز

کودکانی که وقت  زیادی از شبانه روز خود را پای تلوزیون، بازی های رایانه ای و … می گذرانند بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. داشتن یک برنامه مدون ورزشی می تواند علاوه بر تنظیم سوخت و ساز بدن از اضافه وزن اضافی جلوگیری کند.

ورزش های هوازی

با انجام ورزش های هوازی، ضربان قلب بیشتر شده، قدرت تنفسی بالا میرود و از این رو متابولیسم کودک بیشتر می شود. بهتر است از سنین کم، کودک خود را در یکی از رشته های اسکیت برد، پارو زدن، فوتبال، والیبال، ژیمناستیک، دوچرخه سواری و …ثبت نام کنید.

تقویت عضلات

برخی ورزش ها باعث می شوند تا کودک دارای عضلات قوی شود و نقش موثری در لاغری او دارند. صخره نوردی، طناب زدن، وزنه برداری و … از جمله این ورزش ها محسوب می شوند.

برنامه ورزشی لاغری برای کودکان 10 کیلو در هفت روز

ورزش های کششی

ورزش های مانند رقص، یوگا، ژیمناستیک باعث انعطاف پذیری ماهیچه ها می شوند. از نظر پزشکی و علمی، کودکان در شبانه روز به 60 دقیقه فعالیت بدنی نیاز دارند.  این 60 دقیقه می تواند به بازه های زمانی کوتاه تری تقسیم شود  اما مهم است که در روز فعالیت، تحرک و ورزش او کمتر از یک ساعت نباشد.

مطلب پیشنهادی

کجای قارچ را نباید خورد

    از دیرباز، انسان ها از قارچ ها به عنوان منبع غذایی و دارویی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *