جمعه , 27 مهر 1403 - 8:43 قبل از ظهر

اگر قارچ خراب بخوریم چی میشه؟

 

قارچ یکی از مغذی‌ترین و پرطرفدارترین مواد غذایی است، که به صورت فله، بسته‌بندی‌، کنسروی و خشک شده به فروش می‌رسد. قارچ‌ها شرایط نگهداری خاص خود را دارند و در صورت عدم رعایت این شروط ممکن است زودتر از تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته بندی، خراب شوند. این مطلب تنها جهت دانش‌افزایی نگاشته شده و نباید به عنوان نسخه پزشکی مورد استناد قرار گیرد.

عوارض خوردن قارچ خراب

اگر قارچ خراب بخوریم چی میشه؟ اگر این سوالی است که در ذهن دارید، باید بگوییم در بهترین شرایط مسموم می‌شوید. علایم این مسمومیت به شرح زیر است:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد شدید معده
  • دل‌پیچه و اسهال
  • تب و لرز
  • ضعف و سرگیجه
  • تعریق
  • سر درد و دردهای عضلانی

برای پیشگیری از هر گونه مسمومیت غذایی، ابتدا باید مواد غذایی سالم را شناسایی و آنها را به شیوه صحیح بسته‌بندی و نگهداری کرد. در این مقاله قصد داریم تا نحوه شناخت قارچ خراب را بررسی کرده و بهترین روش‌های نگهداری از قارچ را معرفی کنیم.

چطور بفهمیم قارچ خراب شده؟

قارچ‌ها بسیار حساس هستند و در صورت رها شدن در فضای نامناسب به سرعت واکنش نشان می‌دهند. اولین نشانه خراب شدن قارچ ایجاد لکه‌های تیره بر روی کلاهک آن است. شیارهای زیر قارچ نیز توضیحات مفصلی در مورد سلامت آن ارائه می‌دهند، در صوردت مشاهده تیرگی در این قسمت، قارچ‌ها را بدون درنگ دور بریزید.

به هیچ عنوان سعی نکنید تا قسمت مشکوک را جدا کرده و بقیه را مصرف کنید. این کار دقیقا مانند جدا کردن آبله از بیماری است که آبله مرغان گرفته است؛ جدا کردن نشانه فساد موجب از بین بردن آن نمی‌شود. دیگر علایم خراب شدن قارچ را در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • بوی نامطبوع: قارچ فاسد بوی ترشیدگی یا بویی مشابه آمونیاک در فضا منتشر می‌کند؛ این بو بسیار شدید و زننده است. قارچ‌ها را در ظرفی با درپوش مناسب نگهداری کنید، تا در صورت بروز فساد از انتشار بوی نامطبوع در یخچال جلوگیری شود.
  • چروکیدگی: بروز خشکی و چروکیدگی یکی از نشانه‌های قطعی خراب بودن قارچ است؛ حتی اگر بو نامطبوعی هم احساس نکردید، قارچ‌ها را بدون لحظه‌ای درنگ دور بریزید.
  • نرم و لزج شدن: بافت قارچ تازه، ترد و شکننده است. روند نرم شدن قارچ از همان روزهای اول پس از برداشت آغاز می‌شود، اما همچنان سالم بوده و قابل مصرف است. هم‌زمان با بروز فساد ماده لزجی سطح قارچ را فرا می‌گیرد و قارچ نرم و لیز می‌شود. پوست کندن قارچ، موجب قابل استفاده شدن آن نمی‌شود، به محض بروز این علایم، قارچ‌ها را دور بریزید.

چطور قارچ را به مدت طولانی نگهداری کنیم؟

خوشبختانه روش‌های متعددی برای نگهداری طولانی‌مدت این ماده غذایی حساس و ارزشمند وجود دارد و شما می‌توانید پیش از بروز اولین نشانه‌های فساد، قارچ‌های تازه را به یکی از این روش‌ها، برای نگهداری طولانی‌مدت آماده کنید.

  • خشک کردن: قارچ‌ها را به دقت بشویید و به صورت ورقه‌ای برش بزنید و آنها را مقابل لامپ یا نور مستقیم خورشید خشک کنید. به یاد داشته باشید که رطوبت قارچ‌ها باید به زیر ده درصد کاهش یابد، تا از بروز فساد جلوگیری شود. قارچ خشک شده را در دمای زیر 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. بهترین زمان مصرف قارچ خشک شده، تا 6 ماه پس از خشک کردن است.
  • کنسرو کردن: قارچ‌ها را به دقت بشویید و سپس در شیشه‌‌هایی با درب مناسب قرار داده و به مدت دو ساعت در آب بجوشانید. بهترین زمان مصرف این قارچ‌ها تا دو ماه بعد از فرایند کنسرواسیون است.
  • نمک‌سود کردن: برای جلوگیری از گندیدگی قارچ هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. قارچ‌ها را به دقت شسته و خشک کنید. کف یک ظرف را با نمک بپوشانید، قارچ‌ها را روی آن بچینید و روی آن را تا جایی که قارچ‌ها دیگر دیده نشوند نمک بریزید. ظرف را به دقت تکان دهید تا مطمئن شوید قارچ‌ها کاملا در نمک مدفون شده اند. در ظرف را ببندید و آن را در یخچال نگهداری کنید.
  • فریز کردن: برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ‌ها به هنگام فریز کردن، باید آنها را تفت داده یا نیم‌پز کنید. قرار دادن قارچ در محلول اسید سیتریک هم می‌تواند از سیاه شدن آن در فریزر جلوگیری کند.

سلامتی گنجی است غیر قابل ارزش‌گذاری و استفاده از مواد غذایی سالم و باکیفیت، اولین و مهمترین راه حفظ این گنج است؛ پس مواد غذایی مورد نیازتان را هوشیارانه انتخاب کرده و با دقت از آنها نگهداری کنیم.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *