یکشنبه , 9 اردیبهشت 1403 - 8:41 قبل از ظهر

چگونه سگ را به خود وابسته کنیم

سگ ها حیواناتی دوست داشتنی و تعلیم پذیر هستند که قدمت همزیستی آن ها با انسان ها به هزاران سال می رسد. بیشتر سگ ها به صاحبانشان وابسته هستند، ولی برای ایجاد این وابستگی آموزش لازم است، اما چگونه می توان سگ را به خود وابسته کرد؟ دو روش علمی و کاربردی برای این کار وجود دارد که در متن زیر به توضیح کامل هر دو این روش ها خواهیم پرداخت. از شما دعوت می کنیم که برای آشنایی با روش های وابسته کردن سگ این مطلب از سیب را مطالعه کنید.

چگونه سگ را به خود وابسته کنیم

روش اول: ایجاد یک فضای سالم برای تربیت سگ

برای این که سگ را به خود وابسته کنید لازم است که در ابتدا محیطی آرام را برای آن ها فراهم نمایید. سگ ها علاقه دارند که شب را در کنار صاحبشان بخواهند. البته این به انتخاب شما نیز بستگی دارد. می توانید به سگتان اجازه دهید که روی تخت شما یا در جای مخصوص خودش بخوابد. بهتر است تشک سگ را به همراه پتو و اسباب بازی های محبوبش در گوشه ای از نشیمن قرار دهید که سگ هم محیط خاص خودش را داشته باشد. در هنگام خواب توجه کنید که کودکان یا سایر حیوانات خانگی شما آسایش سگتان را بر هم نزند و موجب سلب آرامش او نشوند. موهای سگتان را به طور مرتب شانه بزنید و غذایش را به موقع در اختیارش قرار دهید. سگ ها فردی را دوست دارند که به او غذا می دهد و برایش وقت می گذارد، همچنین می توانید غذای سگتان را در بین اسباب بازی هایش پنهان کنید و به این شکل با او بازی نمایید. توصیه می کنیم که حین برس زدند مو و پوست سگ خود را بررسی نمایید که دچار خشکی با انگل نشده باشد. در صورتی که کک یا التهابی روی پوست سگتان مشاهده کردید، برای درمان فورا به دامپزشک مراجعه نمایید.
سگ خود را آموزش دهید و با او ارتباط برقرار نمایید که به هنگام درخواست شما بنشیند، زانو بزند یا کارهای این چنینی انجام دهد. برای این کار می توانید از پاداش دادن کمک بگیرید، به عنوان مثال زمانی که فرمان شما را انجام داد به او خوراکی خوشمزه یا همان تشویقی دهید. دادن خوراکی خوشمزه موجب تشویق سگ به انجام دوباره این کار است.
زمانی که سگتان به شما گوش فرا نمی دهد، با او بد رفتاری نکنید. تنها با دادن تشویقی در مقابل رفتارهای خوب به او پاداش دهید، به هیچ وجه سر سگتان فریاد نکشید، او را نزنید و موجب وحشتش نشوید. در صورتی که سگ شما بترسد، رابطه تان با مشکل رو به رو می شود. با سگ ها صبور باشید و در مقابل آموزش و تعلیم آن ها صبر پیشه کنید. سگ خود را اجتماعی بار بیاورید. جالب است بدانید که برای این که سگ را به خود وابسته کنید باید او را به سایر افراد نیز عادت دهید. یادتان باشد که سگ ها در کنار یکدیگر شادتر هستند، بنابراین او را به محیط آرامی ببرید که با دیگر سگ ها بتواند ارتباط برقرار کند. توصیه می کنیم که به جای رها سازی سگتان در پارک او را به خانه دوستی ببرید که همانند شما سگ خانگی دارد.

روش اول: ایجاد یک فضای سالم برای تربیت سگ

روش دوم: برقراری ارتباط با سگ

در ابتدا ببینید که سگ شما به چه چیزهایی علاقه دارد. در این حالت راحت تر می توانید با سگ خود ارتباط برقرار نمایید. به سگ خود اجازه دهید که کارهای مورد علاقه اش را انجام دهد. با این کار عزت نفس او را نیز حفظ می کنید، به عنوان مثال اگر سگ شما به کندن گودال در خاک یا توپ بازی علاقه دارد، شرایط بازیش را برایش ایجاد نمایید.
اسباب بازی های مورد علاقه سگتان را در اختیار او قرار دهید. سگ ها به بازی کردن بسیاری علاقه دارند، از این رو شرایط بازی کردن را برای آن ها فراهم نمایید. در صورتی که سگ شما از اسباب بازی های قدیمی اش خسته شد، اسباب بازی جدیدی برای او تهیه کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که برخی از اسباب بازی ها برای سگ ها مناسب نیستند، چون ممکن است موجب خفگی آن ها شوند. اسباب بازی های بسیار کوچک چنین ویژگی و خطری را دارند. از طرفی اسباب بازی های بسیار بزرگی که قابل حمل نیستند نیز برای حیوانات مناسب نخواهند بود.
به سگتان محبت کنید و به او نشان دهید که تا چه میزان برای شما اهمیت دارد. سعی کنید ساعاتی از روز را به او اختصاص دهید. با سگتان بازی کنید، او را نوازش کرده و در آغوش بگیرید. هیچ چیزی به اندازه تماس فیزیکی موجب وابستگی سگتان به شما نمی شود. به طبع سگ شما نیز چنین برخوردهایی را بسیار دوست دارد، به عنوان مثال ممکن است سگ با بیرون آوردن زبان یا نگاه های محبت آمیز از شما در برابر این عشق و محبت تقدیر کند. البته توصیه می کنیم که به هیچ وجه سگ های بزرگ را بغل نکنید، زیرا به این دست کارها چندان علاقه ای ندارند.
سگ هایتان را با خود به پیاده روی ببرید. سگ ها از پیاده روی در محیط بیرون لذت می برند، از این رو توصیه می کنیم که روزی دو یا سه بار سگتان را به پیاده روی ببرید و با او در محیط بیرون بازی و ورزش کنید. در صورتی که سگتان به پیاده روی علاقه دارد، او را به پیاده روی های طولانی مدت نیز می توانید ببرید.
سگتان را از خودتان دور نکرده و او را همیشه در کنارتان نگه دارید. سگ ها از وقت گذارنی با صاحبشان لذت می برند. ضمن این که با این کار سگ را به خود وابسته خواهید کرد. سعی کنید سگتان را ساعاتی در روز کنار خودتان قرار دهید. اگر به سگتان به اندازه کافی توجه نکنید، سگ شما احساس تنهای خواهد کرد و رفتارهای بدی از او سر می زند.
سگ ها همراهان خوبی برای مسافرت ها نیز هستند. آن ها را با خود به مسافرت ببرید و با جاها و مکان های جدید آشنایشان نمایید. سواحل، دریاچه ها، جنگل و … از جمله مکان هایی به شمار می آید که برای سگ ها بسیار جذاب و دوست داشتنی است.

 

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *