یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 1:17 قبل از ظهر

همه خواص و فواید شکلات | شکلات برای چی خوبه

یکی از خوراکی های مفید و البته خوشمزه که حتی اسم آن برای ما شادی آور است همان شکلات است. این ماده خوراکی و غذایی به صورت جامد و پودر در انواع محصولات خوراکی به کار برده می شود. تاریخ کاکائو بسیار غنی بوده و در گذشته از آن به عنوان یک ماده غذایی یاد می شد. البته تصور عموم از مصرف این ماده خوراکی، شیرینی زیاد است که سلامت فرد را در معرض خطر قرار می دهد. اما خواص کاکائو به قدری زیاد است که سلامت افراد مصرف کننده را تضمین می نماید.

همه خواص و فواید شکلات | شکلات برای چی خوبه

شکلات برای کمک به سلامت قلب

بر اساس بررسی های انجام شده در زمینه مصرف شکلات به میزان معتدل می تواند سلامت قلب را تضمین نماید. زیرا در این ماده خوراکی رنگیزه و زردینه هایی وجود دارند که انعطاف پذیری رگ های خونی را به طور معجزه آسایی افزایش می دهند. همچنین طبق نتایج به دست آمده از مصرف این ماده خوراکی در نوع تلخ، افرادی که مدام کاکائو مصرف می کنند کمتر دچار بیماری های قلب می شوند که این نسبت تقریبا 37% است.

شکلات برای بهبود حافظه با افزایش سن

محققان طی تحقیقات انجام شده روی افراد مسن با مصرف شکلات در طول روز شاهد بهبود حافظه و عملکرد شناختی آن ها بوده اند. زیرا کاکائو سرشار از فلاونول ها است که به محض مصرف این ماده خوراکی می تواند تاثیرات مثبت خود را نشان دهد. البته درصد کاکائو این ماده خوراکی خوشمزه با افزودن شیر، شکر، تخم مرغ و پردازش کاهش می یابد.

شکلات برای بهبود حافظه با افزایش سن

شکلات برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

طبق تحقیقات انجام شده بر روی شرکت کنندگانی که زن بودند به این نتیجه رسیده اند افرادی که میزان بیشتری فلاونوئید را در طول روز مصرف می کردند کمتر دچار آفتاب سوختگی می شدند. البته فلاونوئید به وفور در شکلات یافت می شود که با مصرف آن در در گذر عمر می توان از جذب اشعه فرابنفش و آفتاب سوختگی پیشگیری کرد. پس زنانی که فلاونوئید بیشتری مصرف می کنند کمتر دچار سوختگی ناشی از اشعه خورشید می شوند.

شکلات برای بهبود عملکرد در درس ریاضی

طبق نظریه محققان هنگامی که فرد کاکائو مصرف می کند در بخشی از مغز به خصوص هیپوکامپ که در حافظه و یادگیری فعال است جذب می شود. زیرا فلاونول ها باعث افزایش جریان خون به مغز شده و عملکرد نورون ها را خیلی سریع بهبود می بخشند. همچنین اگر دوز مصرفی این ماده خوراکی در زمان برگزاری آزمون های سخت همچون درس ریاضی افزایش یابد قطعا عملکرد دانش آموزان را بالا می برد.

شکلات برای بهبود عملکرد در درس ریاضی

بهبود خلق و خو با شکلات

مصرف این ماده خوراکی بیماری های روحی و روانی همچون اضطراب و افسردگی را بهبود بخشیده و به افزایش خرسندی و احساس آرامش فرد کمک می کند. زیرا متیل اکسانتین ها و فلاونول ها در بهبود خلق و خوی افراد نقش بسزایی دارند. همچنین افرادی سالم اگر در طول روز یک نوشیدنی کاکائویی میل نمایند مقداری پلی فنول به بدن تزریق کرده که احساس رضایت و آرامش می کنند. پس افرادی که با سندرم خستگی مزمن دست و پنجه نرم می کنند با مصرف دوز مشخصی از این ماده خوراکی می توانند خلق و خوی خود را بهبود بخشند.

شکلات برای کاهش سطح کلسترول

کرکره کاکائو موجود در این ماده خوراکی سرشار از پلی فنل و چربی های سالم است. این ترکیبات در بدن نقش یک آنتی اکسیدان داشته که منجر به تجزیه چربی، کاهش التهاب و بهبود سطح کنترل در بازه زمانی مشخص می شوند.

همچنین یک جزء ساختاری مهم و ضروری در بدن انسان همان کلسترول است که دو نوع کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) دارد. کلسترول خوب وظیفه انتقال کلسترول به اندام کبد داشته و سپس آن را دفع می نماید. کلسترول بد نیز منجر به انتقال کلسترول به سرخرگ ها و شریان ها شده و به محض انباشته شدن بیماری سختاک سرخرگ ها را به دنبال دارد. مصرف این نوع ماده خوراکی از نوع تلخ می تواند سطح کلسترول بدن را بهبود بخشد.

شکلات برای کمک به آلزایمر

طبق بررسی انجام شده در مغز بیماران آلزایمری، مسیرهای عصبی دچار آسیب می شوند که همین موضوع نشان دهنده اختلال در عملکرد ذهنی آن ها است. پس برای بهبود عملکرد مغز باید لاوادو مصرف گردد که در این ماده خوراکی به وفور دیده می شود. زیرا آسیب های وارده به مسیرهای عصبی را در این نوع بیماران کاهش داده و به درمان بیماری آلزایمر کمک شایانی می کند. البته آلزایمر یکی بیماری مغزی ناشناخته است که با مصرف کاکائو می توان آن را از خود دور کرد. همچنین فعالیت های آنتی اکسیدانی موجود در مغز با مصرف کاکائو می توانند از بروز آلزایمر جلوگیری کنند.

شکلات برای کمک به آلزایمر

شکلات برای کمک به ورزش

کاکائو تلخ سرشار از برخی ترکیبات ضد التهابی و منیزیم بوده که درد را به طور معجزه آسای کاهش می دهد. همچنین افزایش انرژی، انگیزه و شادابی فرد را به دنبال دارد. همین امری حوصله فرد را برای انجام حرکات ورزشی و کالری سوزی را افزایش می دهد. پس زمانی که فرد احساس بی حالی و خستگی نکند بدون شک بیشتر و بهتر حرکات ورزشی را انجام می دهد.

تولید اندورفین بیشتر با شکلات

هنگامی که فرد یک فعالیت ورزشی داشته باشد، علاوه بر افزایش عملکرد تاثیر مستقیمی بر روحیه فرد می گذارد. همچنین فرد احساس شادمانی می کند که دلیل آن ترشح هورمونی به نام اندورفین است. زیرا این هورمون احساسات شادی فرد را بر می انگیزد که به وفور در شکلات یافت می شود. پس فلاونوئیدهای موجود در این ماده خوراکی به ترشح و تولید اندورفین در بدن فرد کمک می کند.

شکلات برای کاهش مشکلات بارداری

این ماده خوراکی خوشمزه از ابتلا به بیماری هایی همچون پره اکلامپسی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش فشار بر روی ماهیچه ها و ایجاد احساس آرامش در زنان باردار کمک شایانی می کند. پره اکلامپسی یکی از عوارض ناشی از بارداری بوده که باعث افزایش فشار خون می شود.

همچنین یکی از مواد شیمیایی موجود در این ماده خوراکی از نوع تلخ همان تئوبرومین بوده که با تحریک قلب به شریان ها کمک می کند. بنابراین اگر زنان باردار مقدار مشخصی از کاکائو را مصرف نمایند احتمال بروز این عارضه را 40% کاهش می دهند. البته زیاده روی در مصرف این خوراکی می تواند کاهش وزن نوزاد، سقط جنین و زایمان زودرس را به دنبال داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *