دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 7:02 قبل از ظهر

گل مژه چیست و چگونه درمان می‌ شود؟

گل مژه از جمله شایع‌ ترین بیماری‌ های چشمی به شمار می‌ رود که ممکن است یک چشم یا هر دو چشم را درگیر کند. عوامل مختلفی می‌ توانند در ابتلا به این مشکل تاثیرگذار باشند. با این حال تماس دست آلوده با چشم مهمترین دلیلی است که موجب بروز گل مژه بر روی چشم‌ ها می‌ شود. این بیماری چشمی از نظر ظاهری حالتی شبیه جوش چرکی دارد. برای رفع این بیماری چشمی که برای بینایی هیچگونه خطری ندارد، می‌ توان از چند روش خانگی استفاده کرد. پس از چند روز با انجام مراقبت‌ های خانگی، گل مژه از روی چشم رفع می‌ شود. فراموش نکنید برخی از گل مژه‌ ها را می‌ توان در مدت زمان کوتاهی برطرف نمود. با این حال توصیه می‌ کنیم چنانچه این مشکل را مدت زمان زیادی بر روی چشم‌ های خود مشاهده کردید، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

گل مژه چیست؟

گل مژه یکی از بیماری‌ های چشمی بوده که بر روی این ناحیه از صورت برجستگی‌ های قرمز رنگ و دردناکی را به وجود می‌ آورد. این مشکل را می‌ توان در پلک بالایی یا پایینی مشاهده کرد. با توجه به اینکه گل مژه‌ ها پر از چرک می‌ شوند، حالتی دردناک به خود می‌ گیرند. تفاوتی ندارد که در چه سن و سالی قرار داشته باشید. این بیماری چشمی ممکن است بر روی چشم کودکان تا سالمندان مشاهده شود. با این حال معمولا بروز این مشکل بر روی چشم افراد بزرگسال شایع‌ تر است. افرادی که مبتلا به چشمی هستند و یا از دیابت و کلسترول بالا رنج می‌ برند، نسبت به دیگران بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل قرار دارند.

در خصوص این بیماری باید بدانید که مسری نیست. برخلاف باور عده‌ ای از افراد که تصور می‌ کنند گل مژه یک بیماری مسری است ولی ارتباط با فرد بیمار به هیچ عنوان موجب نمی‌ شود که گل مژه به چشم شما نیز انتقال یابد. تنها هنگامی که با دست خود به چشم فرد بیمار بزنید و سپس آن ها را به چشم‌ های خود بمالید، ممکن است شما نیز با این مشکل مواجه شوید. علاوه بر این هنگام استفاده فرد بیمار از بالش بهتر است که روبالشی را به خوبی بشویید تا از انتقال آلودگی بتوان جلوگیری نمود.

گل مژه چیست؟

علت گل مژه چیست؟

پدیدار شدن گل مژه بر روی چشم‌ ها می‌ تواند به غدد چربی ریزی که در پلک‌ ها قرار دارند، برگردد. این غدد بسیار ریز که در ناحیه مژه‌ ها وجود دارند به مانند منافذ هستند. هنگامی که فرد با دست آلوده این نقاط را لمس می‌ کند، موجب می‌ شود که تجمع چربی‌ ها در این بخش به وجود بیاید. علاوه بر این آلودگی‌ های دیگر مانند پوست مرده نیز سبب می‌ شوند که منافذ قرار گرفته شده در پلک‌ ها مسدود شوند. به همین علت ناراحتی‌ های چشمی را به عنوان گل مژه می‌ توان مشاهده کرد. با توجه به این شرایط فرصت برای رشد و تکثیر باکتری‌ ها فراهم می‌ شود. به واسطه اینکه بر روی پلک، عفونت غدد چربی به وجود می‌ آید، گل مژه پدیدار خواهد شد. دلایل مختلف و فاکتورهای گوناگونی می‌ توانند در بروز این بیماری تاثیرگذار باشند. یکی از مهم‌ ترین موارد، رعایت نکردن بهداشت چشم‌ ها است. با توجه به این امر همواره تاکید می‌ شود که بهداشت چشم و اطراف آن را رعایت کنید. این پایان کار نیست و تماس دست آلوده با چشم نیز از جمله دلایل بروز گل مژه است. در کنار این موارد می‌ توان فاکتورهای زیر را نیز در بروز بیماری چشمی موثر دانست.

  • استفاده از لوازم آرایشی بی‌ کیفیت
  • استفاده نادرست از لنزهای تماسی
  • بلفاریت یا التهاب در لبه پلک
  • پاک نکردن مواد آرایشی از چشم‌ ها
  • روزاسه

علت گل مژه چیست؟

انواع گل مژه

بر اساس اینکه گل مژه می‌ تواند کدام ناحیه از چشم و پلک‌ ها را درگیر خود کند، می‌ توان آن ها را در دو دسته قرار داد. در حالت کلی این برجستگی‌ های دردناک و قرمز رنگ در پایه مژه به وجود می‌ آیند.

  • بیرونی یا خارجی
    هنگام مواجهه با این مشکل متوجه می‌ شوید که در قسمت بیرونی پلک پایین یا پلک بالا جوش‌ ها بروز پیدا می‌ کنند. علت اصلی بروز این مشکل، عفونت فولیکول مژه است. معمولا گل مژه بیرونی یا خارجی رایج‌ تر از نمونه درونی بوده و بیشتر بر روی چشم‌ ها آن را مشاهده می‌ کنید.
  • درونی
    گاهی اوقات در قسمت داخلی پلک‌ ها جوش‌ ها را مشاهده می‌ کنید. مهمترین دلیل بروز این مشکل، عفونت غدد داخلی پلک است. با توجه به اینکه این غدد می‌ توانند به چشم‌ ها کمک کنند تا همواره مرطوب باشند، بروز مشکل بر روی آن ها دردناک خواهد بود.

در این بین فراموش نکنید که از دیدگاهی دیگر می‌ توان این عارضه را در ۵ نوع مختلف یعنی کیست اینکلوژن، کراتوز، کیست غده عرق، شالازیون و هوردئولوم نیز قرار داد. معروف‌ ترین نمونه در میان این پنج گزینه، هوردئولوم است.

انواع گل مژه

علائم گل مژه چیست؟

بروز این بیماری با علائم مختلفی همراه است. بدون تردید درد و تورم در اطراف چشم را می‌ توان بارزترین علائم ابتلا به این مشکل عنوان کرد. علاوه بر این ابتلا به گل مژه نشانه‌ های زیر را نیز نمایان می‌ کند.

  1. خارش در ناحیه اطراف چشم
  2. حساسیت به نور
  3. پوسته پوسته شدن پلک
  4. افزایش تولید پلک
  5. احساس می‌ کنید چیزی در چشمتان قرار دارد
  6. ترشحات اطراف چشم
  7. افتادگی پلک ها
  8. متورم شدن پلک

علائم گل مژه چیست؟

عوارض گل مژه چیست؟

خوشبختانه گل مژه عوارض جدی به همراه ندارد. به ندرت پیش می‌ آید که این بیماری سلامت چشم را تهدید کند. مهمترین عوارض این مشکل، عفونت و خارش در این ناحیه است.

تشخیص گل مژه چگونه است؟

برای تشخیص گل مژه به هیچ عنوان نیاز به انجام آزمایش خاص نخواهید داشت. یک پزشک متخصص به راحتی می‌ تواند با شرح حال بیمار و بررسی وضعیت چشم، بروز این مشکل را تشخیص دهد.

درمان گل مژه چیست؟

برای درمان گل مژه می‌ توان از مراقبت‌ های خانگی کمک گرفت. علاوه بر این پزشک متخصص نیز گاهی اوقات برای رفع این بیماری، قطره استریل و پماد آنتی بیوتیک را تجویز می‌ کند. اگر این بیماری نسبت به درمان‌ های رایج و مراقبت‌ های خانگی مقاومت زیادی نشان داد، با مراجعه به پزشک باید روش‌ های دیگری را به کار گرفت. پس از بیهوشی موضعی، در ناحیه یک برش کوچک توسط پزشک داده می‌ شود. این جراحی کاملا ساده بوده و در مطب انجام می‌ گیرد.

درمان خانگی گل مژه

اگر به دنبال روش‌ های درمان خانگی گل مژه هستید، چند راهکار را می‌ توانید به کار بگیرید. استفاده از کمپرس گرم یکی از بهترین روش‌ ها برای درمان این بیماری است. ابتدا با استفاده از آب گرم یک دستمال تمیز را کاملا شستشو دهید. اکنون بر روی پلک این دستمال را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بگذارید. ۳ تا ۵ مرتبه در روز این کار را تکرار کنید. استفاده از چای کیسه‌ ای نیز می‌ تواند برای این منظور موثر باشد. محققان بر این باورند که خواص ضد باکتریایی موجود در چای برای رفع این بیماری چشمی می‌ تواند بسیار موثر عمل کند.

برای مقابله با این مشکل چند روش دیگر را نیز می توانید به کار بگیرید. به عنوان مثال ماساژ دادن پلک‌ ها، تمیز نگه داشتن پلک‌ ها و عدم استفاده از لوازم آرایشی بی کیفیت روش‌ های کاربردی برای درمان خانگی گل مژه هستند.

درمان خانگی گل مژه

راه‌ های پیشگیری از بیماری گل مژه چیست؟

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری گل مژه چند روش می‌ توانید به کار بگیرید.

  1. از تماس دست های خود با چشم در طول روز سعی کنید جلوگیری نمایید.
  2. به هیچ عنوان از لوازم آرایشی مشترک با دیگران استفاده نکنید.
  3. رعایت بهداشت لنزهای تماسی را می‌ توان یک روش پیشگیری دیگر بیان کرد.
  4. چنانچه مبتلا به بلفاریت هستید، برای درمان آن اقدام نمایید.
  5. عدم استفاده از لوازم آرایشی بی‌ کیفیت و تاریخ گذشته را فراموش نکنید.

در کنار تمام این موارد اگر گل مژه بر روی پلک شما ظاهر شد، جهت جلوگیری از عود کردن مجدد آن، استفاده از کمپرسور گرم را در دستور کار خود قرار دهید.

تفاوت بین گل مژه و شالازیون چیست؟

یکی دیگر از بیماری‌ های شایع چشمی، شالازیون نام دارد. با توجه به اینکه این بیماری چشمی شباهت زیادی به گل مژه دارد، بسیاری از افراد آن ها را با هم اشتباه می‌ گیرند. این بیماری چشمی و عفونی معمولا در قسمت‌ های دورتر از پلک و به صورت جوش‌ های کوچک مشاهده شده و دردناک نیست.

ما در مجله اینترنتی سیب همواره به دنبال آن بوده‌ ایم که اطلاعات کافی را در زمینه‌ های بهداشت و سلامت در اختیار شما بگذاریم. با این حال همواره تاکید می‌ شود برای کسب اطلاعات لازم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *