پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 9:47 بعد از ظهر

بهترین فرش دنیا مال کدام کشور است

فرش دستباف یکی از اصیل‌ترین هنرهایی است که در نقاط مختلف از جهان مشتریان مخصوص به خود را دارد و بافندگان آن نیز در نقاط مختلف جهان پراکنده شده‌اند. فرش دستباف در کشورهایی مانند ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان و غیره بافته می شود که هر یک از این طرح ها با توجه به منطقه بافته شده دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود هستند و نقشه خاص مربوط به خود را دارند. با توجه به گستردگی مناطقی که فرش دستباف در آنها بافته می شود، یکی از مهمترین سوالات برای بسیاری از افراد این است که بهترین فرش دنیا مال کدام کشور است؟ در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد.

معرفی بهترین فرش‌های جهان و بررسی تاریخچه آن‌ها

معرفی بهترین فرش‌های جهان و بررسی تاریخچه آن‌ها

فرش پازیریک
فرش پازیریک یکی از شناخته شده ترین فرشهای دستباف موجود در جهان است که تمامی افراد نام آن را شنیده اند. دلیل اصلی زیبایی و چشم نوازی فرش پازیریک استفاده از طرح منحصر به فرد در آن است. هنر به کار رفته در فرش پازیریک به اندازه‌ای منحصر به فرد و عالی است که می‌توان گفت فرش های امروزی هنوز نتوانسته اند به کیفیت به کار رفته در فرش پازریک دست پیدا کنند. در این محصول از تراکم ۳۶۰ گره ترکی در هر متر مربع استفاده شده است که در نوع خود بی نظیر است. ابعاد این فرش نیز ۱۸۳ در ۲۰۰ سانتی متر است.
در مورد اصالت فرش پازیریک هنوز اطلاعات چندان دقیقی در دسترس نیست. برخی از افراد می گویند این محصول برای زمان هخامنشی و متعلق به کشور ایران است. برخی دیگر ادعا می‌کنند که این محصول برای ترک های اوغوز است.

معرفی بهترین فرش‌های جهان و بررسی تاریخچه آن‌ها

فرش اردبیل

فرش اردبیل شامل دو فرش مشابه با یکدیگر، اما با اندازه های متفاوت است یکی از آنها کوچکتر و یکی دیگر بزرگتر است. یکی از این فرش ها در ابعاد ۱۰۵۱ سانتی متر در ۵۳۵ سانتیمتر و فرش کوچک در ابعاد ۷۲۸ سانتی متر در ۴۱۱ سانتیمتر است. در سال ۹۱۴ هجری شمسی شاه طهماسب اول صفوی که در آن سال پادشاه وقت کشور ایران بود، به مقصود کاشانی سفارش بافت دو فرش را می‌دهد که دقیقا مشابه یکدیگر باشند و ابعاد متفاوتی داشته باشند. در پی این سفارش چهار سال بعد یعنی در سال ۹۱۸ هجری شمسی مقصودی کاشانی دو فرش را به پادشاه تحویل می دهد.‌

این فرش که در بیشتر این نقاط آن رنگ قهوه ای به کار رفته است یکی از نمونه‌های بارز فرش ایرانی است که به دلیل زیبایی و چشم نوازی در تمامی نقاط جهان معروف شده است. در قسمت حاشیه فرش نام بافنده و یک بیت شعر درج شده است. متاسفانه در حال حاضر هیچ یک از این دو فرش در کشور ایران قرار ندارند و هر یک در موزه های مختلف در نقاط مختلف جهان قرار گرفته اند. فرش بزرگتر در موزه ویکتوریا قرار دارد و فرش کوچکتر که در ابتدا در لندن بوده است، هم اکنون در موزه لندن قرار دارد.
قرار بود فرش کوچکتر به عنوان هدیه ازدواج فوزیه با محمدرضا شاه توسط ملک فاروق پادشاه مصر به فوزی اهدا شود، اما پیشنهاد ملک فاروق مورد پذیرش مالک فرش در آن زمان قرار نگرفت. بعد از گذشت مدت زمانی مالک فرش آن را به موزه لس آنجلس اهدا کرد. جالب است بدانید فرش اردبیل به اندازه شهرت و کیفیت دارد که امروزه نمونه هایی کپی شده که کاملا مشابه با این فرش بافته شده باشند، قیمتی بالاتر از ۲ میلیارد تومان دارند و در حدود ۴۵ هزار دلار و یا بالاتر به فروش می رسند.

بهترین فرش دنیا مال کدام کشور است

فرش بهارستان

فرش بهارستان که آن را با نام فرش بهار کسری نیز می شناختند، در زمان ساسانیان برای زینت دادن دیوانه کس را مورد استفاده قرار می گرفته است و ابعاد ۱۴۰ متر در ۲۷ متر بوده است که کاملاً اعجاب آور است. در بافت این فرش از مواد اولیه گران قیمت و با کیفیت مانند ابریشم، طلا، مروارید و … استفاده شده بود و زیبایی و چشم نوازی بسیار زیادی داشت. طبق نوشته های موجود در تاریخ ابن اثیر این فرش ابریشمی توسط عمر بن خطاب تکه تکه شد و به عنوان غنیمت به سپاهیان عرب داده شد.

بهترین فرش دنیا مال کدام کشور است

بهترین فرش دنیا مال کدام کشور است

در بالا برخی از بهترین فرش های دنیا را بررسی کردیم. به صورت کلی می‌توان گفت کشورهای مختلف در زمینه بافت فرش دستباف فعالیت می‌کردند اما بهترین فرش های دستباف دنیا متعلق به کشور ایران بودند که یکی از نفیس ترین آنها فرش اردبیل است. تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد دارای قدمت و پیشینه تاریخی هستند اما جالب است بدانید که کشور ایران علاوه بر دارا بودن فرش با کیفیت بالا در قدیم امروزه نیز فرش هایی با کیفیت بالا تولید می کند و بهترین فرش دنیا در اختیار کشور ایران است.
برای مثال فرش های مختلف ایرانی از جمله فرش سنه، فرش کرمان، فرش کردستان، فرش خراسان، فرش جوشقان، فرش سرا بند و … از جمله بهترین فرش های ایرانی هستند که مشتریان زیادی در سراسر نقاط جهان دارند. با مجله اینترنتی سیب شما نه تنها یک راهنمای خرید فرش، که یک دفترچه راهنما برای همه موارد را دارید.

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳