یکشنبه , 30 اردیبهشت 1403 - 7:08 بعد از ظهر

آیا میشود رنگ روکش دندان را تغییر داد؟

همه دوست دارند لبخندی زیبا داشته باشند. دندان‌های ردیف، سفید و منظم زیبایی صورت شما را دو چندان می‌کند. گاهی اوقات دندان‌ها بر اثر پوسیدگی، عدم مراقبت‌های بهداشتی، افزایش سن و .. دچار اسیب می شوند بنابراین نیاز به ترمیم دارند.

آسیب دیدگی‌ها و تغییرات رنگ دندان‌ها ظاهری ناپسند را به آن ها می‌دهند. بنابراین معمولا از روکش برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده استفاده می‌شود. حالا می‌خواهیم بدانیم که آیا می‌شود رنگ روکش دندان را تغییر داد؟

این مطلب به منظور افزایش آگاهی شما تهیه شده و به هیچ عنوان مبنای تصمیمات مهم مرتبط با سلامتی شما نیست. بنابراین حتماً باید به پزشک و متخصص مراجعه شود.

آیا میشود رنگ روکش دندان را تغییر داد؟

روکش دندان چیست؟

ونیرها یا روکش دندان، پوشش نازکی از مواد کامپوزیتی به رنگ دندان هستند که بر روی دندان آسیب دیده چسبانده می‌شوند تا عیوب دندانی را ترمیم یا پنهان کنند.

ونیر دندان، عیوب دندانی مانند ترک‌ها و شکستگی‌ها، خرابی‌ها، دندان های بد شکل و زرد و خراب  را برطرف می‌کنند. این روکش‌ها در طیف‌های‌رنگی مختلف از طبیعی تا بسیار سفید مطابق با سلیقه مشتری سفارشی‌سازی می‌شوند و لبخندی سفیدتر، صاف‌تر، سالم‌تر و یکدست‌ را به شما هدیه می‌کنند.

تغییر رنگ روکش دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

استفاده از روکش دندان برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده و ایجاد لبخند زیبا بسیار رایج و معمول است. اما بعد از چند سال و به مرور زمان روکش دندان‌ها تغییر رنگ می‌دهند. این مساله برای بسیاری از افراد ناخوشایند است.

غالبا روکش دندان از موادی ساخته می‌شوند که در برابر لکه‌ها و تغییرات رنگ مقاوم هستند به طوری که اگر از آنها به خوبی مراقبت کنید برای یک دهه یکرنگ باقی می‌مانند. اما اگر بخواهید رنگ روکش دندان خود را تیره‌تر یا روشن‌تر کنید کمی دشوار است.

تغییر رنگ روکش دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

تغییر رنگ روکش دندان به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مصرف انواع غذا و نوشیدنی: استفاده از سیگار، قهوه، نوشیدنی‌هایی که رنگ‌ دانه‌های قرمز و سیاه دارند. همه این موارد می‌توانند رنگ روکش دندان را تیره‌تر کنند.
  • بیماری های داخلی دهان: عفونت و ورم در دندان، فرسایش مینای دندان، عوارض جراحی و ضعف عامل عصبی دندان منجر به تغییر رنگ روکش دندان می‌شود.
  • سن و عوامل ژنتیکی: به مرور زمان رنگ روکش عوض می‌شود با افزایش سن رنگ آنها تیره‌تر خواهد شد.
  • جنس و نوع روکش دندان
  • آسیب دندانی: ضربه و فشار بیش از حد به روکش دندان به سطح پوشش آن آسیب وارد می‌کند. بنابراین هر تغییری بر روی دندان‌های طبیعی، بر روی ظاهر روکش دندان تاثیر گذار است.
  • مواد شمیمایی دارویی: داروها و برخی از محصولات مراقبت از دهان نیز می‌توانند رنگ روکش دندان را تغییر دهند.

تغییر رنگ روکش دندان به چه عواملی بستگی دارد؟

چگونه روکش دندان را سفید کنیم؟

متاسفانه راهی برای سفید کردن روکش ها وجود ندارد. جنس ونیر دندانی از پرسلن یا مواد کاموزیتی ساخته می‌شوند که در برابر لکه‌ها و تغییر رنگ مقاوم هستند. این روکش‌ها با روش‌های سنتی ماننده مواد سفید کننده یا خمیر دندان سفید نمی‌شوند. همانطور که گفته شد عمر مفید روکش‌های با کیفیت بین 10 تا 12 سال است. بعد از تغییر رنگ یا خرابی آنها، می‌توانید روکش دندان خود را تعویض کنید. هنگامی که تصمیم دارید دندان‌های خود را روکش کنید، سعی کنید یک دندانپزشک متخصص و عالی را پیدا کنید تا به خوبی این کار را انجام دهد. روکش‌های ارزان قیمت معمولا بی‌کیفیت هستند و دندان‌های طبیعی شما را زودتر زرد می‌کنند.

مراقبت از روکش دندان

خوشبختانه اگر بتوانید از دندان‌های روکش شده خود به خوبی مراقبت کنید، آن ها روشن و محکم خواهند بود.

مراقبت از روکش دندان

نکات مهم برای مراقبت از روکش دندان عبارتند از:

  1. به صورت مرتب و منظم مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  2. از مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل خود داری کنید.
  3. در مصرف زیاد قهوه، چای، نوشابه، شربت های حاوی رنگدانه‌های مصنوعی پرهیز کنید.
  4. خوراکی هایی را که باعث ساییدگی دندان می‌شود را مصرف نکنید.
  5. معاینات دوره ای منظم دندان‌های خود را برنامه ریزی کنید و به دندانپزشک مراجعه نمایید.
  6. غذاهای بیش از حد سفت مانند انواع آجیل به روکش دندان آسیب می‌رسانند.

کلام آخر

اگر روکش دندان‌های شما بعد از گذشت زمان، دچار تغییر رنگ شده‌اند شما نمی‌توانید آنها را سفید کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که این تغییر رنگ باعث ناخشنودی شما است با دندان پزشک خود مشورت کرده و در صورت تمایل می‌توانید روکش‌های جدیدی را برای دندان‌های خود استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف و سرطان

درد دور ناف از جمله مشکلاتی به شمار می‌ رود که تعداد زیادی از افراد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *