شنبه , 6 مرداد 1403 - 12:50 بعد از ظهر

تشخیص طلا با الکل

طلا یک فلز گرانبها و بسیار پرطرفدار است که در زیورآلات زیادی به کار می رود. احتمالا در زمان خرید اینگونه زیورآلات به اصل یا تقلبی بودنشان فکر کرده اید. راه های بسیاری برای مشخص کردن انواع اصل از بدل وجود دارد که می توان از آن ها کمک گرفت. برای این کار روش های متفاوتی مطرح شده است که اغلب شامل بررسی اثر یک ماده بر این فلز هستند.

در این مقاله می خواهیم به شما روشی را ارائه دهیم که به آسانی و بدون دردسر، به اصالت محصول خریداری شده پی ببرید. از جمله روش هایی که برای این کار استفاده می شود، کمک گرفتن از الکل است. در فرآیند تشخیص طلا با الکل کافی است تا شما به مقداری الکل دسترسی داشته باشید سپس طی یک فرآیند مشخص می توانید نتیجه را مشاهده کنید. در ادامه این مراحل را برای شما به طور کامل شرح خواهیم داد. پس با مجله سیب همراه باشید.

تشخیص طلا با الکل

مراحل تشخیص طلا با الکل

الکل مایعی است که باعث تغییرات مختلفی در انواع فلزات می شود. این تغییرات ممکن است تنها به صورت تغییر رنگ خود را نشان دهند، یا اینکه موارد دیگری نیز مشاهده شود. طلا و محصولات ساخته شده با آن، بر خلاف آلیاژ های تقلبی در برابر تغییرات ناشی از مجاورت الکل در امان است.

برای اینکه بخواهید انواع اصل این فلز را تشخیص دهید، نیاز نیست حتما به آزمایشگاه های مجهز و مدرن دسترسی داشته باشید. یکی از ساده ترین راه های تشخیص به خصوص برای افراد عادی، به کار بردن الکل است. برای این کار کافی است ابتدا مقداری الکل تهیه کنید.

این کار مراحل ساده ای دارد، قطعه مورد نظر خود را از آلودگی های احتمالی پاک و آن را کاملا خشک کنید. برای این کار می توانید یک ظرف را از الکل پر کنید و قطعه مورد نظر را در آن قرار دهید، توجه داشته باشید که این مایع بسیار فرار است و برای جلوگیری از تبخیر آن باید درب ظرف را ببندید.

حال کافی است تا مدت زمانی را صبر کنید؛ در صورت تقلبی بودن محصول، قطعه شما تغییر رنگ خواهد داد. معمولا اگر ناخالصی زیاد باشد در مدت چند دقیقه این تغییر رنگ را مشاهده خواهید کرد. اما در موارد دیگر و وجود داشت مقادیر کمتر ناخالصی شاید نیاز باشد تا زمان های بیشتری این فرآیند را ادامه دهید.

یک روش دیگر برای این کار این است که به جای غوطه ور کردن محصول خود در این مایع، مقداری به روی سطح قطعه مورد نظر اسپری کنید. اگر اصل باشد، الکل به سادگی تبخیر می شود و تغییری در محل اسپری کردن مشاهده نمی کنید. اگر محصول بدل باشد، در محلی که اسپری کرده اید ممکن است مقداری تغییر رنگ ببینید و یا حتی ممکن است سطح آن قسمت مقداری دچار آسیب و خوردگی شود.

در روش اسپری کردن، از آنجا که حجم الکل استفاده شده بسیار کمتر است؛ توصیه می شود در فواصل زمانی کوتاه چند بار در آن محل اسپری کنید تا نتیجه ای بهتر دریافت نمایید.

مراحل تشخیص طلا با الکل

روش های مشابه برای تشخیص طلا

اگر بخواهیم نگاهی به سایر روش های آسان و در دسترس تشخیص این فلز ارزشمند به پردازیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. باید توجه داشته باشید هیچ کدام از روش های گفته شده نمی تواند به صورت صد در صد و کامل انواع اصل را تشخیص دهد. برای این کار باید به متخصصین مورد اطمینان این حوزه مراجعه کنید یا از روش های استاندارد تعریف شده استفاده نمایید.

یکی از قدیمی ترین روش هایی که با آن تا حدود زیادی موارد اصل و تقلبی را از همدیگر جدا می کردند، انداختن قطعه مورد نظر در یک ظرف آب است. معمولا بدلبجات سبک تر هستند و حتی ممکن است در سطح آب قرار بگیرند. اما طلای خاص سریعا به ته ظرف می رود.

روش دیگر که بعضی افراد استفاده می کنند، حرارت دادن به قطعه مورد نظر است. معتقدند که اگر یک شعله کوچک مثل فندک را زیر قطعه مورد نظر بگیرید، نباید تغییر رنگی مشاهده شود. مدل های تقلبی دچار تغییر رنگ می شوند ولی رنگ طلا، نه تنها تغییر نمی کند بلکه روشن تر نیز خواهد شد.

شاید یکی از بهترین روش های تشخیص طلا، کشیدن آن بر روی یک تکه سرامیک باشید. برای این کار کافی است یک تکه سرامیک تهیه کنید و قطعه مورد نظر را به آرامی روی آن بکشید. از آنجا که طلا فلزی نرم است، یک رد کمرنگ بر روی سرامیک مشاهده خواهید کرد. اگر این رد به رنگ زرد و طلایی باشد، قطعه اصل است؛ اما در موارد تقلبی شما با یک خط سیاه رنگ مواجه خواهید شد.

در نهایت می توان به نکته مهم اشاره کرد که برای اطمینان از تهیه محصولات اصل بهتر است، خرید های خود را از مراکز معتبر و شناخته شده انجام دهید تا احتمال تقلبی بودن آن ها کاهش یابد.

مطلب پیشنهادی

قانون جدید چک صیادی برگشتی 1403

  چک به عنوان یکی از ابزارهای مهم پرداخت در معاملات، نقشی کلیدی در نظام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *