چهارشنبه , 12 اردیبهشت 1403 - 7:54 بعد از ظهر

تشخیص طلا با سرکه

 

طلا به دلیل کمیاب بودن جز فلزات ارزشمند محسوب می شود. ویژگی های منحصر به فرد طلا باعث شده است که بیشترین استفاده را از فلز طلا در جواهرسازی کنند. همانطور که گفتیم طلا ارزش بسیاری دارد، برای تشخیص طلای اصل روش های زیادی وجود دارد که خوشبخانه، نیاز به وسایل خاصی ندارند و به راحتی می توان از آن ها برای تشخیص طلای اصل استفاده کرد. همانطور که می دانید در ایام گذشته، امکانات و تکنولوژی بسیار کم بوده است و عموم مردم از امکانات کمی برخوردار بوده اند. همین امر موجب شد آن ها برای حل مشکلات خود روش هایی جدید یا وسیله ای را اختراع یا کشف کنند. جالب است بدانید که بسیاری از روش های تشخیص اصالت طلا در همان شرایط به وجود آمده اند و دیرینه هستند. البته ناگفته نماند که برخی از این روش ها از گذشته تا کنون دست خوش تغییراتی جزئی نیز شده اند اما کاربرد و ماهیت اصلی خود را حفظ کرده اند. به عنوان مثال استفاده از سرکه یکی از این راهکار های کاربردی برای فهمیدن اصل یا تقلبی بودن طلا است که در ادامه به بررسی این روش می پردازیم.

مراحل تشخیص طلا با سرکه

طلا جزء فلزات بسیار ارزشمند و گرانبها به شمار می رود، بنابراین آگاهی از روش های تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا حائز اهمیت است. به همین دلیل بعضی از سود جویان از سایر فلز ها جواهر می سازند و ظاهر آن را شبیه به طلا می کنند تا مردم گمان کنند آن ها طلا هستند. در صورتی که برخی از جواهرات فقط ظاهری شبیه به طلا را دارند و فاقد ارزش مالی طلا می باشند، بنابراین باید هنگام خریدن جواهرات از جنس طلا نهایت دقت را به کار گیرید تا مبادا طلای تقلبی را به شما بفروشند.

روش هایی وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص طلای اصل از تقلبی کمک کند. یکی از این روش ها استفاده از سرکه است. به کار بردن سرکه در این فرآیند، به دلیل خاصیت اسیدی موجود در ماده سرکه است. لازم به ذکر است از دیگر موارد اسیدی قوی مانند برخی از مایع های سفید کننده نیز می توانید برای تشخیص اصلی بودن طلا کمک بگیرید.

قدم های تشخیص طلا با سرکه

اگر جواهر یا قطعه ای فلزی دارید که ظاهر آن شبیه به طلا است و می خواهید مطمئن شوید که آن قطعه طلا اصلی است یا خیر، اصلا نگران نباشید. زیرا که ما در این قسمت به بررسی مراحل تشخیص طلا با سرکه می پردازیم. برای به کار بردن این روش کاربردی باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  • ابتدا قطعه طلا مورد نظرتان را بر روی سطح یک صافی قرار دهید.
  • چند قطره سرکه را بر روی قسمتی از طلا بریزید.
  • سپس تا حداکثر 15 دقیقه صبر کنید.
  • در صورتی که رنگ طلا دچار تغییر نشد، می توانید مطمئن باشید آن قطعه مورد نظر طلا اصلی است.

اما اگر رنگ آن قسمت از طلا که روی آن سرکه ریخته بودید تغییر رنگ داد و به رنگ تیره تبدیل شد، باید متوجه شوید که آن طلا قلابی و غیر واقعی است که فقط ظاهری شبیه به طلا را دارد.

با این روش ساده به راحتی و با کمترین امکانات می توانید طلای اصل را از تقلبی تشخیص دهید. اکنون اگر این سوال به ذهنتان خطور کرد که آیا امکان نگه داشتن جواهری از جنس طلا در سرکه به مدت طولانی میسر است یا خیر؟ باید در جواب بگوییم که اصلا، به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. به این دلیل که سرکه از خاصیت اسیدی بالایی برخوردار است و ماندن طولانی مدت طلا در این ماده باعث آسیب رساندن به نگین ها، سنگ های قیمتی بر روی جواهر و همچنین از بین رفتن رنگ زیبای طلا خواهد شد. در نتیجه استفاده از این روش برای جواهراتی با سنگ های قیمتی کمی خطرناک است.

توجه نمایید اگر شما جواهری پر از سنگ های قیمتی و مروارید دارید برای اطمینان پیدا کردن از اصالت آن، از این روش استفاده نکنید. پیشنهاد می شود که برای تشخیص این گونه جواهرات از دیگر روش های ساده برای تست اصالت استفاده نمایید تا خیال شما از سلامت ماندن جواهرتان راحت شود. از دیگر روش های تشخیص طلای اصل  می توان به تشخیص طلا با آهنربا، تشخیص طلا با الکل، تشخیص طلا با دستگاه های پیشرفته و غیره اشاره کرد.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی صورت گرگ ساده

نقاشی و رنگ آمیزی برای کودکان و گاهی برای بزرگسالان جذاب می باشد. بیشترین نقاشی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *