دوشنبه , 17 اردیبهشت 1403 - 2:24 بعد از ظهر

راههای دفع متادون از بدن

متادون را می توان به عنوان یکی از قوی ترین مسکن هایی در نظر گرفت که برای کاهش دردهای جسمانی به کار می رود. معمولا در مواردی که بیماران پس از جراحی یا برخی درمان های پزشکی با دردهای شدیدی روبرو می شوند، پزشک مقدار دوز مشخصی از این دارو را تجویز می کند. هر چند مصرف مقدار محدودی از آن بلامانع است اما لازم است بدانید که این ماده از خانواده هروئین بوده و مصرف آن در طولانی مدت، اعتیادی بسیار بدتر از اعتیاد به مواد مخدر در بر دارد.
حتی گاهی افرادی که به دنبال ترک اعتیاد در خانه و یا ترک غیراصولی مواد هستند، از داروی متادون برای آسان تر بودن فرایند ترک مواد مخدر استفاده می کنند. اما متاسفانه اثرات ناشی از داروی متادون بسیار سخت تر از مواد مخدر از بدن پاکسازی می شود. به این ترتیب، دفع متادون از بدن شرایط را پیچیده تر کرده و حتی ممکن است فرایند ترک اعتیاد را با شکست مواجه سازد.

چگونه متادون را از بدن خارج کنیم؟

راه های دفع متادون از بدن در دو گروه سریع و تدریجی تقسیم بندی می شوند. با توجه به تاثیر بالای متادون در بدن، استفاده از روش ترک تدریجی بسیار مناسب تر است. زیرا در این روش، فرد مراحل پاکسازی را به آرامی پشت سر می گذارد. در نتیجه، احتمال برخی مشکلات حاد مانند تشنج، بیماری های قلبی و نارسایی های کلیوی به حداقل خواهد رسید.
برای دفع متادون از بدن و ترک آن برای همیشه بهتر است این کار را زیر نظر یک پزشک ماهر و مجرب انجام دهید. دفع متادون از بدن به صورت اصولی، باعث می شود تا تمامی شرایط جسمی و روانی فرد به خوبی تحت کنترل قرار گیرد.

چگونه متادون را از بدن خارج کنیم؟

برای دفع متادون از بدن لازم است مصرف آن به هر شکلی قطع شود. بدن درد و علائم دیگر ترک متادون معمولا بعد از دو روز ظاهر می گردند. بهتر است بدانید که علائم دفع متادون از بدن مانند دردهای عضلانی، از علائم ترک مواد مخدر به مراتب بدتر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است ترک متادون در یک کلینیک ترک اعتیاد معتبر و زیر نظر یک پزشک متبحر انجام گیرد تا کمترین عوارض را داشته باشد. برای پیدا کردن کلینیک ترک اعتیاد معتبر با مشاوران سیب تماس بگیرید.

چگونه متادون را از بدن خارج کنیم؟
برنامه ریزی برای دفع متادون از بدن از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است. به همین دلیل، پزشک کلینیک باید ابتدا سوابق بیمار، وضعیت سلامت جسمانی، مقدار دوز مصرفی و میزان وابستگی به متادون را بررسی نماید. این کار به وی کمک می کند تا بهترین و دقیق ترین روش را برای دفع متادون از بدن فرد معتاد برنامه ریزی کند.
افراد معتاد به مصرف متادون، عمدتا پس از دو هفته از نظر جسمی سم زدایی می شوند. با این حال این گونه افراد از نظر روانی همچنان به مصرف آن تمایل داشته و نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. بنابراین لازم است پس از اتمام دوران سم زدایی اولیه، جلسات مشاوره، توانبخشی و روان درمانی نیز برای وی در نظر گرفته شود.
تمامی حساسیت های یاد شده نشان می دهند که ترک و دفع متادون از بدن با روش های ساده و پیش پا افتاده امکان پذیر نیست. در واقع، برای حصول بهترین نتیجه از ترک متادون، لازم است فرد این کار را زیر نظر یک پزشک خبره و در یک محل با تجهیزات تخصصی انجام دهد. قطع یکباره و یا غیراصولی متادون نه تنها به ترک آن کمک نمی کند، بلکه می تواند اثرات جانبی مانند تشنج و انواع اختلالات قلبی و کلیوی را برای فرد در پی داشته باشد.

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟

قرص متادون از جمله داروهایی است که تنها در برخی موارد توسط پزشکان برای ترک اعتیاد تجویز می شود. در واقع، این دارو تنها برای ترک اعتیادهای سنگین و پرعارضه برای بیماران تجویز می گردد. در غیر این صورت، وابستگی به قرص متادون نه تنها به ترک اعتیاد کمک نمی کند، بلکه اثرات اعتیاد آور به مراتب بدتری ایجاد خواهد کرد.
در هر صورت، عدم مصرف قرص متادون برای دفع متادون از بدن، گام ابتدایی در فرایند ترک این ماده مخدر به حساب می آید. اما مصرف این ماده نباید به طور ناگهانی قطع گردد؛ زیرا اثرات جبران ناپذیری بر سلامت فرد خواهد گذاشت. دفع متادون از بدن باید زیر نظر یک پزشک متخصص انجام گیرد. تدریجی بودن فرایند ترک قرص متادون، اثرات موثر و ماندگارتری بر سلامت فرد خواهد داشت.

نحوه از بین بردن اثر قرص متادون چگونه است؟
پس از پاکسازی و سم زدایی جسمی قرص متادون از بدن، بیمار همچنان به مصرف این داروی مخدر تمایل نشان می دهد. بنابراین لازم است بیمار از نظر روانی نیز برای ترک کامل متادون آماده گردد. به این ترتیب، معمولا پس از سم زدایی، جلسات توانبخشی، مشاوره و روان شناختی برای وی در نظر گرفته می شود. همین مساله کمک می کند تا فرد به تدریج آمادگی ترک متادون از نظر روانی را نیز به دست آورد.
این نکته را در نظر داشته باشید که فرایند ترک و مدت زمان دفع متادون از بدن، برای هر فرد متفاوت است. تشخیص بهترین روش درمانی برای بیمار، تنها توسط یک پزشک ماهر باید انجام گیرد. همچنین، لازم است افراد برای ترک متادون به یک کلینیک مجهز مراجعه کنند تا این دوره را با ایمنی کامل پشت سر بگذارند.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *