جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 6:36 قبل از ظهر

تشخیص آپاندیس در منزل

امروزه آپاندیس به عنوان یک بیماری شناخته می شود که در جامعه بسیار شایع است. این عارضه با بروز درد و ناراحتی شدیدی در ناحیه شکم و پهلو همراه است که تشخیص درست آن می تواند به اقدامات سریع تر برای درمان شود. به طور کلی علت بروز چنین مشکلی، بسته شدن دریچه آپاندیس است که بعد از وقوع آن، باید به سرعت خارج شود.

علائم آپاندیس در بزرگسالان

آپاندیس شامل زائده کوچکی در قسمت پایین و سمت راست شکم است . در صورت بسته شدن این زائده، موجب عفونت می شود. بروز چنین اتفاقی با درد شدید در ناحیه شکم همراه است و باید به سرعت به مراکز درمانی انتقال یابد. برای بهبود آپاندیس، باید عمل جراحی صورت گیرد و از بدن خارج شود. معمولا بسته شدن این زائده به صورت خفیف یا شدید است و بررسی آن با آزمایش صورت می گیرد.

علائم آپاندیس در بزرگسالان

گاهی اوقات فرد با علائم مبهمی مواجه می شود که یافتن علت آن بسیار مشکل می شود. ظهور این علائم در قسمت های بالای ناف و قسمت فوقانی شکم رخ می دهد. با بروز آن ها، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • تهوع و استفراغ شدید
  • بروز تب و شدت یافتن آن
  • از دست رفتن اشتها
  • ورم و نفخ شدید شکم به صورت غیر عادی
  • عدم توانایی برای دفع گاز معده

این ها به عنوان علائم غیر معمول آپاندیس شناخته می شوند که معمولا در همه افراد بروز پیدا نمی کنند. در مقابل، علائم شایع این بیماری نیز وجود دارد که تقریبا در همه افراد شایع است. این علائم شامل موارد زیر است:

  • اسهال و یا یبوست شدید
  • تکرر ادرار همراه با درد
  • گرفتگی عضلات و ناتوانی در حرکت دادن آن ها
  • درد های شدید و موضعی در قسمت های پایین و سمت راست شکم
  • استفراغ

معمولا این علائم زمانی بروز پیدا می کنند که بدون خوردن یا نوشیدن چیزی دچار آن ها می شوید که در این صورت باید فورا به پزشک مراجعه نمایید زیرا در صورتی که به چنین مشکلی برخورد کنید و آب یا غذا مصرف کنید، ممکن است با دردسر های جدی تری مواجه شوید.

روش تشخیص آپاندیس از روی نوع آزمایش (و تشخیص خانگی)

در حال حاضر دو نوع از این بیماری وجود دارد که شامل نوع خفیف و شدید است. در نوع خفیف این بیماری، ممکن است علائم به صورت موقت و خفیف در فرد بروز پیدا کند و یا این که گاهی اوقات اصلا بروز پیدا نمی کنند. تشخیص این نوع آپاندیس سخت است و ممکن است که فرد تا مدت ها با عوارض خفیف آن مواجه باشد بدون این که به علت آن پی ببرد.در نوع حاد، فرد با درد و بیقراری شدیدی مواجه می شود؛ به گونه ای که تحمل درد آن بسیار سخت می شود. این نوع از آپاندیس به راحتی قابل تشخیص است و با بررسی علائم فیزیکی می توان به آن پی برد.

روش تشخیص آپاندیس از روی نوع آزمایش (و تشخیص خانگی)

معمولا با بررسی علائم و نشانه هایی که در فرد به وجود می آید، می توان به صورت خانگی این عارضه را تشخیص داد؛ اما باید این را هم در نظر داشته باشید که هر نوع درد شکمی در نتیجه آپاندیس نیست. درد مربوط به این عارضه ابتدا معمولا در سمت راست شکم آغاز می شود و به مرور زمان شدت آن بیشتر شده؛ به گونه ای که فرد بی‌قرار می‌شود. در برخی مواقع که علائم درد آپاندیس در فرد به وجود می آید، با مصرف برخی قرص ها درد ناشی از آن تا حدودی کم می شود؛ اما در بیشتر مواقع تنها در صورتی درد شکمی از بین می رود که زیر تیغ جراحی قرار بگیرید.

روش تشخیص آپاندیس از روی نوع آزمایش (و تشخیص خانگی)

امکان تشخیص آپاندیس در منزل وجود دارد که اصول آن، بر پایه بررسی و تشخیص درست علائم است. یکی از مشکلاتی که برای تشخیص درست این بیماری وجود دارد، علائم متفاوت آن در هر فرد است. البته وجود درد های شکمی در سمت راست شکم به عنوان علامت اولیه و عمومی آپاندیس مطرح است؛ اما در برخی افراد ممکن است علاوه بر وجود چنین درد هایی، علائم دیگری نیز بروز پیدا کند که باعث سخت شدن تشخیص آن می شود. البته هیچ گاه نمی توان با بررسی علائم فیزیکی به نتیجه قطعی مبنی بر بروز آپاندیس دست یافت. در این مورد تنها راه برای تشخیص قطعی بیماری، انجام آزمایش است.

تشخیص آپاندیس با انجام آزمایش

با توجه به این علائم و بررسی فیزیکی آن ها می توانید در خانه آپاندیس را تشخیص دهید که در مراجعه سریع تر به پزشک و برطرف شدن خطر آن، بسیار موثر است. اما معمولا با مراجعه به پزشک، یک سری آزمایشات بر روی شما انجام می شود تا تشخیص آپاندیس قطعی شود. علائم این بیماری کاملا مشابه با سایر بیماری های مرتبط با مجاری ادراری، گوارشی و مشکلات کیسه صفرا است.

تشخیص آپاندیس با انجام آزمایش

به طور کلی آزمایشاتی که برای تشخیص این عارضه انجام می شود، شامل موارد زیر است:

  • آزمایش ادرار
  • معاینه چشم
  • معاینه راست روده
  • سی تی اسکن یا سونوگرافی
  • آزمایش خون

در هر صورت، تشخیص سریع این بیماری می تواند در کاهش ریسک آن تاثیر زیادی داشته باشد و از تحمل درد های ناشی از آن رها شوید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *