جمعه , 7 اردیبهشت 1403 - 5:40 بعد از ظهر

فرق میلگرد a2 و a3

میلگردها یکی از مهم ترین اجزا در ساختمان سازی به شمار می روند که برای اجرای آرماتوربندی ضروری اند. میلگردهای موجود در بازار کشور ایران به 4 دسته مختلف از جمله میلگرد a1، a2، a3 و a4 به فروش می روند. هر یک از این میلگردها دارای خصوصیات خاصی اند و این موضوع باعث متفاوت شدن کاربرد آن ها شده است. در صورتی که نیاز به شکل پذیری محصول باشد، می توان از میلگرد a2 استفاده نمود. برای اجرای فونداسیون هم می توان از میلگرد a2 و a3 استفاده کرد. فارغ از کاربردهای هر یک از انواع این میلگردها، آیا می دانید که فرقی میلگرد a2 و a3 در چیست؟

نحوه تشخیص تفاوت میلگرد A2 و A3

با توجه به ظاهر مشابه این دو میلگرد، نحوه تشخیص فرق میلگرد a2 و a3 بسیار حائز اهمیت است. بهترین روش برای تشخیص این دو نوع میلگرد، دقت به استاندارد حک شده روی آن است. هر یک از تولیدکنندگان میلگردها در کشور ایران، نام برند تجاری و همچنین، یک سری حروفی را روی میلگرد درج می کنند که برخی از آن ها عبارتند از  JU، JT،CU و CT.

نحوه تشخیص تفاوت میلگرد A2 و A3

حرف c درج شده روی میلگرد می تواند نشان دهنده استاندارد میلگرد a3 باشد. اما در صورتی که حرف j روی میلگرد درج شده باشد، میلگرد از نوع a2 می باشد. در صورتی که روی محصول انتخابی هیچ یک از علائم ذکر شده نبود، می توان از روش های دیگری برای تشخیص میلگرد استفاده کرد که البته کاری زمان بر و سخت و تخصصی است.

تفاوت میلگرد a2 و a3 بر اساس جدول مشخصات فنی

میلگرد a2 و a3 از نظر ظاهری بسیار شبیه به هم هستند؛ اما به دلیل تفاوت هایی که در مشخصات فنی آن ها وجود دارد، می توان شاهد تفاوت در میلگردهای a2 و a3 بود. در ادامه مقاله یک عدد جدول که نشان دهنده مشخصات فنی میلگرد a2 و a3 هستند، درج کرده ایم که می توانید آن را برای مقایسه فرق میلگرد a2 و a3 مورد استفاده قرار دهید. همچنین، برای راهنمایی بیشتر در مورد فرق میان این دو میلگرد با هم همراه باشید.

نحوه تشخیص تفاوت میلگرد A2 و A3

  • میلگرد a2 و a3 هر دو از نوع آج دار هستند؛ ولی در میان آن ها تفاوت ظاهری نیز وجود دارد. آج استفاده شده در میلگرد a2 از نوع مارپیچی است و آج استفاده شده در میلگرد a3 از نوع جناغی است.
  • میلگردهای a3 نمی توانند در تیرها، دیوارهای برشی، تیرچه ها و دال ها استفاده شوند. چرا که شکل پذیر نیستند و به دلیل داشتن خاصیت ترد بودن، قابل استفاده از در این سازه ها که نیاز به مقاومت بالا در برابر زلزله دارند، نخواهند بود.
  • به طور کلی هر دو نوع میلگرد نسبت به میلگردهای ساده وزن بالاتری دارند. اما تفاوت وزن میان این میلگردها بسیار کم است. به همین خاطر، می توان از تفاوت وزن آن ها چشم پوشی کرد.
  • آج میلگرد a2 به شکل فنر نیز بوده و می توان از طریق این تفاوت آن را از میلگرد a3 تشخیص داد.
  • آج های به کار رفته در a3 به شکل ضربدری هستند؛ ولی میلگردهای a2 دارای آج های منفرد هستند.
  • میلگردهای a3 تردتر و شکننده تر هستند. اما میلگردهای a2 انعطاف پذیر هستند. به همین خاطر، میلگردهای a2 بیشتر برای زمانی که نیاز به خم شدن می باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • استحکام کششی در میلگرد a2 کمتر از استحکام کششی در میلگرد a3 است.
  • استحکام تسلیم میلگرد a2 کمتر از استحکام تسلیم میلگرد a3 است.

قیمت میلگرد a2 و a3 چه تفاوتی دارد؟

تفاوت میلگرد a2 و a3 بر اساس جدول مشخصات فنی

قیمت میلگرد a2 و a3 چه تفاوتی دارد؟

همانطور که در این مقاله به این موضوع اشاره شد، میلگرد a2 و a3 دارای شباهت ها و تفاوت های خاصی اند. به همین خاطر، کاربرد هر یک از این میلگردها با هم متفاوت بوده و نباید به جای هم مورد استفاده قرار گیرند. موضوع حائز اهمیتی که در مورد این دو نوع میلگرد وجود دارد، بحث قیمت است.

از نظر قیمت، میلگرد a2 و a3 بسیار به هم نزدیک تر هستند و نمی توان تفاوت محسوسی را از نظر قیمت میان این دو نوع میلگرد مشاهده کرد. اما در مواردی میلگرد a3 گران قیمت تر از میلگرد a2 می باشد.

قیمت میلگرد a2 و a3 چه تفاوتی دارد؟

نتیجه گیری

در این مقاله سیب سعی کردیم در مورد فرق میلگرد a2 و a3 صحبت کنیم. این دو میلگرد کاربردهای خاص خودشان را دارند و عمدتا می توانند برای امر ساختمان سازی کاربرد بسیار زیادی داشته باشند. اما برای استفاده از هر یک این میلگردها، نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های فنی آن هاست.

مطلب پیشنهادی

تأثیر میلگرد در استحکام سقف و سازه

تأثیر میلگرد در استحکام سقف و سازه

میلگرد (Rebar) نوعی پروفیل بسته و توپر فولادی است که به صورت گسترده در صنعت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳