جمعه , 21 اردیبهشت 1403 - 9:41 بعد از ظهر

آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟

شایعات بسیاری در خصوص بیماری‌زا بودن سگ و موی این حیوان وجود دارد. در نظر داشته باشید که بسیاری از این اخبار و اطلاعات حقیقت ندارند و تنها باعث محروم شدن شما از داشتن یک حیوان خانگی دوست‌ داشتنی می‌شوند. البته باید توجه کنید که گاهی اوقات زندگی کردن در کنار سگ‌ها و دیگر حیوانات حساسیت‌هایی را به همراه دارد، به همین دلیل بسیار مهم است که در هنگام خرید انواع نژاد سگ نسبت به سلامت او مطمئن شوید. در این مطلب می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا موی سگ باعث بیماری می‌شود؟ حساسیت‌ها و بیماری‌هایی که ممکن است، سگ‌ها به انسان‌ها منتقل کنند، چه مواردی هستند؟
اگر به اشتباه موی سگ خود را خوردید یا آن را تنفس کردید، اصلا نگران نشوید، چرا که موی این حیوان خانگی به راحتی با مدفوع دفع می‌شود. علاوه بر این موی سگ در صورت تنفس توسط مخاط و پرزهای موجود در دهان و بینی جذب می‌شوند، در نتیجه موی حیوان به راحتی به ریه انسان وارد نخواهد شد.
دقت داشته باشید که در صورت وارد شدن موی سگ به ریه ممکن است که مشکلات جدی برای انسان به وجود آید، لذا دقت لازم را در خصوص نظافت این حیوانات داشته باشید.

آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟

آیا موی سگ باعث کیست میشود؟

از جمله شایعاتی که در مورد سگ‌ها وجود دارد، ابتلا به کیست در اثر تماس یا خوردن موی سگ است. در این بخش قصد داریم که به طور تخصصی این شایعه را مورد بررسی قرار دهیم.
یکی از بیماری‌های منتقل شونده توسط سگ‌ها کیست هیداتیک است، البته این بیماری از طریق موی سگ به انسان سرایت نمی‌کند. در واقع کیست هیداتیک نوعی بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که توسط نوزاد انگل روده سگ در انسان ایجاد می‌شود. کرم بالغ این انگل در روده سگ و نوزاد آن در بدن انسان یا دام‌های اهلی زندگی می‌کند، بنابراین عامل ایجاد بیماری در انسان مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس است.
این بیماری در انسان‌ها بیشتر در مناطقی دیده می‌شود که دامداری رواج دارد و انسان به طور مداوم با سگ‌ها و دام‌های اهلی در ارتباط است. البته عوامل متعددی چون سن، شغل، مذهب، آداب و رسوم و عادات مردم منطقه نیز در انتقال و انتشار کیست هیداتیک نقش دارند، برای مثال میزان شیوع این بیماری در کودکان و افرادی مانند چوپانان، دباغان و کشاورزان به دلیل داشتن تماس بیشتر با سگ‌ها بالاتر است.
مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که کمتر از 2 درصد این کیست‌ها در مغز انسان هستند، در حالی که ابتلا به کیست در سایر اعضای بدن مانند طحال، عضله نیز گزارش شده است، همچنین گاهی اوقات چند ارگان مانند کبد و ریه یا کبد و طحال یا طحال، ریه و مغز نیز درگیر این انگل می‌شوند. کیست هیداتیک در قلب، تیروئید، پستان، کلیه و بافت نرم گردن و مهره نیز در انسان دیده شده است. افراد بالغ بیشتر دچار کیست هیداتیک در ناحیه کبد می‌شوند، اما کیست در ریه و مغز کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

آیا موی سگ باعث کیست میشود؟

آیا موی سگ باعث نازایی میشود؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که موی سگ و گربه باعث نازایی در زنان می‌شود. حتی برخی افراد شهادت می‌دهند، خانم‌های را می‌شناسند که در اثر زندگی با سگ و گربه دچار نازایی شده‌اند. به نظر شما آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟
این موضوع درست است که وجود حیوانات خانگی همچون سگ و گربه باعث نازایی در زنان می‌شود. اما عامل این مسئله موی این حیوانات نیست، بلکه نازایی در زنان در اثر انتقال ویروس مشترک بین انسان و سگ به بدن خانم‌ها به نام ویروس توکسوپلاسموز اتفاق می‌افتد، بنابراین اگر سگ یا گربه خود را به موقع به کلینیک دامپزشکی ببرید و واکسن‌های لازم و ضروری را به او تزریق کنید، دیگر این مشکلات را نخواهید داشت، در این صورت خود حیوان دیگر به ویروس توکسوپلاسموز مبتلا نخواهد شد و بدین ترتیب این ویروس را به انسان نیز منتقل نخواهد کرد. در صورتی که با حیوانات خیابانی از جمله سگ و گربه در ارتباط هستید، در وهله اول امنیت خود را حفظ کنید، زیرا اگر حیوان مبتلا به این ویروس شما را گاز گرفته یا خراشی روی پوستتان ایجاد نماید، آن را به بدن شما نیز منتقل می‌سازد. همانطور که بیان شد، یکی از عوارض ویروس توکسوپلاسموز نازایی در زنان است. در این مطلب از سیب درباره موی سگ و ارتباط آن با بیماری هایی چون کیست و نازایی بیان شد. امیدواریم با خواندن آن اطلاعاتی که لازم داشتید را کسب کرده باشید.

 

مطلب پیشنهادی

مار پیتون | آشنایی کامل با مار پایتون

  مار پیتون از خانواده ی مارهای بدون زهر است که در آسیا، آفریقا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *