شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 1:52 قبل از ظهر

زیباترین نقشه فرش دستباف

یکی از عواملی که باعث می‌شود، نظرتان به یک فرش دستباف جذب شود و از 4 کیلومتری با دیدنش چشمانتان برق بزند و بگویید این همان فرشی است که دنبالش بودم قطعا طرح، نقش و رنگ آن است. بعد نزدیک می‌روید و شروع می‌کنید به بررسی کردنِ ویژگی‌های دیگرش مثل تراکم، تقارن، یکنواختیِ رنگ و …

زیباترین نقشه‌های فرش‌‌‌های دست‌باف
حالا می‌خواهیم به مورد اول بپردازیم، یعنی طرح یک فرش که نظرمان را به خودش جلب می‌کند. شاید قبلش در اینترنت راجع به فرش‌های زیبا سرچ کرده و طرح مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید. در این مقاله‌‌ی جذابی که برایتان تهیه کردیم، می‌خواهیم به بررسیِ زیباترین و پرطرفدارترین طرح‌های فرش دست باف بپردازیم و ببینیم چه طرح‌هایی بیشتر، مشتریان را وادار به خرید می‌کنند؟

زیباترین نقشه‌های فرش‌‌‌های دست‌باف

طرح زیبا و اصیل شاه عباسی

شنیدنِ عبارتِ ” شاه عباسی” شما را به یاد چه چیزی می‌اندازد؟ حتما به یاد تاریخ کهن ایران و زمان شاه عباس می‌افتید! درست است، از زمان صفویه و حکومت شاه عباس، این طرح بسیار رایج بوده و رنگ‌های متنوع آن، زیبایی‌اش را دو چندان کرده است، به همین خاطر به آن طرح شاه‌عباس گفته می‌شود و امروزه از آن به عنوانِ زیباترین و محبوب‌ترین نقشه‌ی فرش استفاده می‌شود که در آن گل‌های مخصوص شاه عباسی، زیاد به چشم می‌خورند.

زیباترین نقشه‌های فرش‌‌‌های دست‌باف

طرح خشتی فرش دستباف

در طرح این فرش‌ها، مربع‌های کوچکی به کار رفته است که هر کدام نقشه‌ی مخصوص به خود را دارند و به طور منظم کنار هم قرار گرفته‌اند که به آن‌ها فرش‌های چهل تکه هم گفته می‌شود و این یکی از عوامل اصلی تمایز این فرش‌ها از سایر فرش‌های دستباف به شمار می‌رود. فرش‌های خشتی از اصیل‌ترین و زیباترین فرش‌های دستباف ایران به شمار می‌روند که رنگ، بافت و نقشه‌ی بسیار خاص و منحصر به فردی دارند.

زیباترین نقشه‌های فرش‌‌‌های دست‌باف

طرح‌ اسلیمی فرش دستباف

طرح‌های اسلیمی چه در فرش و چه در کاشی‌کاری‌ها و هنرهای دیرینه‌ی اسلامی به وفور دیده می‌شوند و تنوع زیادی دارند، ولی چیزی که پایه و اساس آن‌ها را تشکیل می‌دهد و بیشتر هم تکرار می‌شود، شاخه‌های منشعب به همراه برگ‌های ریز و درشت است. این طرح مدل‌های مختلفی دارد و به گروه های فرعیِ زیادی تقسیم شده است، مانند اسلیمی، اسلیمی دهان اژدر و…

زیباترین نقشه‌های فرش‌‌‌های دست‌باف

طرح افشان فرش دستباف

طرحِ افشان، از زمان‌های گذشته طرفدارهای منحصر به خودش را داشته و امروزه هم مشتریان خاص و محبوبان زیادی دارد و طراحی، کوچک یا بزرگ بودن و نوع قرار گرفتنِ گل‌ها به آن‌ها تنوع زیادی داده است. این طرح به خصوص مناسبِ سلیقه‌ی افرادی است که به چیدمان متقارن و وجود ترنج در وسط قالی علاقه‌ای ندارند و بیشتر به دنبال طرح‌های پر از شاخ و برگ هستند.

طرح افشان فرش دستباف
طرح‌ها و نقشه‌های مختلف دیگری برای فرش وجود دارد که زیبایی خاص خودشان را دارند و شاید متناسب با سلیقه‌‌ی شما باشند، ولی در کل فرش دستباف زیبایی بی نظیر و بی‌بدیلی دارد و به دلیل منحصر به فرد بودنِ طرح و نقش، از محبوبیت بالایی در بین کشورهای سراسر دنیا برخوردار می‌باشد. فرش دستباف به دلیل تنوع طرح و رنگ زیبا باعث آرامش روح شده و به افزایش زیبایی دکوراسیون خانه‌ها کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

همه چیز درباره فرش ماشینی با الیاف طبیعی و مشخصات آن

فرش ماشینی با الیاف طبیعی یا با الیاف مصنوعی، نزدیک به نیم قرن است که …

2 دیدگاه

  1. داود عبدالله پور

    طرح شاه عباسی نخ و نقشه زرع و نیم قیمت بفرمائید ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳