جمعه , 31 فروردین 1403 - 6:03 بعد از ظهر

قاتل فشار خون بالا

فشار خون یکی از مشکلاتی است که امروزه سلامت طیف وسیعی از افراد را در سراسر جهان تهدید می کند. این عارضه را می توانیم مهمترین فاکتور در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی در نظر بگیریم. در این مقاله به معرفی و بررسی چندین گیاه دارویی که قاتل فشار خون بالا نیز نامیده می شوند، می پردازیم.

گیاهانی که قاتل فشار خون بالا هستند

مهم ترین عاملی که در پیشگیری از بروز فشار خون بالا یا پرفشاری موثر است، سبک زندگی سالم و استفاده از رژیم غذایی مناسب است. اما زندگی در دنیای ماشینی امروز و به نوعی پشت میز نشینی، باعث کاهش و عدم تحرک در دراز مدت می شود که از نتایج منفی آن، به وجود آمدن فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن است. در چنین شرایطی، بهترین راهکار استفاده از خوراکی ها و دارو هایی است که مانع بروز چنین مشکلاتی می شوند.

همه ما می دانیم که مصرف دارو های شیمیایی با عوارض جانبی مختلفی همراه هستند. در مورد فشار خون بالا نیز دارو های موثری برای کاهش فشار خون و تعادل آن وجود دارد که از مهم ترین آن ها، می توانیم به مهار کننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین 2 اشاره کنیم. این دسته از دارو ها باعث مسدود کردن کانال های کلسیمی می شوند و در نتیجه این کار، فشار خون را کاهش می دهند. اما مصرف چنین دارو های همواره با بروز کی سری عوارض جانبی نیز همراه هستند که همین امر باعث محدودیت در مصرف مداوم آن ها می شود.

امروزه گیاهان دارویی متعددی در بازار، خرید و فروش می شوند که اثرات قابل توجهی در کاهش فشار خون دارند. این گیاهان دارویی به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که رایج ترین آن ها، مصر دمنوش پودر یا عصاره این گیاهان است. در ادامه به معرفی برخی از گیاهانی که به اصطلاح، قاتل فشار خون هستند می پردازیم.

گیاهانی که قاتل فشار خون بالا هستند

ریحان شیرین

ریحان یکی از سبزی های خوشمزه و خوش عطر است که در شکل های مختلف وجود دارد. این گیاه در طب سنتی و اسلامی نیز دارای کاربرد های متعددی است. علت اصلی محبوبیت و استفاده زیاد ریحان شیرین به وجود ترکیبات مختلف موجود در آن مربوط می شود. ریحان شیرین حاوی ماده ای تحت عنوان اوژنول است. تحقیقات مختلفی که پژوهشگران بر روی خواص این ماده انجام داده اند، نشان دهنده تاثیر مثبت آن در کاهش فشار خون است. اوژنول به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در ریحان شیرین عمل می کند که می تواند باعث بسته شدن کانال های کلسیمی شود.

جعفری

جعفری یکی از سبزی های پر مصرف در رژیم غذایی مناطق مختلف است. این گیاه نیز دارای خواص درمانی و خوراکی متعددی است. در جعفری ترکیباتی مانند کاروتنوئید های رژیمی و ویتامین سی وجود دارد که این ترکیبات را از مهم ترین عوامل کاهش فشار خون به حساب می آورند. علاوه بر این ها، جعفری می تواند کلسترول بد یا همان LDL را کاهش دهد که این عملکرد آن باعث سلامت و انعطاف پذیری بیشتر رگ های خونی می شود.

گیاهانی که قاتل فشار خون بالا هستند

تخم کرفس

تخم کرفس به عنوان یک ادویه به حساب می آید که خواص درمانی آن به دلیل ترکیبات مختلف آن است. در تخم کرفس موادی از قبیل کلسیم، فیبر، منیزیم، آهن و غیره وجود دارد که از مهم ترین عناصر مورد نیاز برای فعالیت طبیعی بدن هستند. تحقیقاتی که بر روی تخم کرفس صورت گرفته است، نشان دهنده تاثیر مستقیم آن بر کاهش فشار خون بالا بوده است. نکته جالب توجه در مورد تخم کرفس این است که مصرف آن در افرادی تاثیر دارد که با مشکل فشار خون بالا مواجه هستند و در افراد عادی تاثیری بر کاهش آن ندارد. از دیگر گیاهانی که باعث کاهش فشار خون می شوند، موارد زیر را می توانیم مثال بزنیم:

  • گیاه پنجه گربه چینی
  • باکوپا مونیری
  • سیر
  • آویشن
  • دارچین
  • زنجبیل
  • هل

گیاهانی که قاتل فشار خون بالا هستند

لیست مواد غذایی قاتل فشار خون بالا

مصرف غذا های سالم و غیر فرآوری شده، بهترین رژیم برای کاهش فشار خون است. این غذا ها شامل مواد غذایی حاوی سدیم و چربی های اشباع هستند. در بین میوه ها می توانیم به مصرف موز، پرتقال، انگور، گریپ فروت و انجیر اشاره کنیم. حبوبات نیز از نظر داشتن این مواد، بسیار غنی هستند. حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس از منابع سرشار آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سدیم دار هستند. همچنین مصرف مواد غذایی مانند سیب زمینی، قارچ، بادام زمینی، نان سبوس دار و مواد غذایی کلسیم دار نیز بسیار توصیه می شود.

با توجه به نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، می توانیم بگوییم که فشار خون یک خطر جدی برای سلامت افراد جامعه است که با داشتن رژیم غذایی سالم می توان از آن جلوگیری کرد. مصرف گیاهان و سبزی هایی که خواص دارویی دارند به علاوه مواد غذایی مختلفی که به آن ها اشاره کردیم، بهترین روش ها در کاهش فشار خون و عوارض ناشی از آن هستند.

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳