دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 - 4:46 قبل از ظهر

معجزه جوش خوردن استخوان

 

یکی از مشکلاتی که در مورد شکستگی استخوان وجود دارد، طولانی بودن فرایند بهبود آن است. برای بهبودی چنین مشکلاتی، معمولا دست یا پا را با روش هایی مانند گچ گرفتن، فیزیوتراپی، بستن آتل و جراحی درمان می کنند. این اقدامات به منظور دستیابی به بهبودی کامل و تسریع آن کافی نیست. مهم ترین عاملی که باعث تسریع در روند جوش خوردن استخوان ها می شود، تغذیه مناسب است. در این مقاله می خواهیم بدانیم که چه غذا هایی به جوش خوردن سریع استخوان ها کمک می کنند.

چه غذاهایی باعث جوش خوردن استخوان می شود؟

همان طور که می دانید، داشتن رژیم غذایی مناسب و استفاده از مواد غذایی مقوی می تواند در استحکام استخوان ها و سرعت جوش خوردن آن ها نقش مهمی ایفا نماید. استخوان جز قسمت هایی از بدن است که سرعت ترمیم کندی دارد و در طول مدت ترمیم آن، مواد غذایی مختلف باعث افزایش یا کاهش سرعت بهبود آن می شوند. اگر چه امروزه با تجویز انواع مکمل های غذایی، مواد و ترکیبات مورد نیاز بدن تا حدود برطرف می شود؛ اما تامین این مواد با مصرف مواد غذایی می تواند تاثیر دوچندانی داشته باشد. در این جا قصد داریم تا به معرفی برخی از مهم ترین مواد غذایی مورد نیاز بدن برای تسریع در شکستگی استخوان ها بپردازیم.

  • کلسیم

کلسیم اصلی ترین ماده استخوان ساز است و از اجزای تشکیل دهنده ی ترکیب آن نیز است. مصرف این ماده غذایی نیاز روزانه بدن است و به طور میانگین، باید چیزی در حدود 1000 الی 1200 میلی گرم کلسیم در روز به بدن برسد. مواد غذایی مختلفی حاوی کلسیم هستند که از جمله آن ها می توانیم به حبوبات، محصولات لبنی، سبزیجات، کلم، غلات، شلغم، دانه های کنجد اشاره کنیم.

  • ویتامین D

مصرف مقادیر کافی ویتامین D نیز در شکستگی ها برای بدن نیاز است. این ویتامین در بزرگسالان باید در حدود 600 الی 800 واحد IU به صورت روزانه استفاده شود. یکی از منابع تامین ویتامین دی بدن، قرار گرفتن در زیر نور آفتاب است. اما از آن جایی که فراهم کردن چنین شرایطی برای افرادی که دچار شکستگی شده اند مهیا نیست، مصرف غذاهای حاوی این ماده توصیه می شود. غذاهایی مانند ماهی تن، ماهی سالمون، زرده تخم مرغ و لبنیات که همگی غنی از ویتامین دی هستند.

  • ویتامین K

یکی از پروتئین هایی که در تشکیل بافت استخوان و تقویت آن نقش دارد، استئوکلسین است که تولید این پروتئین به طور مستقیم به ویتامین K وابسته است. بنابراین با مصرف این ماده معدنی، رشد و ترمیم شکستگی ها سریع تر می شود. غلات، تخم مرغ، گوشت و سبزیجاتی مانند کلم گل و کلم برگ حاوی مقادیر بسیار بالایی از این ویتامین هستند. از دیگر مواد و ترکیبات غذایی که وجود آن ها برای جوش خوردن استخوان ها ضروری است، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ویتامین سی
  • فسفر
  • آهن
  • منیزیم
  • روی
  • آب

داروی گیاهی برای جوش خوردن استخوان

مصرف برخی از دارو های گیاهی در جوش خوردن سریع استخوان موثر است. این گیاهان به صورت دمنوش یا تهیه ضماد مورد استفاده قرار می گیرند و در هر دو صورت تاثیر مستقیمی بر بهبود شکستگی ها دارند. تاثیر این گیاهان، به خاطر ترکیبات و عصاره های موجود در آن ها است که نیاز های بدن را تامین می کنند.

  • گیاه بومادران

گیاه بومادران دارای تاثیر مستقیم در افزایش گردش خون است و در درمان شکستگی های دست و پا مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه را معمولا به صورت دمنوش مصرف می کنند. برای تهیه این داروی گیاهی، یک قاشق از پودر آن را در آب جوش بریزید و بعد از یک ربع آن را میل نمایید.

  • گاو زبان کامفری

گیاه گاو زبان کامفری یکی از انواع دارو های ضد التهابی است که در درمان شکستگی ها کاربرد دارد. این گیاه را معمولا به صورت ضماد بر روی ناحیه هدف قرار می دهند. برای تهیه این ضماد در ابتدا باید گیاه را به صورت کامل خرد کنید و بجوشانید. سپس آب آن را بگیرید و به مقدار کافی بر روی شکستگی قرار دهید.

  • ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از جمله دارو های گیاهی است که به روش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. از دمنوش و ضماد این گیاه برای ترمیم شکستگی ها استفاده می شود. از دیگر دارو های گیاهی که دارای خاصیت ضد التهابی هستند و استفاده از آن ها برای درمان انواع شکستگی ها مفید است، می توانیم به سنجد و سداب اشاره کنیم. هر کدام از این گیاهان با خواص دارویی منحصر به فرد و ترکیبات متعددی که در خود دارند، برای جوش خوردن سریع تر استخوان های شکسته مفید هستند.

با توجه به مطالبی که ذکر کردیم، صرفا انجام اقدامات پزشکی برای بهبود سریع و جوش خوردن استخوان کافی نیست. امروزه از روش های درمانی مختلفی مانند آنچه که گفته شد، برای درمان انواع شکستگی ها و تسریع در روند بهبودی آن استفاده می شود که همگی تاثیر مواد غذایی مناسب و استفاده از دارو های گیاهی است.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *