یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 4:17 قبل از ظهر

درمان خانگی دیسک گردن

مهره‌های گردن یکی از بخش‌های مهم ستون فقرات هستند که نقش حیاتی در پشتیبانی از سلامت عمومی بدن دارند. این بخش از ستون فقرات مانند یک محافظ از آسیب رسیدن به نخاع و عصب‌های مربوط به آن جلوگیری می‌کند. متاسفانه امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و پشت میز نشینی طولانی مدت انسان‌ها، بسیاری از مردم با مشکلات دیسک گردن و اختلالات آن روبرو هستند. به همین دلیل برخی افراد تمایل دارند، روش‌های درمان خانگی دیسک گردن را یاد بگیرند. در این مطلب از سیب چند روش خودمراقبتی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

حرکات کششی گردن برای تسکین درد

تمرینات کششی به عنوان یک روش موثر به افزایش انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات گردن کمک می‌کنند. حرکات شرح داده شده در ادامه موجب کاهش فشار روی دیسک‌ها و بهبود درد و التهاب می‌شوند. البته بهتر است، این تمرینات را به محض احساس درد در حین انجامشان متوقف نمایید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم که این حرکات را 3 الی 4 بار در روز و در هر نوبت 10 بار انجام دهید.

  • تمرین کششی گردن به راست و چپ

برای انجام این تمرین در حالت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید. سپس سر خود را به آرامی و به حالت کششی به سمت راست/ چپ بچرخانید.

  • تمرین کششی گردن به بالا و پایین

در حالی که ایستاده یا نشسته‌اید، سر خود را به حالت کششی به بالا/ پایین بچرخانید.

  • تمرین کششی گردن به جلو و عقب

در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید، سپس سر خود را به آرامی به جلو/ عقب بچرخانید. چرخاندن سر باید به حدی باشد که احساس کشش کنید.

یخ درمانی برای درمان دیسک گردن در منزل

یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان دیسک گردن، یخ درمانی نام دارد. این روش با کاهش التهاب و درد به بهبود علائم دیسک گردن کمک می‌کند. برای استفاده از این روش مداوا باید یک کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده بگذارید. برای اثربخشی بیشتر، این عمل را چندین بار در روز تکرار کنید. برخی از نکات قابل توجه در هنگام استفاده از روش یخ درمانی عبارتند از:

  • از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست جدا بپرهیزید. حتما یک حوله نازک بین یخ و پوست فرد وجود داشته باشد.
  • از قرار دادن بیش از 20 دقیقه یخ روی پوست اجتناب کنید.
  • در صورتی که پوست فرد دچار قرمزی یا بی‌حسی شد، یخ تراپی را متوقف کنید.

این تکنیک درمان خانگی با کاهش جریان خون به ناحیه آسیب دیده موجب کاهش درد و التهاب فرد می‌شود. همچنین یخ تراپی در کاهش تورم و سفتی عضلات نیز موثر است. برای اینکه از مزایای این روش بیشترین فایده را ببرید، موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • تکنیک مورد بحث را در اسرع وقت پس از شروع درد آغاز کنید.
  • کیسه یخ را چندین بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.
  • اگر درد بیمار شدید باشد، ممکن است نیاز به استفاده از روش یخ درمانی برای مدت طولانی‌تر باشد.
  • در صورت بهبود نیافتن یا حتی تشدید درد پس از چند روز استفاده از تکنیک یخ تراپی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

گرما درمانی برای درمان دیسک گردن در منزل

گرما درمانی نیز از جمله روش‌های موثر برای بهبود مشکلات مربوط به ناحیه اتصال بین سر و ستون فقرات به شمار می‌رود. این تکنیک خانگی با افزایش جریان خون به ناحیه مشکل‌دار، درد و التهاب این قسمت از بدن را کاهش می‌دهد. برای بهره‌مندی از این روش به یک حوله گرم، یک پد گرم کننده و یک وان آب گرم نیاز دارید. در هنگام استفاده از روش درمان خانگی دیسک گردن مورد اشاره، باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • منبع گرما را مستقیما روی پوست فرد نگذارید، بلکه یک حوله نازک بین آن‌ها وجود داشته باشد.
  • گرما را بیش از 20 دقیقه روی قسمت آسیب دیده بدن قرار ندهید.
  • پروسه مداوا را در صورت مشاهده قرمزی یا بی‌حسی پوست متوقف کنید.

این تکنیک علاوه بر کاهش درد و التهاب باعث شل شدن عضلات و بهبود دامنه حرکتی فرد نیز می‌شوند. برای اینکه نتیجه مطلوبی از گرما درمانی به دست آورید، موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  • این روش بهبود درد را بلافاصله پس از شروع درد آغاز کنید.
  • گرمادهی به ناحیه آسیب دیده را چندین بار در روز تکرار کنید.
  • در صورتی که درد بیمار شدید است، احتمالا باید تکنیک مورد بحث را برای مدت طولانی‌تری انجام دهید.

سرمادهی و گرمادهی به ناحیه آسیب دیده دو روش موثر برای کاهش درد و التهاب هستند و به بهبود علائم دیسک کمک می‌کنند. اگر پس از چند روز استفاده از این تکنیک‌ها، درد بهبود نیافت یا حتی بدتر شد، به پزشک مراجعه فرمایید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *