شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 2:05 قبل از ظهر

با جاذبه های گردشگری مشهد به دور از حرم امام رضا آشنا شوید

اگر تاکنون حداقل یک‌بار به مشهد سفر کرده باشید احتملاً متوجه شده‌اید که جاذبه‌های دیدنی و توریستی این شهر زیبا، تنها محدود به اطراف حرم امام رضا (ع) نیست. در اطراف شهر و در فاصله دورتر از حرم، مناطق بکر طبیعی و دیدنی بسیاری وجود دارد که آب‌و‌هوای معتدل و مناظر چشم‌نوازی دارند.

با جاذبه های گردشگری مشهد به دور از حرم امام رضا آشنا شوید

با توجه به توسعه سامانه حمل‌و‌نقل شهری در مشهد، دسترسی به این اماکن بسیار راحت است و شما می‌توانید با استفاده از مترو، اتوبوس یا خودرو شخصی به آنجا بروید؛ البته نمی‌توان از این نکته غافل شد که هیچ‌چیز به اندازه اقامت در یک هتل باکیفیت که دسترسی شما را به جاذبه های گردشگری مشهد تسهیل کند، اهمیت ندارد. یکی از این هتل‌ها که هم به حرم نزدیک است و هم به جاهای دیدنی شهر دسترسی دارد، هتل مدینه الرضا مشهد است. در ادامه مقاله، سعی کرده‌ایم فهرستی از جاهای دیدنی مشهد که دور از حرم قرار دارند را به شما معرفی کنیم.

بهترین جاهای دیدنی دور از حرم در مشهد

به‌ همان اندازه که در نزدیکی حرم امام رضا (ع)، آرامگاه‌ها و پارک‌های تفریحی زیادی وجود دارد، در فواصل دورتر از آن نیز، بخش دیگری از جاذبه های گردشگری مشهد قرار دارند. این واقعیت، پراکندگی جاذبه‌های توریستی در مشهد را نشان می‌دهد. از طرفی، یکی از مزیت‌های جاهای دیدنی دور از حرم، موقعیت جغرافیایی آن‌ها است که خارج از محدوده طرح ترافیک است؛ این یعنی خداحافظی با شلوغی و ترافیک سردردآور در اطراف حرم. در ادامه، با 5 جاذبه توریستی مشهد که در مناطق خوش آب‌و‌هوا و خلوت قرار دارند، آشنا خواهید شد.

منطقه تفریحی چالیدره

در چالیدره می‌توانید از مجموعه متنوعی از  امکانات تفریحی به صورت یک جا لذت ببرید. این منطقه تفریحی، جزو بهترین جاذبه ‌های گردشگری مشهد است که در ییلاقات طرقبه قرار دارد. از جمله امکانات تفریحی که در این پارک بزرگ مشاهده خواهید کرد، می‌توان به تله کابین، دریاچه مصنوعی، قایق‌سواری، رستوران‌های بزرگ و کافی‌شاپ، فست فود، آتلیه، ماهی‌گیری و غواصی اشاره کرد. علاوه‌براین، می‌توانید با لنج‌سواری گروهی، خاطرات لذت‌بخشی را با خانواده و دوستان خود ثبت کنید.

برای بازدید از منطقه تفریحی چالیدره، باید از خیابان وکیل آباد به سمت خیابان امام رضا حرکت کنید. پس از آن، مسیر خود را خیابان امام خمینی ادامه دهید تا به سد چالیدره برسید. برای رفتن به چالیدره، نیازی به خودرو شخصی ندارید؛ خیلی راحت می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به چالیدره در انتهای وکیل آباد و ابتدای خیابان امام رضا قرار دارد. برای ورود به چالیدره، مبلغی به‌عنوان هزینه ورودی از شما دریافت می‌شود.

منطقه تفریحی چالیدره

آرامگاه فردوسی

نوبتی هم که باشد، نوبت به معرفی مشهورترین جاذبه فرهنگی کشورمان است. آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، شاعر بزرگ پارسی زبان، در فاصله دور از حرم، یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری مشهد است. این آرامگاه در انتهای خیابان شاهنامه و در منطقه تاریخی توس واقع شده است. برای رفتن به آرامگاه فردوسی می‌توانید از خطوط اتوبوس استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، محل دفن این شاعر بزرگ، در حقیقت، باغ شخصی وی بوده است. زمانی که پیکر فردوسی را برای دفن به توس می‌برند، این اقدام با مخالف اهلی آن زمان مواجه می‌شود (به‌دلیل شیعه بودن فردوسی) و ایشان را به اجبار در زمین شخصی خود خاک می‌کنند.

معماری بسیار زیبای آرامگاه که الهام‌گرفته از آرامگاه کوروش بزرگ است، توسط حسین لرزاده در سال 1313 طراحی شد. این بنا بعدها در سال 1347، بازسازی گردید. در این آرامگاه می‌توانید از موزه شاهنامه، کتابخانه، ساختمان اداری و آرامگاه شاعر بزرگ، مهدی اخوان ثالث هم بازدید کنید. از طرفی، بقعه هارونیه، یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران نیز، در فاصله کمی از آرامگاه فردوسی قرار دارد.

آرامگاه فردوسی

پارک وکیل آباد

یکی از بهترین جاذبه های گردشگری مشهد که منطقه وکیل آباد و در نزدیکی ییلاقات طرقبه قرار دارد، پارک جنگلی وکیل آباد است. دسترسی به این پارک، به‌راحتی با مترو میسر است. پارک وکیل آباد تا فرودگاه مشهد، حدود 25 کیلومتر فاصله دارد. فاصله این پارک تا حرم امام رضا نیز 18 کیلومتر (25 دقیقه با خودرو شخصی) است. برای رفتن به این منطقه تفریحی باید در ایستگاه پایانه وکیل آباد مترو پیاده شوید. شما می‌توانید با رزرو هتل درویشی مشهد، دسترسی خیلی راحتی به این پارک زیبا داشته باشید.

نام قبلی این پارک، میرطراز بوده است. تعداد زیادی قنات بسیار قدیمی در پارک وکیل آباد وجود دارد که در گذشته، توسط شخصی به نام حاج حسین ملک، وقف شده‌اند. در این پارک زیبا، درختان سربه‌فلک کشیده‌ای همچون توت، شاه توت، زیتون، گردو و چنار، به‌صورت متراکم در کنار هم قرار دارند. رودخانه پرآبی نیز از میان درخت‌ها عبور می‌کند که منظره بسیار جذابی را خلق کرده است. اگر ساعاتی را زیر سایه خنک درختان سپری کنید؛ احتمالاً صدای پرندگان کمیابی را خواهید شنید که بسیار روح‌نواز است. این پارک، زیستگاه پرندگانی مثل مینا، طوسی و شانه‌به‌سر است. یکی دیگر از جذابیت‌های پارک وکیل آباد، تندیس‌های بزرگ اسطوره‌های باستانی ایران است که از جمله آنها می‌توان به تندیس بزرگ کاوه آهنگر اشاره کرد.

بند گلستان

بند گلستان یکی از بندهای تاریخی واقع در  شهرستان فاروج و در اطراف پارک وکیل آباد با پیشینه ای حدود 500 سال است. طراحی و ساخت ساره این بند به دوره تیموریان مربوط می‌شود. این بند در دسته زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد است. دسترسی به این بند زیبا، با مترو یا اتوبوس، امکان‌پذیر است. بند گلستان، معمولاً یکی از اماکن تفریحی است که اغلب مردم مشهد در روزهای تعطیل به آنجا می‌روند. وجود مناطق جنگلی و تفریحی در اطراف این بند، آن را به یکی از زیباترین مناطق ییلاقی تبدیل کرده است.

مطلب پیشنهادی

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

علائم کم کاری تیروئید| در مردان، زنان و کودکان

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چگونه یک اختلال کوچک در غده تیروئید آثار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳