شنبه , 6 مرداد 1403 - 5:08 قبل از ظهر

همه چیز درباره خواص زیره سبز و سیاه + نحوه مصرف

 

زیره یکی از گیاهان دارویی است که طعم و مزه خاصی دارد و می تواند برای تهیه غذاهای مختلف نیز مورد استفاده قرار گیرد. طبع زیره گرم و خشک است و می تواند برای افرادی که طبع سردی دارند، بهترین گزینه محسوب شود. این گیاهان به دو دسته زیره سبز و سیاه تقسیم بندی می شوند که هر کدام خواص زیادی برای بدن دارند. از این رو در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد خواص این دو نوع زیره و نحوه مصرف آن ها صحبت کنیم.

زیره سبز برای چی خوبه

زیره سبز یک گیاه فوق العاده خوش بو و خوش طعم است که می تواند در ادویه هایی همچون کاری و چیلی مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه پرفایده برای مزه دار کردن نوشیدنی ها، چاشنی های مختلف و دسرها مورد استفاده قرار می گیرد. زیره سبز خواص زیادی برای بدن دارد و می تواند برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و کاهش نفخ مورد استفاده قرار گیرد. مصرف این گیاه باعث تقویت رحم شده و زخم ها را التیام می بخشد. این گیاه سبز رنگ ضد درد و بی حس کننده بسیار خوبی است و می تواند التهاب ایجاد شده در بدن را نیز کاهش دهد. خاصیت ضد اسپاسم این گیاه، باعث کاهش گرفتگی های عضلات نیز می شود.

زیره سیاه برای چی خوبه

زیره سیاه یک گیاه گرم و خشک است که می تواند فواید بسیار زیادی برای بدن داشته باشد. این ترکیب زیاد کننده شیر مادران بوده و بادشکن بسیار قوی است. از خواص این گیاه می توان به هضم کننده بهتر غذاها، مدر و ضد تشنج اشاره کرد. به طوری که با مصرف این گیاه می توانید بسیاری از مشکلات سیستم گوارش را از جمله انگل معده و روده و تنگی نفس را درمان کنید. این گیاه برای درمان سکسکه نفخی نیز بسیار مفید است و می تواند دلپیچه کودکان را درمان کند.

طریقه مصرف زیره سیاه برای معده

روش های مختلفی برای مصرف زیره سیاه جهت بهبود سیستم گوارش وجود دارند. یکی از ساده ترین این روش ها، پودر کردن زیره سیاه و میل کردن مقدار کمی از پودر پس از هر وعده غذایی است. در این صورت زیره سیاه می تواند با فیبر بالا و همچنین فواید زیاد، معده درد شما را درمان کرده و باعث کاهش احساس درد در ناحیه معده شود. همچنین می توان از دمنوش زیره سیاه نیز برای کاهش درد معده و تسکین مشکلات گوارشی استفاده کرد. بدین صورت که 1 قاشق چایخوری زیره سیاه را در یک لیوان آب جوش بریزید و آن را روی کتری یا سماور دم کنید.

خواص زیره سیاه برای لاغری شکم

زیره سیاه یکی از گیاهان دارویی است که می تواند برای کاهش وزن و لاغری شکم مورد استفاده قرار گیرد؛ اما این بدین معنی نیست که زیره سیاه دارای خاصیت چربی سوزی است. بلکه می تواند باعث کاهش نفخ و درد شکم شده و از ورم شکم در اثر خوردن غذاهای نفخ دار جلوگیری کند. با توجه به اینکه در اکثر موارد افراد با مشکل چاقی شکم مواجه نیستند، ولی نفخ و باد تجمع یافته در سیستم گوارش آن ها را چاق نشان می دهد، می توانیم بگوییم که زیره سیاه تاثیر زیادی روی لاغری ظاهری دارد. به خصوص افرادی که دارای چربی اضافه در شکم نیستند و فقط به دلیل نفخ در سیستم گوارش خودشان با این مشکل مواجه شده اند.

طریقه مصرف زیره سبز برای لاغری شکم

مصرف زیره سیاه برای لاغری شکم با روش های مختلفی امکان پذیر است. به طور کلی، توصیه می شود که افراد زیره های سیاه را در زمانی مصرف کنند که معده آن ها یا کاملا خالی یا نیمه خالی است. حال می توان از عرق زیره سیاه یا دمنوش آن استفاده کرد که هر کدام فواید بسیار زیادی برای بدن شما دارند. دقت داشته باشید که زیره سیاه اگر با رژیم غذایی مناسب مصرف شود می تواند باعث کاهش وزن و لاغری گردد. در غیر این صورت نباید انتظار زیادی از این گیاه دارویی داشته باشید.

خواص زیره سبز برای رحم

زیره سبز یکی از ترکیبات مفید برای بانوان است که می تواند باعث تعادل در هورمون ها و پیشگیری از بروز مشکلات جسمی در بانوان شود. زیره سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد عفونی فوق العاده ای دارد. به محض ورود ترکیبات موجود در زیره سبز به داخل بدن، خواص آن آزاد می شوند و رحم نیز پاکسازی خواهد شد. مصرف زیره باعث سم زدایی رحم شده و تمامی ترکیبات مضر موجود در رحم را از بین می برد.

عوارض زیره سیاه برای زنان

به طور کلی برای مصرف هر گیاه دارویی باید با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کرد. چون در برخی از مواقع، مصرف این گیاهان بر اساس شرایط فرد مضر بوده و نباید انجام شود. زیره سیاه در اکثر موارد برای زنان عوارض زیادی را به همراه ندارد و حتی می تواند باعث متعادل شدن هورمون های آن ها نیز شود. اما در صورتی که بانوان باردار از این گیاه استفاده کنند، احتمال سقط جنین را در خود افزایش می دهند. همچنین، ممکن است مصرف بیش از حد زیره سیاه باعث ایجاد قاعدگی های سنگین برای بانوان شود. از این رو توصیه می شود که بانوان باردار و دختران و زنان در حین قاعدگی از زیره سیاه استفاده نکنند.

کدام زیره برای لاغری بهتر است

هم زیره سیاه و هم زیره سبز می توانند برای کاهش وزن شما در صورت داشتن رژیم مناسب مورد استفاده قرار گیرند. هر چند که طبق توضیحات داده شده، آن ها بیشتر نقش رفع نفخ موجود در سیستم گوارش شما را دارند؛ اما باید توجه داشته باشید که طعم زیره سبز بسیار تند است و ممکن است نتوانید آن را تحمل کنید. به همین خاطر معمولا پزشکان طب سنتی توصیه می کنند که افراد از زیره سیاه برای کاهش وزن و لاغری استفاده کنند که طعم شیرین و ملایمی دارد.

بهترین روش مصرف زیره برای لاغری

اینکه بخواهیم بهترین روش مصرف زیره برای لاغری را به شما توصیه کنیم، یک دروغ محض است. چون به هر حال هر یک از افراد بر اساس ذائقه ای که دارند، روش خاصی را برای مصرف زیره سیاه در نظر می گیرند که باید به آن توجه داشت. توصیه ما این است که زیره سیاه را به هر طریقی با شکم خالی میل کنید. در این صورت نفخ و ورم معده شما که باعث ایجاد چاقی ظاهری می شوند، از بین خواهند رفت و می توانید به ظاهر ایده آلی نیز برسید.

طرز تهیه دمنوش زیره سیاه برای لاغری

برای تهیه دمنوش زیره سیاه، کافیست که یک قاشق زیره سیاه را پودر کرده و به یک لیوان آب اضافه کنید. سپس این ترکیب را روی شعله گاز یا کتری قرار داده و اجازه دهید به مدت 10 الی 15 دقیقه بجوشد و سپس میل کنید. می توانید برای بهبود اثربخشی دمنوش زیره، کمی به آن رازیانه نیز اضافه کنید. در صورتی که دمنوش تهیه شده توسط شما کمی تند است، می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید تا یک دمنوش مقوی و در حین حال خوشمزه داشته باشید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

نمونه رژیم فستینگ دکتر کرمانی

رژیم فستینگ یا رژیم روزه‌داری متناوب به عنوان یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی شناخته می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *