شنبه , 6 مرداد 1403 - 7:17 قبل از ظهر

علائم کم خونی شدید در بانوان

کم خونی شدید در بانوان یک اختلال رایج است که تقریبا همه بانوان در مقطعی از زندگی خود به آن دچار می‌شوند. حالت‌های خاص مانند قاعدگی و بارداری‌های متعدد، اصلی‌ترین دلیل بروز کم خونی هستند. با این حال در برخی افراد، اختلالات ژنتیکی منجر به بروز علائم کم خونی شدید در بانوان خواهند شد. خستگی، تپش قلب شدید، احساس سردی در دست‌ها و پاها و رنگ پریدگی پوست از علائم ظاهری کم خونی هستند. در موارد شدیدتر ممکن است ابتلا به بیماری قلبی، بزرگ شدن کبد و افسردگی نیز رخ دهند.

علائم کم خونی شدید در بانوان

علائم کمبود آهن در بدن زنان

کمبود آهن اصلی‌ترین علت کم خونی شدید در بانوان است. هنگامی که آهن کافی به بدن نرسد یا جذب آن در بدن دچار اختلال گردد، کم خونی رخ می‌دهد. زیرا تشکیل هموگلوبین به آهن نیاز دارد و در صورت فقر آهن، گلبول‌های قرمز خون کاهش می‌یابند. بروز کم خونی باعث کندتر شدن اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن می‌شود. در ادامه، علائم کمبود آهن در بدن زنان را توضیح خواهیم داد.

احساس خستگی مفرط و ضعف

فردی که به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کند، هموگلوبین و گلبول قرمز کمتری نسبت به حد استاندارد دارد. در نتیجه، اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن، مخصوصا ماهیچه‌ها، مختل می‌گردد. این مشکل در نهایت باعث احساس ضعف و خستگی مفرط در بانوان خواهد شد.

زرد شدن رنگ پوست

از علائم کم خونی شدید در بانوان می‌توان به رنگ پریدگی صورت و بدن اشاره کرد. هنگامی که فرد دچار کم خونی شدید می‌شود، گلبول‌های قرمز کمتری در مویرگ‌های صورت وجود دارند. در نتیجه، پوست صورت شفافیت خود را از دست داده و کمرنگ‌تر به نظر می‌رسد.

علائم کمبود آهن در بدن زنان

احساس تپش قلب شدید

هر چه کم خونی فرد شدیدتر باشد، اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن سخت‌تر خواهد بود. در نتیجه قلب ناچار به ضربان بیشتری است تا بتواند نیاز بدن به اکسیژن را برطرف کند. این حالت به معنای داشتن تپش قلب بیشتر است. کم خونی شدید در بانوان می‌تواند ابتلا به بیماری‌های قلبی و بزرگ شدن قلب را محتمل‌تر کند.

ابتلا به سندرم پیکا

اگر از آن گروه افرادی هستید که تمایل به خوردن یخ، جوش شیرین، خاک، کاغذ و گچ دارید، حتما آزمایش کم خونی بدهید. تمایل به خوردن مواد غیرخوراکی یکی از نشانه‌های کم خونی شدید در بانوان است. این حالت در پزشکی تحت عنوان سندرم پیکا شناخته می‌شود.

ابتلا به افسردگی شدید

کمبود آهن در بدن و کم خونی شدید در بانوان بر عملکرد سیستم عصبی نیز تاثیرگذار است. کم خونی از چند نظر بر سلول‌های عصبی اثر می‌گذارد که عبارتند از:

  • ارتباط بین سلول‌های عصبی
  • اختلال در ساخت میلین (دیواره سلول‌های عصبی) که باعث کاهش سرعت انتقال پیام می‌شود
  • مختل شدن تولید موادی ضروری برای انتقال سیگنال در مغز
  • متابولیسم سلول‌های عصبی مغز

هر چه شدت فقر آهن و کم خونی در بانوان بیشتر باشد، آسیب‌های ناشی از آن شدیدتر خواهند بود. این مساله می‌تواند در نهایت منجر به ایجاد افسردگی شدید در زنان گردد. بهترین راه برای مقابله با این حالت، توجه به علائم کم خونی شدید در بانوان است تا در اسرع وقت درمان شود.

علائم کمبود آهن در بدن زنان

سردی دست و پا در زنان

نیازی به توضیح این مساله نیست که گردش خون باعث گرم ماندن بدن می‌شود. حال اگر مقدار گلبول‌های قرمز در بدن کم باشد، در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می‌گردد. در افرادی که به کم خونی شدید مبتلا هستند، احساس سرما در دست‌ها و پاها امری طبیعی است. این افراد صرف نظر از آب و هوای فصلی، دست و پای سردی دارند.

علائم متفرقه کم خونی شدید در بانوان

با این که علائم کم خونی در زنان از هر فرد به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد، اما برخی نشانه‌های اولیه تقریبا مشترک هستند. برای مثال، ریزش موها در بانوان تا حد زیادی به کم خونی آن‌ها وابسته است. هر چه از بروز علائم کم خونی شدید در بانوان زمان بیشتری گذشته باشد، شدت ریزش مو نیز شدیدتر خواهد بود. سرگیجه، سردرد، تهوع، عصبانیت و کاهش وزن شدید نیز از دیگر علائم کم خونی در زنان است.

علت ذخیره نشدن آهن در بدن زنان

علت کم خونی در بانوان عمدتا به عدم جذب آهن یا ذخیره نشدن آهن در بدن زنان ربط دارد. این مساله می‌تواند به دو موضوع مرتبط باشد. یا رژیم غذایی فرد به اندازه کافی آهن در بر نداشته و بنابراین سطح آهن بدن کم است. یا اینکه به دلیل وجود مشکلات روده‌ای، امکان جذب آهن در بدن وجود ندارد. موارد دیگر مانند قاعدگی شدید یا طولانی، ابتلا به آندومتریوز و بارداری‌های متعدد هم می‌توانند علت ذخیره نشدن آهن در بدن زنان باشد.

با تمام این تفاسیر بدانید که نباید بر اساس این نوشته ها برای بدن خود تصمیم گیری کنید. مطالب گفته شده تنها مباحثی هستند تا اطلاعات کلی شما را افزایش دهند. بنابراین اگر احساس می کنید دچار کمخونی هستید و علاپم آن را در بدن خود دارید حتما در ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش های مورد نیاز برای شما توسط متخصص نوشته شود و راه درمانی صحیح را پیش بگیرید.

مطلب پیشنهادی

درصد خطای بیبی چک منفی

با پیشرفت تکنولوژی در عرصه پزشکی می‌توان استفاده از کیت‌های تشخیص حاملگی یا بیبی چک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *