جمعه , 31 فروردین 1403 - 4:55 بعد از ظهر

لکه بینی قهوه ای [منظور از لکه بینی قهوه ای چیست؟ ]

 

لکه بینی قهوه ای رنگ اتفاقی است که هر بانویی حداقل یکبار در زندگی با آن مواجه شده است. این اتفاق عمدتا پیش از زمان پریودی رخ می دهد و یا ممکن است در اولین روز پریود مشاهده شود. در علائم پیش از یائسگی نیز لکه های قهوه ای رنگ مشاهده می شود. به هر حال باید بدانید که لکه بینی قهوه ای جای نگرانی نیست و حتی هشداری است که بانوان را از شرایط ویژه آگاه می کند. خوب است با دلیل لکه بینی قهوه ای رنگ و زمان های ایجاد آن آشنا شوید تا در صورت ترشح آن دستپاچه نباشید. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

دلیل ترشحات قهوه ای

ترشحات بانوان ممکن است رنگ های مختلفی داشته باشد که هر یک خبر از اتفاقی می دهد. برای مثال عمده لکه های زرد رنگ به دلیل عفونت واژن ترشح می شوند. در حالت عادی این ترشحات سفید رنگ است و به ندرت به رنگ قهوه ای نیز دیده می شود. دلیل قهوه ای بودن ترشحات واژن آمیختگی آن با مقدار کمی خون است. به وجود آمدن لکه هایی به رنگ قهوه محدود به سنی خاصی نبوده و بانوان در هر زمانی آن را مشاهده می کنند. فعل و انفعالات رحم در زمان بارداری ممکن است منجر به تولید لکه قهوه ای شود. افرادی که با التهاب لگن درگیر می شوند در میان سایر علائم ممکن است با لکه بینی قهوه ای مواجه شوند. لگن به دلیل عفونت رحم دچار التهاب و درد می شود و فرد علائمی از قبیل تب، درد در زمان نزدیکی، ترشحات با بوی غیر طبیعی و… خواهد شد. برای کاهش علائم ایجاد شده معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود.

امروزه به دلیل تغییراتی که در مواد غذایی و سبک زندگی به وجود آمده، تنبلی تخمدان در بین بانوان و دختران جوان افزایش یافته است. به همین دلیل تخمدان ها بر حسب ریتم طبیعی فعالیت نداشته و پریود نامنظم رخ می دهد. در این شرایط لکه بینی قهوه ای بعضا تا یک هفته قبل از زمان شروع عادت ماهیانه اتفاق می افتد. بانوانی که از تامپون استفاده می کنند و یا کاندوم ابزار جلوگیری آن هاست باید دقت داشته باشند که به درستی از این وسایل استفاده کنند. در مواردی دیده شده که باقی ماندن تکه ای از این ابزارها در رحم منجر به بروز عفونت و در نهایت ایجاد لکه های قهوه ای رنگ می شود. همانطور که گفته شد لکه های قهوه ای جای نگرانی ندارد اما مشاهده مکرر آن ها نیازمند مراجعه به پزشک است. چرا که می تواند خبر از سرطان دهانه رحم داشته باشد. بنابراین اگر بین مدت زمان دو پریود و یا پس از نزدیکی مکررا لکه های قهوه ای رنگ مشاهده کرده حتما به پزشک مراجعه کنید.

لکه بینی قهوه ای [منظور از لکه بینی قهوه ای چیست؟ ]

یکی از زمان هایی که ممکن است بانوان با ترشحات قهوه ای رنگ مواجه شوند در بارداری است. در بارداری تولید خون در مادر بیشتر از حالت عادی افزایش می یابد تا پاسخگوی نیاز جنین و مادر باشد. حرکت خون به سمت جنین افزایش یافته و انقباضاتی که در رحم رخ می دهد ممکن است به لکه بینی قهوه ای رنگ منجر شود. لکه بینی جز نشانه های اولیه بارداری نیز گزارش شده است. لانه گزینی جنین در هفته های اولیه در برخی از بانوان ترشحات قهوه ای رنگ ایجاد می کند.

این اتفاق ممکن است در هفته های آخر بارداری نیز رخ دهد. اما توصیه می شود در ویزیت های دوره ای که مادران با پزشکشان دارند حتما در مورد لکه بینی ها و زمان رخداد آن صحبت کنند و پزشک را در جریان قرار دهند. زیرا همراه شدن لکه های قهوه ای رنگ با علائم دیگر ممکن است سلامت جنین را تهدید کند. برای مثال سوزش ادرار و خارش دهانه رحم می تواند علامتی برای عفونت و التهاب واژن باشد. و خطرناک تر از آن بارداری خارج از رحم است که علاوه بر جنین برای مادر نیز خطر آفرین خواهد بود. مادرانی که دوقلو باردار هستند بیش از سایر بانوان لکه بینی دارد که این مسئله تا حدودی طبیعی است. گفته شده است تا 12 هفته اول بارداری خروج لکه های قهوه ای می تواند واکنش طبیعی بدن باشد و جای نگرانی ندارد. برای خواندن مقاله های بیشتر به سایت سیب سر بزنید.

 

 

 

 

مطلب پیشنهادی

آیا آب آوردن زانو خطرناک است

  در مفاصل بدن به طور طبیعی مقداری آب وجود دارد که اجازه نمی دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳