دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 2:03 بعد از ظهر

thc چیست؟

مخدر موجود در ماری جوانا و حشیش، thc نام دارد. این ماده زیرمجموعه‌ای از کانابینوئیدها است و به همین دلیل مصرف آن می‌تواند بر ذهن و حافظه افراد تاثیرگذار باشد. یک سوال رایج درباره thc این است که آیا این ماده اعتیاد دارد؟ در پاسخ باید گفت که تتراهیدروکانابینول یکی از مواد مخدر محسوب می‌شود. پس مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث وابستگی عصبی و ذهنی گردد. از این رو، اعتیاد به Tetrahydrocannabinol می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

در این مقاله به بیان جزئیات بیشتری درباره ترکیب تی اچ سی و تاثیر آن بر بدن صحبت خواهیم کرد.

ماده thc چیست؟

تتراهیدروکانابینول که به اختصار thc نامیده می‌شود، ماده شیمیایی موجود در حشیش و ماری جوانا است. این ماده با اتصال به گیرنده‌های عصبی مغز باعث افزایش حساسیت‌های فرد می‌گردد. نحوه مصرف مواد حاوی thc با دو روش خوراکی و استنشاق است. تاثیر استنشاق این ماده بسیار بیشتر و سریع‌تر است. به طوری که فرد بلافاصله پس از استنشاق می‌تواند تاثیر آن را حس کند.

تاثیر تی اچ سی بر مغز چگونه است؟

تاثیر ماده thc در افراد مختلف متفاوت است. برای مثال، این ماده در برخی افراد باعث ایجاد حس هیجان و سرخوشی شده و در برخی دیگر احساس ترس را برمی‌انگیزد.

تاثیر تی اچ سی بر مغز چگونه است؟

گیرنده‌های کانابینوئید در قسمت‌های مشخصی از مغز قرار گرفته‌اند. این قسمت‌ها معمولا به حافظه، تفکر، هماهنگی، درک زمان و لذت مربوط می‌شوند. با اتصال ماده تی اچ سی به این گیرنده‌ها میزان هوش، حافظه و قدرت شناختی افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مصرف مواد حاوی تتراهیدروکانابینول در بسیاری از افراد، ترشح دوپامین را زیاد می‌کند. در نتیجه احساس سرخوشی در فرد ایجاد می‌گردد. البته با مصرف این ماده، نحوه پردازش اطلاعات در هیپوکامپ مغز (مسئول ثبت خاطرات جدید) دچار اختلال می‌گردد. با این حال، افراد معمولا در اثر حس سرخوشی ناشی از Tetrahydrocannabinol، آن را مصرف می‌کنند.

عوارض استفاده از thc

ماده thc یک ماده مخدر پرطرفدار است. بر خلاف تصور عموم، مصرف طولانی مدت آن با دوز بالا می‌تواند باعث ایجاد اعتیاد گردد. صرف نظر از وابستگی‌های اعتیاد گونه آن، عوارض استفاده از thc در قسمت‌های مختلفی از بدن مشاهده می‌شوند. در ادامه به عوارض مصرف تتراهیدروکانابینول اشاره خواهیم کرد.

عوارض استفاده از thc

ایجاد اختلال در حرکت

یکی از رایج‌ترین خطرات مصرف تی اچ سی، ایجاد اختلال در مهارت‌های حرکتی است. به طور کلی، افرادی که از تتراهیدروکانابینول استفاده می‌کنند، تمرکز کافی برای کارهای حساس را نخواهند داشت. به همین دلیل لازم است تا زمان رفع آثار اولیه آن از بدن (حدود 3 ساعت)، از رانندگی و کارهای مشابه پرهیز نمایند. این مساله برای افرادی که از داروهای حاوی ماده تی اچ سی استفاده می‌کنند نیز صادق است.

کاهش حافظه و ضریب هوشی

مصرف حشیش و ماری جوانا بر عملکرد قسمت‌های شناختی و حافظه مغز اثر می‌گذارد. معمولا جوانانی که از این نوع مواد استفاده می‌کنند، با کاهش ضریب هوشی، حافظه و قدرت شناخت روبرو می‌شوند. این مشکلات معمولا اثرات طولانی مدت داشته و بر کیفیت زندگی افراد اثرگذار خواهند بود.

کاهش حافظه و ضریب هوشی

بروز اختلالات ناباروری

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف Tetrahydrocannabinol می‌تواند باعث بروز اختلالات ناباروری در سنین بالاتر گردد. این مشکلات عمدتا از مصرف تتراهیدروکانابینول در دوران جوانی و نوجوانی ناشی می‌شود. این موضوع می‌تواند اثرات طولانی مدت ماده thc را نشان دهد.

امکان اوردوز با thc

در برخی کشورها مانند آمریکا، خوراکی‌های حاوی تتراهیدروکانابینول به فروش می‌رسند. البته مصرف این خوراکی‌ها قانونی است. با این حال در صورت خوردن بیش از حد آن‌ها، امکان اوردوز با تی اچ سی وجود دارد. تاثیر ماری جوانا به صورت خوراکی، اثرات طولانی مدتی بر فرد می‌گذارد. به طوری که این اثرات بین ۶ تا ۸ ساعت فرد را درگیر خواهند کرد.

عوارض استفاده از thc

آیا thc مصرف دارویی دارد؟

بر اساس اعلام موسسه سرطان آمریکا، ماری جوانا از سالیان خیلی دور به عنوان دارو مصرف می‌شد. به همین دلیل نیز از سال ۲۰۱۷ مصرف دارویی آن در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا مجاز اعلام گردید. یکی از مصارف دارویی تی اچ سی، رفع حالت تهوع و استفراغ مرتبط با شیمی درمانی در سرطان است. همچنین افراد مبتلا به ایدز که دچار بی‌اشتهایی شدید می‌شوند، با مصرف داروهای شامل تی اچ سی، اشتهای خود را به دست می‌آورند. با وجود همه این موارد مصرف تی اچ سی را نمی‌توان بی‌خطر قلمداد کرد و باید از مصرف آن خودداری کنید.

مطلب پیشنهادی

برای ترک شیشه چه بخوریم

برای ترک شیشه چه بخوریم

اعتیاد یکی از عواملی است که تمام ابعاد شخصیتی و زندگی فرد و اطرافیانش را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *