سه شنبه , 18 اردیبهشت 1403 - 4:39 قبل از ظهر

روغن سیاه دانه برای چه دردهای خوب است؟

 

گیاه سیاه‌دانه علاوه بر آن‌که یک ادویه خوب برای برخی از غذاها محسوب می‌شود، یک گیاه دارویی مفید هم هست. آب و هوای مناطقی همچون جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب اروپا و شمال آفریقا برای رشد این گیاه مطلوبند. امروزه این گیاه را در تمام دنیا می‌کارند و خواص این گیاه و روغن آن در تمام دنیا شناخته شده است. خیلی از مردم از این گیاه و روغن آن در درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌کنند. گیاه و روغن سیاه‌دانه از نظر طب سنتی ایرانی، دارای طبعی گرم و خشک است. در این مقاله قصد داریم برای شما همراهان همیشگی درباره این موضوع که روغن سیاه‌دانه برای چه دردهایی خوب است؟ صحبت کنیم تا شما با آگاهی بهتری از این روغن استفاده کنید.

کنترل دیابت و تقویت گوارش

خیلی از افرادی که تازه دیابتی شدند به پیشنهاد دوستان و اقوامشان به مصرف روغن سیاه‌دانه می‌پردازند ولی همیشه برای برخی از آنها قبل از استفاده از روغن سیاه‌دانه جای سوال است که آیا واقعاً این روغن در کاهش قند خون آنها موثر است یا خیر؟ در واقع می توانیم از آزمایشات پزشکی که درباره خاصیت روغن سیاه‌دانه در کنترل دیابت صورت گرفته است، این چنین نتیجه گیری کنیم که این روغن خواص ضد دیابتی دارد و باعث کاهش قند خون در تمامی افراد می‌شود.

این روغن حتی می تواند قند خون را در افرادی که به انسولین مقاومت دارند کاهش دهد. برای همین برخی از پزشکان برای دیابت نوع 2، در کنار سایر روش‌های دارویی، روغن سیاه‌دانه را هم تجویز می‌کنند. شاید متعجب شوید ولی این روغن برای دستگاه گوارشی هم مفید است و برخی از پزشکان برای کاهش علائم آزاردهنده گوارشی، مانند حالت تهوع، اسهال، یبوست، نفخ و اتساع شکم بیماران از آن استفاده می کنند. ولی هنوز مطالعات علمی در زمینه تاثیرات روغن سیاه‌دانه بر دستگاه گوارشی به صورت کامل انجام نگرفته است؛ به گونه ای که در برخی از افراد که به این روغن حساسیت دارند؛ این علائم بدتر شده است.

 کنترل فشار خون

از فواید دیگر این روغن می توانیم به کنترل کنندگی یا پایین آوردن فشار خون افراد اشاره کنیم. اگر فردی به مصرف مداوم روغن سیاه‌دانه ادامه دهد. این روغن می تواند باعث کنترل فشار خون او شود و اگر دچار فشار خون بالا باشد با مصرف مداوم روغن سیاه‌دانه می تواند فشار خونش را پایین بیاورد.

در مطالعات انجام شده بین دو گروه که به فشار خون مبتلا بودند؛ به یک گروه فقط روش‌های دارویی تجویز شد و به گروه دیگر علاه بر روش‌های دارویی گروه اول، روغن سیاه‌دانه هم تجویز شد. از نتایج پایانی این دو گروه به خوبی مشاهده می‌کنیم که روغن سیاه‌دانه در گروه دوم باعث شده است که افراد سریع‌تر به نتیجه مطلوب که همان کاهش فشار خون در یک بازه زمانی مشخص است برسند. مصرف مداوم این روغن علاوه بر کاهش فشار خون، می تواند باعث کاهش کلسترول خون هم شود.

تسریع در التیام زخم‌ها

روغن سیاه‌دانه همچنین در کاهش التهابات پوستی افراد نظیر انواع جوش، آکنه، زخم و… موثر است. مطالعات پزشکان نمایانگر آن است که استفاده مداوم افراد از روغن سیاه‌دانه می‌تواند التهابات پوستی را تا حد زیادی کاهش دهد. این روغن همچنین در ترمیم زخم‌های باز افراد موثر است. تاثیر استفاده این روغن هم در تحقیقات پزشکان به خوبی قابل مشاهده است.

مؤثر در کاهش وزن

از فواید دیگر روغن سیاه‌دانه علاوه بر موارد فوق الذکر می توانیم به کاهش وزن آن در افراد اشاره کنیم. این تاثیر به حدی است که برخی از متخصصان تغذیه از این روغن در کنار سایر روش‌ها یا رژیم های کاهش وزنی برای کاهش وزن افراد استفاده می کنند و در این باره تحقیقاتی توسط پزشکان تغذیه صورت گرفته است.

این پزشکان افراد شرکت کننده را به دو گروه کاملاً مشابه تقسیم بندی کردند و به یک گروه فقط رژیم غذایی و به گروه دیگر علاوه بر رژیم غذایی مصرف روغن سیاه‌دانه را هم تجویز کردند. در انتهای بازه زمانی تحقیق کاملاً مشخص شد که افراد گروه دوم که از روغن سیاه‌دانه در کنار رژیم غذایی استفاده کردند، کاهش وزن بهتری را نسبت به گروه اول داشتند.

تقویت سلامت موها

پزشکان سال‌هاست که از فواید این روغن در درمان التهابات پوستی و سلامت پوست استفاده می‌کنند. این روغن همچنین برای سلامتی موها می‌تواند مفید واقع شود. امروزه این روغن هم به صورت شکل دارویی و هم به صورت مایع در بازار وجود دارد و بسته به نوع مصرف آن پزشکان از شکل دارویی یا مایع آن استفاده می کنند. برای مثال اگر پزشکان برای سلامتی مو در افراد آن را تجویز کنند از شکل مایع آن استفاده می‌کنند. افرادی که از این روغن برای موهایشان استفاده کردند، کمتر دچار سفیدی مو، ریزش مو، شوره مو و…. شدند.

از فواید این روغن در کل می توانیم به مسکن خوب برای کمردرد، درمان دردهای مفصلی، جلوگیری از سفیدی مو، جلوگیری از آکنه، آب رسانی پوست، زیبایی پوست و تقویت قوای جنسی اشاره کنیم. همچنین از عوارض این روغن می توانیم به ایجاد حساسیت یا آلرژی، استفراغ و یبوست شدید و ضرر داشتن برای دوران بارداری یا شیردهی اشاره کنیم.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *