پنجشنبه , 13 اردیبهشت 1403 - 2:48 بعد از ظهر

از کجا بفهمیم جنین سقط شده

از کجا بفهمیم جنین سقط شده ‌است؟ عدم دفع شدن کامل بقایای جنین، یکی از مشکلات عمده بعد از سقط است. باید گفت که لازم است این معضل با دارو یا روش‌های جایگزین، حل شود. به همین دلیل اگر با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کنید، حتماً این مقاله از مجله اینترنتی سیب را مطالعه کنید. در ادامه به بررسی علائم و تشخیص سقط جنین می‌پردازیم.

علائم و تشخیص سقط ناخواسته جنین

علائم و تشخیص سقط ناخواسته جنین

یکی از باورهای اشتباه رایج میان بانوان، وجود صددرصد خونریزی در سقط جنین است. باید بگوییم که خونریزی تنها یکی از علائم سقط است. گاهی اوقات خون‌ریزی و درد حس نمی‌شود. در این مواقع باید به سراغ علامت‌های دیگر رفت. در ادامه علائم سقط ناخواسته جنین را بررسی می‌کنیم.

علائم

درد جدی و غیر قابل تحمل، یکی دیگر از مشخصات سقط جنین است. در صورتی که این اتفاق در هفته‌های اول بارداری بیفتد، جنین به صورت لخته‌های خون از بدن خارج می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت خون‌ریزی از نشانه‌های شاخص و برجسته سقط جنین است. دفع خون از بدن گاهی بسیار شدت دارد. بعضی اوقات هم با لکه‌های درشت خونی مواجه می‌شوید.

دفع شدن بافت‌ها و حتی مایع از واژن، می‌تواند نشانی از سقط جنین باشد. درد یکی دیگر از علائم اصلی سقط جنین به شمار می‌رود. این درد معمولاً در شکم اتفاق می‌افتد. دردهای شکمی با گرفتگی‌های شدیدی همراه هستند. دردهای سقط محدود به شکم نیست. سقط جنین ممکن است با کمردرد همراه شود. درد کمر ممکن است خفیف یا شدید باشد.

تشخیص

از کجا بفهمیم جنین سقط شده است؟ در صورتی که با علائم فوق مواجه شدید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. دکتر با معاینه دقیق، مشکل را بررسی می‌کند. علاوه بر معاینه رحم با بررسی هورمون‌های بارداری، می‌توان به راحتی به سقط یا عدم سقط جنین پی برد. تست‌های هورمونی از طریق آزمایش خون، در عرض دو الی سه روز، انجام می‌شوند. در صورتی که خونریزی و گرفتگی عضلاتتان شدید است، احتمالاً پزشک به انجام سونوگرافی اقدام می‌کند تا بارداری خارج از رحم را تشخیص دهد. سونوگرافی ممکن است عارضه‌ای را نشان ندهد. در صورتی که لکه بینی ادامه دار باشد، سونوگرافی مجدداً انجام می‌شود.

در این مرحله، ضربان قلب جنین را بررسی می‌کنند تا در صورت وجود عارضه احتمالی، به مادر اطلاع دهند. اگر قلب جنین مشکلی نداشته باشد، بارداری پایدار بوده و خطر سقط به حداقل می‌رسد. در صورت ادامه دار بودن خونریزی، پزشک با انجام اقداماتی مثل عمل سرکلاژ از سقط جنین پیشگیری می‌کند. گاهی هم تنها چاره کار، استراحت مطلق است.

وجود درد با داروهایی تجویز شده توسط پزشک، تا حدودی از میان خواهد رفت.  ادامه دار بودن خونریزی، سونوگرافی مجددی را می‌طلبد. در صورتی که در سونوگرافی نشانه‌ای از ضربان قلب جنین وجود نداشته باشد، نوزاد سقط شده است. برای خارج کردن بافت‌های باقی‌مانده باید اقدام شود. لازم به ذکر است که مادر در این دوران به مراقبت بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

از کجا بفهمم جنین کامل سقط شده؟

سقط ناقص جنین، ممکن است برای مادر خطرناک باشد. سقط ناقص به این معنی است که جنین در بدن مادر، بدون هیچ رشدی باقی می‌ماند. به عبارت دیگر بافت‌های مختلف جنین هنوز در بدن مادر قرار دارند. این معضل باید هر چه سریع‌تر درمان شود. این پرسش به وجود می‌آید که از کجا بفهمیم جنین سقط شده است؟ برای اطمینان از سقط کامل جنین باید به سراغ نشانه‌ها بروید. در صورتی که نشانه‌های زیر را دارید، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی شدید و طولانی
  • شکم درد شدید و طولانی
  • تب
  • بی حالی

بررسی تیتر بتا از روش‌های اصلی تشخیص سقط کامل جنین است. سیر کاهشی بتا و همچنین از میان رفتن درد و خون‌ریزی، تکمیل شدن فرآیند سقط را نشان می‌دهد. باید بگوییم که منظور از خون‌ریزی در این‌جا، دفع شدید و طولانی مدت خون است. قطعاً خون‌ریزی خفیف و وجود لخته بعد از سقط کامل هم مشاهده می‌شود. دفع خون بعد از سقط، به صورت لکه بینی است. حجم و میزان لکه بینی کم نیست. بنابراین نگران نباشید.

از کجا بفهمم جنین کامل سقط شده؟

کلام آخر

در این مقاله از مجله سیب، پاسخ‌گوی پرسش مهمی بودیم. از کجا بفهمیم جنین سقط شده است. بدون شک پاسخ به این پرسش هم برای سلامت جنین و هم سلامت مادر، بسیار ضروری است. برای خواندن مقالات دیگر در زمینه بهداشت مادر و کودک، حتماً نگاهی به سایر صفحات وبسایت سیب بیندازید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *