جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 9:19 بعد از ظهر

ریشه دندان عقل

هشدار: توجه کنید که این مطلب صرفا برای آگاهی عموم منتشر شده و ارزش پزشکی ندارد. حتما برای درمان و تشخیص بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دندان عقل، آخرین دندان در امتداد دندان‌های آسیا است. این دندان در سنین هجده تا بیست و پنج سالگی رشد می‌کند. رشد این دندان کاملا طبیعی است و باقی مانده از اجداد غارنشین ما است و کاربردهای مختص به خودش را در آن زمان داشته است. این دندان در دوره‌ی انسان‌های اولیه، برای خرد کردن گوشت و ساقه‌ی گیاهان، استفاده می‌شد. بعدها در طی تکامل کاربری خود را از دست داده و کوچک‌تر شد. این دندان امروزه کاربرد خیلی زیادی ندارد و در اکثر موارد به محض ایجاد عارضه یا مزاحمت برای سایر دندان‌ها، جراحی می‌شود. پس از جراحی در برخی موارد ریشه دندان عقل در لثه و گوشت باقی می ماند و این موضوع می‌تواند باعث التهاب و عفونت و عوارض جدی شود.

ریشه دندان عقل

عوارض وجود دندان عقل

دندان عقل در حالت طبیعی عارضه‌ خاصی ایجاد نخواهد کرد. اما گاهی اوقات این دندان رشد درستی ندارد و در درون لثه باقی می‌ماند که به آن دندان عقل نهفته می‌گویند.

دندان عقل نهفته در صورتی اتفاق می‌افتد که دندان به دلایل ژنتیکی یا مشکلات و بیماری‌ها به طور کامل از لثه خارج نشود. در این وضعیت شما میتوانید تاج دندان را بیرون از لثه ببینید اما خود دندان و بخش زیادی از آن داخل لثه گیر کرده است.

جراحی دندان عقل

به غیر از دندان نهفته دلایل دیگری ممکن است باعث شوند که دندان‌پزشک به شما توصیه کند، دندان عقل خود را بکشید. یکی از این دلایل ارتودنسی است. زمانی که فردی می‌خواهد ارتودنسی را انجام دهد، اگر دندان عقل کاملا رشد کرده باشد و نهفته نباشد، آن را خارج نمی‌کنند. اما در مواردی که دندان عقل کاملا رشد نکرده، یا نیمه رشد کرده باشد، آن را تخلیه می‌کنند. زیرا رشد دندان عقل پس از ارتودنسی می‌تواند به روند درمان سایر دندان‌ها آسیب بزند و باعث بدشکلی و پوسیدگی آن‌ها شود.

عوارض وجود دندان عقل

ریشه دندان عقل چند تاست؟

ریشه دندان به طور کلی، شامل بخشی از دندان می‌شود که در درون لثه قرار دارد و تا انتهای استخوان فک می‌رسد. دندان عقل هم مانند سایر دندان‌ها دارای ریشه است. تنها تفاوت ریشه‌های دندان‌های مختلف در تعداد آن‌هاست.‌‌هاههههههه‌ هاها     بااین‌حال نمی‌توان خیلی دقیق گفت تعداد ریشه‌های دندان عقل چقدر است. اما می‌توان حدس زد که دندان های عقل بالا و پایین هر کدام سه ریشه و کانال دارند.

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان عقل

کشیدن و جراحی دندان یکی از جراحی های رایج اما دردناک است. با این‌حال شما بعد از جراحی می‌توانید با انجام نکات زیر به کاهش درد و ورم آن کمک کنید.

  • از کمپرس سرد برای ورم و درد دندان استفاده کنید. کمپرس سرد برای بیست و چهار ساعت اول پس از جراحی توصیه می‌شود. پس از آن شما می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.
  • از غذاهای مقوی و نرم استفاده کنید. غذاهای خشک و خیلی داغ ممکن است به بافت لثه و لخته خون روی موضع آسیب برسانند و روند درمان دچار اختلال شود.
  • به هیچ عنوان بعد از جراحی دندان سیگار نکشید، چون باعث عفونت جای دندان می‌شود.
  • از ورزش سنگین پرهیز کنید، ورزش های سنگین ممکن است باعث خونریزی شوند.

ریشه دندان عقل چند تاست؟

باقی ماندن ریشه دندان عقل

در برخی اوقات احتمال دارد، هنگام جراحی دندان، ریشه‌های آن به خوبی تخلیه نشوند و این خود سرآغاز بیماری‌ها و مشکلات جدید است. این اتفاق گاهی اوقات به دلیل شکستن دندان یا آماتور بودن دندان‌پزشک اتفاق می‌افتد.

علائم باقی ماندن ریشه‌ دندان عقل نهفته

در واقع باقی ماندن ریشه دندان در ابتدا علائم خاصی ندارد. تنها زمانی ممکن است شما متوجه این موضوع شوید که منجر به حساسیت، عفونت و التهاب شود و مجبور شوید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

در دندان‌های غیر نهفته بعضی وقت‌ها خود بیمار متوجه وجود جسمی سخت زیر لثه و در جای دندان کشیده شده می‌شود. که این می‌تواند از علائم باقی‌ماندن ریشه دندان باشد.

جمع‌بندی
دندان عقل برای بیشتر انسان‌ها دندانی دردسر‌ساز است. بیشترین عامل جراحی دندان عقل، دندان عقل نهفته است که بسیار آسیب‌زا است. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که دندان عقل شما نتواند به طور کامل رشد کند و علاوه بر ریشه دندان عقل بخش زیادی از خود دندان در زیر لثه باقی بماند. این وضعیت می‌تواند سبب پوسیدگی و عفونت دندان‌های مجاور دندان عقل شود و به ریشه های آن‌ها آسیب بزند. بنابراین بی‌توجهی و رعایت نکردن بهداشت نشان می‌دهد که این دندان می‌تواند زمان و هزینه‌ی زیادی را از شما بگیرد. بنابراین بهتر است که قبل از این‌که این دندان بپوسد یا شما را به دردسر بیندازد، به دندان‌پزشک مراجعه کنید و از سلامت دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *