دوشنبه , 10 اردیبهشت 1403 - 5:19 بعد از ظهر

ولادت امام رضا چه روزی است؟

 

امام رضا (ع) هشتمین پیشوای شیعیان جهان است که در تاریخ 11 ذی‌القعده سال 148 هجری قمری در شهر مدینه متولد شدند. نام کامل آن بزرگوار، علی بن موسی الرضا (ع) بوده است. وی فرزند امام موسی کاظم (ع) بود و پس از وفات پدرش، به عنوان امام و جانشین او منصوب شدند. امام رضا (ع) به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین علمای دینی و اشراف شیعه شناخته می‌شوند. وی طراح و سازنده اجتماعی و فرهنگی برای جامعه مسلمانان و پیشرو در علم و بصیرت بودند.

امام رضا (ع) به دانش، عقل و بصیرت بی ‌انتهای خود معروف بودند. وی در طول زندگی خود علم و معرفت را در رشته‌های مختلف به شیعیان و عموم مردم آموختند. علاوه بر این، زندگی و شرایط جامعه در آن زمان، باعث به وجود آمدن سختی ها و ناراحتی های مختلف برای ایشان شد. با این حال، صبر و استقامت مثال زدنی آن حضرت، باعث شد تا از ایشان به عنوان یک نماد و الگو برای داشتن صبر و استقامت در برابر مشکلات یاد شود.

تاریخ تولد امام رضا (ع) چه روزی است؟

در تقویم قمری، ولادت امام رضا (ع) در روز 11 ماه ذی القعده و در شهر مدینه ثبت شده است. آخرین ولادت آن حضرت، مصادف بود با دهم خرداد ماه سال 1402 شمسی که در تقویم کشور به عنوان عید شیعیان به شمار می رود. در مورد ولادت اما رضا (ع) داستان ها و روایت هایی وجود دارد که در ادامه به موثق ترین آن ها می پردازیم.

داستان ولادت امام رضا (ع)

امام رضا (ع)، هشتمین امام از ائمه شیعه و جانشین او امام محمد باقر (ع) است. پدر امام رضا (ع) نیز امام موسی کاظم (ع) بودند و مادر ایشان حـکمه است. امام رضا (ع) به عنوان آخرین امامی که در دوران حکومت عباسیان به امامت رسید، مسئولیت فراوانی در جهت تبلیغات و افشای حقیقت‌های دینی در میان مردم به عهده داشت. ایشان در دوران خلافت مأمون و خلافت معتصم نیز زندگی می‌کردند.

در کتب تاریخی و دینی ذکر شده است که مادر اما رضا کنیز بوده و نام های مختلفی برای وی روایت شده است. بعد از به شهادت رسیدن امام کاظم علیه السلام، پسر ایشان امام رضا در سن 35 سالگی به امامت رسید. مدت امامت ایشان حدود 20 سال طول کشید که به سه دوره مختلف تقسیم می شود: دوره اول همزمان با حکومت هارون بود، دوره دوم همزمان با خلافت امین و پنج سال آخر نیز مصادف با خلافت مامون بود.

القاب و کنیه های امام رضا (ع)

امام رضا (ع) القاب و کنیه‌های مختلفی داشتند که در میان مردم و شیعیان شناخته می‌شوند. القاب و کنیه‌های شناخته شده برای امام رضا (ع) عبارتند از:

  • شقرایی: این لقب به مادر امام رضا (ع)، خیزران مرسی، اطلاق می‌شود. البته همان طور که گفتیم، درباره نام مادر ایشان، اختلاف نظر هایی وجود دارد.
  • آروی: این لقب نیز به مادر امام رضا (ع)، خیزران مرسی، ربط دارد.
  • ام البنین: از شناخته شده ترین القاب و کنیه های امام رضا علیه السلام، ام البنین است که در میان شیعیان بیشتر با این کنیه از امام رضا یاد می شود.

لازم به ذکر است که القاب و کنیه‌های مربوط به امام رضا (ع) ممکن است در منابع مختلف با تفاوت‌هایی ذکر شده باشد. برای اطلاعات دقیق‌تر و مطالعه بیشتر، می‌توانید به منابع معتبر و تاریخی مراجعه کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

تبریک روز معلم

پیام تبریک روز معلم + عکس نوشته تبریک معلم

روز معلم یک رویداد مهم در تقویم اجتماعی بسیاری از کشورها است که به منظور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *