چهارشنبه , 19 اردیبهشت 1403 - 3:20 قبل از ظهر

علت پوسیدگی دندانهای جلو در کودکان

به طور طبیعی دندان بیشتر کودکان پس از شش ماهگی شروع به رشد می کنند و نسبت به بزرگسالان ظرافت بیشتری دارند از این رو زودتر دچار پوسیدگی و خرابی می شوند و با توجه به این که دندانهای جلویی زودتر در می آیند احتمال تخریب آن ها بیشتر است. البته بهتر است دقت داشته باشید این مطلب فقط برای افزایش آگاهی مخاطبان است و نمی توان از آن به عنوان مبنایی برای تصمیمات مهم مربوط به سلامتی استفاده کرد در نتیجه برای این امر باید به پزشک و متخصص مراجعه نمایید. اما به طور کلی طبق بررسی های انجام شده علت پوسیدگی دندانهای جلو در کودکان خوردن شیر خشک و نوشیدنی های شیرین هنگام خواب است. البته دقت داشته باشید که عدم مراقبت و تغذیه نامناسب در این امر بی تاثیر نیست. با توجه به این نکته که سلامت دندانهای جلویی می تواند در مرتبی رشد تاثیر زیادی داشته باشد این امر بسیار حائز اهمیت است و در صورت مشاهده هر گونه علائمی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد و با بهترین روش آن را درمان کرد. با اطلاع از علت های این عارضه می توان از راه های جلوگیری کننده استفاده کرد و به آسانی بدون آسیب به کودک از ایجاد آن جلوگیری کرد. از مهم ترین عوامل ایجاد کننده این عارضه می توان به عدم چکاپ، نوشیدن آب بدون فلوراید، ژنتیک، مقدار کم بزاق، خواباندن بچه با شیر خشک یا دیگر نوشیدنی های شیرین، استفاده زیاد از کربوهیدرات ها و … اشاره کرد.

علت پوسیدگی دندانهای جلو در کودکان

5 علت اصلی پوسیدگی دندان جلو کودکان

طی تحقیقات و آمار به دست آمده یکی از شایع ترین عارضه ها بین نوزادان پوسیدگی دندان جلو است که به دلایل مختلفی رخ می دهد و از آن جایی که درمان این عارضه برای پزشک و والدین بسیار سخت است توصیه می شود با عوامل موثر در آن آشنایی داشته باشید تا از ایجاد آن جلوگیری کنید. با این تفاسیر در زیر به 5 علت اصلی پوسیدگی دندان جلو کودکان اشاره شده است

  • عدم رعایت بهداشت: یکی از مهم ترین دلایل برای ایجاد این عارضه عدم رعایت بهداشت است. در واقع به دلیل پایین بودن سن نوزادان، وظیفه مراقبت و تمیز کردن دندان به عهده پدر و مادر است. علاوه بر این با بالا رفتن سن نوزادان باید به آن ها مسواک زدن صحیح را آموزش داد.
  • شیر خوردن هنگام خواب: همانطور که در مطلب بالا نیز اشاره شده از مهم ترین دلایل ایجاد این عارضه می توان به شیر خوردن شبانه نوزادان اشاره کرد. شیر دارای قند زیادی است از این رو می تواند به مینای دندان صدمه وارد کند و وقتی نوزاد شبانه شیر می خورد دیگر والدین به دنبال تمیز کردن دهان کودک نیستند.
  • تغذیه نامناسب: خوردن غذاهای بسیار شیرین، انواع نوشابه، تنقلات ناسالم و … در ایجاد آسیب بسیار موثر هستند از این رو توصیه می شود پس از مصرف این مواد غذایی از مسواک استفاده کنید. علاوه بر این مصرف موادی مانند انواع سبزیجات خام، پنیر و … فیبر بالایی دارند در نتیجه از ایجاد این عارضه جلوگیری می کنند.
  • عدم استفاده از نخ دندان: کودکان در سنسن پایین به دلایل مختلف امکان تمیزی کامل با مسواک وجود ندارد از این رو توصیه می شود از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید تا از این عارضه و ورم لثه جلوگیری کنید.
  • عدم چکاپ: به طور کلی توصیه می شود پس از رشد اولین دندانها به پزشک متخصص مراجعه کنید و با چکاپ دوره ای و رعایت نکات مهم از این عارضه جلوگیری نمایید.

5 علت اصلی پوسیدگی دندان جلو کودکان

درمان پوسیدگی دندانهای جلو در کودکان

روش های متفاوتی برای درمان پوسیدگی دندانهای جلو در کودکان وجود دارد که بسته به میزان خرابی می توان بهترین روش را انتخاب کرد. به طور کلی در صورت مشاهده هر گونه علائمی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با بررسی های لازم بهترین روش برای از بین بردن خرابی انتخاب شود. به طور کلی از مهم ترین درمان ها برای این عارضه می توان به فلوراید تراپی، روکش کردن، عصب کشی، کشیدن، فیشور سیلانت تراپی و … اشاره کرد. البته برخی از درمان های گیاهی مانند مصرف چای سبز، مالیدن روغن گل میخک، جویدن لیمو و … نیز وجود دارد که ممکن است در این امر تاثیر داشته باشند.

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *