دوشنبه , 24 اردیبهشت 1403 - 8:13 قبل از ظهر

بهترین بخور برای گرفتگی بینی

 

گرفتگی بینی عارضه ای است که با تحریک بافت های درونی بینی رخ می دهد. دلایل مختلفی می تواند باعث بروز چنین اتفاقی شود اما به طور کلی، سرماخوردگی های فصلی و حساسیت به برخی مواد ممکن است باعث آن شود. در این مقاله به بهترین بخور های طبیعی برای درمان گرفتگی بینی می پردازیم.

بخور آویشن

آویشن یکی از گیاهان دارویی شناخته شده است که خواص دارویی آن بر هیچکس پوشیده نیست. استفاده از این گیاه دارویی به صورت دم کرده و یا حتی ترکیب با مواد غذایی به عنوان ادویه نیز مرسوم است. اصلی ترین کاربردی که برای آویشن وجود دارد، تاثیر آن در درمان مشکلات و ناراحتی های تنفسی در دوران سرماخوردگی است. ترکیبات موجود در آویشن باعث باز شدن راه های تنفسی می شود و در نتیجه از بروز مشکلاتی مانند خس خس، سرفه، گرفتگی بینی و تنگی نفس جلوگیری می کند. زمانی که برگ های گیاه آویشن را می جوشانید، ترکیبات دارویی آن خارج می شود که با بخور گرفتن می توانید به درمان عوارض ناشی از سرماخوردگی کمک کنید. البته خوردن شربت این گیاه نیز مانند بخور آن موثر و کاربردی است که طرفداران خاص خود را نیز دارد.

بخور رزماری

رزماری یکی از گیاهان دارویی است که خواص ضد التهابی متعددی در آن وجود دارد. به همین دلیل امروزه از آن به عنوان یک داروی موثر در درمان انواع سرماخوردگی های فصلی یاد می شود. رزماری علاوه بر تاثیر درمانی فوق العاده ای که دارد، دارای بوی مطبوعی نیز است. با جوشاندن و بخور گرفتن از این گیاه، مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی تا حدود بسیار زیادی برطرف می شود. بوی مطبوع آن نیز در باز شدن راه های هوایی و برطرف شدن گرفتگی بینی تاثیر گذار است.

علاوه بر این ها، رزماری در تقویت سیستم ایمنی نیز نقش مهمی ایفا می کند؛ به همین خاطر است که مصرف آن به صورت دم کرده و یا خوراکی، باعث تقویت بدن و جلوگیری از بروز بیماری های مختلف می شود. از مهم ترین ترکیبات موجود در رزماری می توانیم به بتولینیک اسید، کارنوسول، رزمارینیک اسید و کافئیک اسید اشاره کنیم. مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی متعددی نیز در قسمت های مختلف این گیاه وجود دارد و آن را تبدیل به یک داروی قوی و موثر در مقابل بیماری های عفونی کرده است. این مواد در باز شدن گرفتگی های بینی و مشکلات تنفسی بسیار مهم هستند.

بخور اوکالیپتوس

بر اساس گفته ها و تحقیقات متخصصان طب گیاهی، اکالیپتوس از قوی ترین مواد طبیعی و ضد میکروب است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل میکروارگانیسم های بیماری زا محافظت می کند. بخور اکالیپتوس نقش بسیار مهمی در ضدعفونی کردن و باز شدن مجاری تنفسی دارد. برگ های این گیاه به عنوان اصلی ترین منبع درمان سرماخوردگی به حساب می آید. علاوه بر این ها، برگ های اکالیپتوس دارای خاصیت خلط آوری است و انگل های دستگاه گوارش را نیز دفع می کند. اکالیپتوس خاصیت قابض کنندگی نیز ایجاد می کند که در برای مقابله با بیماری مجاری ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. از بخور برگ اکالیپتوس برای درمان مشکلات ریوی، التهاب سینه، گرفتگی بینی و گلو استفاده می شود. این گیاه دارای ترکیباتی است که توانایی از بین بردن برخی از باکتری ها و قارچ های بیماری زا را دارد.

بخور اسطوخودوس

اسطوخودوس نیز از گیاهانی است که خواص درمانی و دارویی مختلفی برای آن وجود دارد. این گیاه می تواند در درمان تورم دستگاه تنفس، التهابات گلو و بینی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این ها، بخور اسطوخودوس برای برطرف شدن سرفه های خشک سرماخوردگی و باز شدن گلو و بینی بسیار کاربرد دارد. اسطوخودوس نیز دارای خواص ضد التهابی است و یک داروی طبیعی و موثر برای باز شدن بینی و برطرف شدن التهاب گلو است.

بخور پونه کوهی

اگر شما هم در فصول سرد سال دچار سرماخوردگی و گرفتگی بینی می شوید، پونه کوهی می تواند بهترین انتخاب برای بخور گرفتن باشد. این گیاه باعث از بین بردن سردرد، تنگی نفس و التهابات گلو در دوران سرماخوردگی می شود. ترکیب این گیاه با گیاهان دیگر مانند نعناع و اکالیپتوس می تواند یک داروی موثر و قوی برای انواع مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی باشد.

این ها تنها بخشی از ده ها گیاه دارویی موثر در درمان بیماری های تنفسی ناشی از سرماخوردگی های فصلی است. در مناطق مختلف کشور، گیاهان متعددی رشد می کنند که هر کدام دارای ترکیبات و خواص بی نظیری هستند. استفاده از بخور گیاهان دارویی، علاوه بر تاثیر مستقیمی که بر باز شدن مسیر های تنفسی دارد، می تواند ضدعفونی کننده محیط نیز باشد زیرا معمولا این دارو ها دارای خواص ضد میکروبی هستند. نکته مهم در مورد استفاده از ترکیبات دارویی این گیاهان، شناسایی درست آن ها و اطلاع از خواص مختلف این گیاهان است. با در نظر گرفتن خواص و ترکیبات موثر موجود در انواع این دارو ها، می توانید روند بهبود خود را سریع تر طی کنید.

 

 

 

مطلب پیشنهادی

چیکار کنم شبا زود خوابم ببره

  بی‌خوابی و کاهش کیفیت خواب شبانه یک مسئله مهم است که باعث برهم خوردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *