یکشنبه , 18 شهریور 1403 - 5:40 قبل از ظهر

گل گاوزبان برای زودتر پریود شدن

تاخیر قاعدگی و گاهی جلو انداختن آن دغدغه‌هایی هستند که گاهی خانم‌ها را درگیر می‌کنند. گاهی اوقات، قاعدگی دیرتر از زمان طبیعی خود شروع شده و اختلالاتی را در عادت ماهانه فرد به وجود می‌آورد. گاهی نیز فرد بنا به دلایل مختلف تمایل به جلو انداختن دوران قاعدگی خود دارد. در این شرایط بسیاری از خانم‌ها از کارشناسان می‌پرسند که آیا واقعا مصرف دمنوش‌های مختلف از جمله گل گاوزبان برای زودتر پریود شدن مناسب هستند؟ باید بگوییم، به طور کلی مصرف دمنوش‌های گیاهی یکی از بی‌خطرترین راه‌ها برای پریود شدن سریع است. علاوه بر این، نوشیدنی‌های گیاهی باعث کاهش درد و التهاب‌های این دوران می‌شوند.

با توجه به این ویژگی‌ها قصد داریم که در این مقاله به معرفی خواص گل گاوزبان (با نام علمی Echium) و طرز تهیه دمنوش آن بپردازیم. همچنین در ادامه به شما خواهیم گفت که آیا همه خانم‌ها می‌توانند از این نوشیدنی مصرف کنند یا خیر؟

طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان برای زودتر پریود شدن

گیاه Echium خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای لاغری و عادت ماهانه شدن بانوان دارد. از دیگر خواص بی‌نظیر این گیاه می‌توان به خاصیت ضد درد و ضد التهاب آن اشاره کرد. بنابراین بسیاری از خانم‌ها در دوران قاعدگی خود به منظور رفع یا حداقل کاهش درد کمر و شکمشان دمنوش گل گاوزبان مصرف می‌کنند. مصرف منظم این نوشیدنی به مدت 5 روز باعث پریود شدن خانم‌ها می‌شود. اگر بعد از گذشت 5 روز استفاده از نوشیدنی دارویی یاد شده باز هم پریود نشدید، مصرف آن را برای سه روز دیگر ادامه دهید.

لازم به ذکر است که مصرف گونه نباتی مذکور در دوران قاعدگی میزان خونریزی فرد را افزایش می‌دهد. اما در صورتی که جزو خانم‌هایی هستند که در مدت زمان پریود خود خونریزی کمی دارید، می‌توانید با خیال آسوده این دمنوش خوشرنگ را مصرف کنید. چرا که این نوشیدنی باعث آرامش شما و کاهش دردهایتان خواهد شد. البته برای مصرف این دم‌کرده گیاهی در زمان قاعدگی باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر پریود هستید، برای کاهش دردهای این دوران می‌توانید روزانه حدود 5 الی 8 گرم از گل‌ گاوزبان را دم کرده و نوش جان کنید.
  • برای اثربخشی بیشتر گونه نباتی مورد بحث در زمینه کاهش دردهای پریودی بهتر است که آن را با معده خالی (یک ساعت قبل یا بعد از غذا) میل کنید.
  • بهترین زمان برای خوردن دمنوش یاد شده پیش از خواب است.

برای درست کردن دمنوش گل گاوزبان باید مقداری از این گیاه خشک شده را در یک قوری یا فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید که نوشیدنی حدود 10 الی 15 دقیقه خوب دم بکشد. شما عزیزان می‌توانید برای بهتر شدن طعم چای مقداری آبلیمو یا عسل به آن بیفزایید.

زعفران و گل گاوزبان برای زودتر پریود شدن خانم‌ها مفید هستند. بنابراین اگر به دنبال راهی بی‌خطر و موثر برای پریود شدن هستید، مقداری از این دو گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده و نوش جان کنید. مصرف دم‌کرده این دو گیاه بهترین راهکار طبیعی برای تنظیم کردن دوران قاعدگی بانوان است.

آیا گل گاوزبان منع مصرف دارد؟

گیاه پرخاصیت Echium مانند سایر نباتات دارویی باید در حد اعتدال مصرف شود. مصرف بیش از اندازه این گیاه عوارض جانبی متعددی نظیر کاهش یا افزایش فشار خون به همراه خواهد داشت. همچنین دمنوش گونه نباتی مذکور برای بیماران کبدی، خانم‌های شیرده و باردار مناسب نیست. برای مثال زیاد از حد نوشیدن دم‌کرده گل گاوزبان به کبد آسیب وارد می‌کند. نوشیدن این دمنوش گیاهی نیز ناراحتی‌های بسیاری در دستگاه گوارش و معده افراد به وجود می‌آورد. در ضمن، افرادی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، نباید تا دو هفته نوشیدنی گل گاوزبان میل کنند. زیرا این دمنوش خطر خونریزی را در افراد بالا می‌برد.

گیاه یاد شده با داروهای شیمیایی ضد پلاکت و داروهای انعقاد خون مانند هپارین، آسپرین، وارفارین، ایبوپروفن و دیکلوفناک نباید مصرف شود. به خانم‌های مبتلا به اختلال خونریزی نیز توصیه می‌کنیم که برای تنظیم قاعدگی خود به هیچ عنوان دمنوش Echium ننوشند. آلکالوئید موجود در این گیاه برای کودکان و نوزادان نیز مضر است.

سخن پایانی

بر اساس مطالعات صورت گرفته، خواص درمانی گل گاوزبان در دوران قاعدگی شگفت‌انگیز است. خانم‌ها می‌توانند برای جلو انداختن دوران قاعدگی خود و همچنین کاهش دردهای این دوران از دمنوش این گیاه استفاده کنند. در ضمن، اگر پریود شما به تاخیر افتاده، می‌توانید دم‌کرده گل گاوزبان و زعفران نوش جان کنید.

 

 

مطلب پیشنهادی

رژیم سه روزه مانکن معروف

رژیم سه روزه مانکن معروف تایرا بنکس یک روش کوتاه مدت برای کاهش وزن سریع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *