شنبه , 8 اردیبهشت 1403 - 3:34 قبل از ظهر

تفاوت مایکروفر و مایکروویو

شاید برای بسیاری از افرادی که قصد خرید وسایل آشپزخانه دارند، این سوال مطرح شود که تفاوت مایکروفر و مایکروویو در چیست. بعضی این دو محصول  را یکی می‌دانند، اما باید بدانید که تفاوت‌هایی میان مایکروفر و مایکروویو وجود دارد. کلمه ماکرو در زبان انگلیسی به معنی «کوچک» و «ویو»  به معنای امواجی است با نوساناتی که طول موج‌های کوتاهی دارند.

ماکروویو دارای امواجی است که طول موج‌های کوتاهی دارند و بخشی از این طول موج‌ها را طیف الکترومغناطیس تشکیل می‌دهد؛ امواجی که در صنعت برای پخت و فرآوری مواد غذایی کاربرد دارند و زمانی که به یک ماده برخورد می‌کنند، منعکس و یا جذب می‌شوند. موادی مثل پلاستیک و شیشه، این امواج را از خود عبور می‌دهند. در صورتی که فلزات و مواد غذایی که دارای آب هستند، این امواج را جذب می‌کنند و مولکول‌های آب با جذب‌شان تبخیر می‌شوند. این امواج دارای فرکانسی بین 300 مگاهرتز تا چندین مگاهرتز هستند.

مایکروفر دستگاهی است که باعث می‌شود پخت غذا در یک دمای یکنواخت و محیطی بسته اتفاق بیفتد. مایکروفرها دارای انواع متفاوتی هستند، اما ساده‌ترین آن‌ها با گاز کار می‌کنند و گستره دمایی بین 100 تا 250 درجه دارند.

فرق مایکروفر و مایکروویو چیست

فرق مایکروفر و مایکروویو چیست

فرق اصلی مایکروفر و مایکروویو این است که مایکروویو باعث می‌شود مواد غذایی داخلش با طول موج کوتاه و در زمان کم درست شوند، اما مایکروفر دارای المنت‌های گرمایی است که باعث می‌شود غذا در مدت زمان بیشتری گرم و مغزپخت شود.

مایکروفر و مایکروویو دارای تفاوت‌ها و شباهت‌هایی هستند. به‌طور مثال هر دوی این محصولات برای پخت غذا و گرم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما نحوه گرم کردن‌شان با هم متفاوت است. به‌گونه‌ای که مایکروفرها با استفاده از المنت‌های گرمایی و ماکروویو‌ها با استفاده از امواج گرمایی، فرآیند پخت و گرم کردن غذا را انجام می‌دهند. با این‌که رنج قیمتی این دو محصول تقریباً یکسان است، مایکروفرها دارای قابلیت‌های بیشتری هستند.

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، هنوز هیچ مدرک معتبری دال بر این‌که استفاده از مایکروفر و مایکروویو سرطان‌زا است ثابت نشده است، از این رو می‌توان این دو محصول را از نظر حفظ سلامت مواد غذایی، تضمین کرد. در مقایسه این دو از نظر کیفی، بسیاری از مواد غذایی در مایکروفرها دارای پخت بهتری هستند، اما زمان پخت در آن‌ها، نسبت به مایکروویو، طولانی‌تر است.

در واقع مایکروفر و مایکروویو بسیار شبیه و از تمامی قابلیت‌ها برخوردار هستند. از طرفی امکاناتی مثل حرارت سه بعدی، کانوکشن، فن گریل و..،. به مدل‌های جدیدتر آن‌ها اضافه شده است. انواع متفاوتی از این دو محصول در بازار وجود دارند که بسته به نیاز، می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

مایکروفر بخرم یا مایکروویو؟

این‌که قصد دارید برای گرم کردن یا طبخ غذا کدام یک از دو محصول  مایکروفر یا مایکروویو را بخرید، کاملاً بستگی به سطح نیاز و انتظار شما از آن محصولات دارد. هر دوی این دستگاه‌ها عملکرد بسیار مناسبی در پخت غذا دارند. هر دستگاهی که برای پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای مزایا و معایبی است، اما در مورد این دو باید بدانیم که مزایای آن‌ها نسبت به معایبی که دارند، بسیار بیشتر است.

مایکروفر بخرم یا مایکروویو؟

به‌طور کلی اگر برای طبخ غذا زمان کمی دارید، خرید مایکروویو برای شما گزینه مناسب‌تری است. اگر به غذاهای آب‌دار تمایل دارید، مایکروویو برای شما گزینه مناسبی نیست. چون امواج کوتاهی که از این دستگاه ساطع می‌شوند، مولکول‌های آب را تبخیر و غذا را خشک می‌کنند. با توجه به تحقیقات صورت گرفته در مورد امواج ماکروویو، ثابت شده است که این امواج نمی‌توانند تأثیر منفی بر سلامت داشته باشند.

از سویی دیگر، اگر به دنبال دستگاهی هستید که غذای شما را آبدار و مغزپخت کند و محدودیت زمانی ندارید، خریدن مایکروفر گزینه بهتری است. مایکروویو برای گرم کردن غذاهای آماده و یخ‌زده، گزینه بهتر و سریع‌تری است. معمولاً اختلاف قیمت میان این دو محصول با آپشن‌های مشابه، تفاوت چندانی ندارد، اما گاهی اوقات مایکروویو دارای قیمت بالاتری است.

اگر این مقاله برای شما مفید بوده، پیشنهاد می‌کنیم که به سایر مقالات مجله اینترنتی سیب سر بزنید.

مطلب پیشنهادی

تزیین میز ناهار خوری با شمعدان

میز ناهارخوری یکی از اجزای کاربردی دکوراسیون ما بوده که افراد زیادی تمایل دارند آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار تصویری

انواع سنسور دما صنعتی را بشناسید
هزینه نمای آجری ساختمان در سال 1403
عوامل موثر برمقاومت و طول عمر کانکس‌های پیش ساخته
آموزش الفبا همراه با شعر و جدول
درد دور ناف و سرطان
معرفی میخکوبی و نقش آن در ساخت و ساز
طراحی ویلا در تبریز برای سال ۱۴۰۳