جمعه , 14 اردیبهشت 1403 - 6:26 قبل از ظهر

از کجا بفهمم عفونت رحم دارم

بروز عفونت در رحم از شایع‌ترین مشکلاتی است که خانم‌ها پس از ازدواج و حتی در دوران مجردی با آن روبرو هستند. دلایل مختلفی عفونت‌های رحمی را به وجود می‌آورند. برخی از افراد معتقد فکر می‌کنند که زمینه‌های ارثی علت بسیاری از این مشکلات هستند. اما پزشکان و متخصصان زنان نظرات دیگری در این زمینه دارند. بسیاری از بانوان می‌پرسند که از کجا بفهمم عفونت رحم دارم؟ برای یافتن پاسخ این پرسش با ما همراه باشید. البته باید بدانید که علائم بیان شده در این مطلب احتمال وجود عفونت واژن را نشان می‌دهند و قطعی نیستند.

دلایل بروز عفونت رحم چیست

به طور طبیعی در واژن بانوان تعداد زیادی باکتری وجود دارند. تغییر میزان ترکیب طبیعی باکتری‌ها بعد از تغییر در سبک زندگی افراد می‌تواند منجر به عفونت رحم یا آندومتریت در آن‌ها شود. باکتری‌ها معمولا از دهانه رحم به بیرون خارج می‌گردند. هنگامی که دهان رحم به دلایل مختلف مانند زایمان یا جراحی باز گردد، باکتری‌ها به راحتی وارد رحم خواهند شد. این باکتری‌ها شامل انواع عادی واژن و انواع غیرطبیعی هستند که باعث ایجاد عفونت در این ناحیه می‌شوند.

عفونت در ناحیه واژن اغلب در سنین باروری خانم‌ها یعنی از سن بلوغ تا زمان یائسگی روی می‌دهد. این امر به دلیل آن است که در سیستم تناسلی کودکان و بانوان یائسه شرایط برای رشد میکروب‌ها فراهم نیست. زایمان و سقط جنین نیز از جمله شایع‌ترین دلایل عفونی شدن رحم هستند. در زایمان سزارین به دلیل اینکه رحم پس از عمل جراحی ملتهب می‌شود، احتمال ابتلا به عفونت رحمی بیشتر است.

دلایل بروز عفونت رحم چیست

همچنین عفونت‌های مقاربتی و عفونت‌های ایجاد شده در طول فعالیت جنسی شامل کلامیدیا و سوزاک نیز در دهانه رحم عفونت ایجاد می‌کنند. بنابراین توصیه پزشکان این است که بانوان همیشه رابطه جنسی محافظت شده‌ای داشته باشند. این در حالی است که بیماری‌های التهابی لگن یا همان عفونت لگن با آندومتریت همراه هستند.

علائم عفونت واژن را بشناسید

برخی از عفونت‌های رحمی هیچ علائم و نشانه‌ای ندارند، اما این بیماری گاهی اوقات خود را به شکل‌های زیر بروز می‌دهد:

  • خارش واژن.
  • تغییرات در میزان ترشحات واژینال بد بو.
  • تغییر رنگ ترشحات واژن.
  • احساس درد یا سوزن در هنگام ادرار کردن.
  • احساس درد در ناحیه بالایی و تحتانی شکم.
  • درد شدید در زمان مقاربت.
  • خونریزی هنگام مقاربت.
  • خونریزی واژن یا لکه‌بینی.
  • خستگی مفرط.

علائم عفونت واژن را بشناسید

خارش مزمن واژن خارشی غیر قابل تحمل است که می‌توان آن را با دارو درمان کرد. همچنین عفونت قارچی واژن بیماری شایعی است که علائمی همچون خارش فرج، مهبل و سوزش ادرار را به همراه دارد. پزشکان در هنگام معاینه بیماری با مشکل عفونت قارچی واژن معمولا دیواره مهبل را قرمز و ترشحات سفید دلمه‌ای شکل را مشاهده می‌کند. بر طبق مطالعات صورت گرفته از هر 4 خانم، سه نفر در طول عمر خود حتی یکبار هم که شده درگیر این بیماری می‌شوند. عفونت‌های قارچی واژینال از طریق رابطه جنسی نیز انتقال می‌یابند. برای درمان این عفونت‌ها بسته به نوع عفونت و شدت آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌گردد.

به یاد داشته باشید که بروز عفونت در واژن بر چرخه قاعدگی نیز اثر می‌گذارد و باعث ایجاد دوران قاعدگی نامنظم می‌شود. در این میان برخی از افراد به دلیل پیشرفت عفونت رحمی خود دردهای بسیار شدیدی را تجربه می‌کنند. این خانم‌ها حتی در انجام کارهای روزمره خود نیز دچار مشکل خواهند شد. برخی از مشکلات این افراد عبارتند از:

  • استفراغ‌های متعدد و شدید به خصوص در هنگام صبح.
  • بیهوشی‌های ناگهانی.
  • دردهای آزاردهنده و ناگهانی در ناحیه لگن.
  • تب بالای 101 درجه فارنهایت.

علائم عفونت واژن در بارداری

خانم‌ها با مشاهده هر یک از علائم عفونت واژن باید به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنند. زیرا اگر عفونت در بدن انسان پیشرفت کند، به خون و قسمت‌های دیگر بدن رسیده و باعث آسیب‌های جبران‌ ناپذیر به اجزای بدن می‌شود.

علائم عفونت واژن در بارداری

بسیاری از مادران در دوران بارداری با مشکل عفونت رحمی روبرو هستند. البته در صورتی که عفونت واژن در این دوران توسط پزشک متخصص زنان و زایمان به سرعت تشخیص داده شود، درمان آن بسیار آسان است. بنابراین توصیه می‌شود که اصلا علائم عفونت رحمی در دوران حاملگی را دست کم نگیرید و در صورت مشاهده این نشانه‌ها هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه بفرمایید. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش ترشحات بی‌بو و پنیری شکل و اغلب سفید رنگ.
  • احساس ناراحتی و درد در هنگام برقراری رابطه جنسی.
  • احساس سوزش در هنگام دفع ادرار.
  • قرمزی و خارش در ناحیه واژن.

علائم عفونت واژن در بارداری

دیگر مطالب مجله اینترنتی سیب را که در رابطه با افزایش اطلاعات شما نوشته شده را از دست نداده و مطالعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

مراحل تشکیل جنین

مراحل تشکیل جنین

اگر به تازگی باردار شده باشید، بدون شک چند ماه آینده را صرف فکر کردن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *